Hjääälp! Vad har hänt med min älskade kampfisk?!?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • soffan96
    • February 2008
    • 495

    #16
    Jaaaaaaaaaaa!!!!
    Min lilla Prinsen är frisk och bygger skumbo som vanligt!! Jag fick ju någon slags medecin av en kille på en akvarieaffär. Han trodde att det var förstoppning och jag antar att jag fick medecin mot förstoppning, så det verkar som att det var förstoppning eftersom han är frisk!
    Han äter med bättre aptit, han bygger skumbo och fjällen står inte ut.
    Tack Jens.A för att du sa att jag skulle försöka rädda honom och inte avliva på en gång, för om du inte hade sagt det så hade han varit död helt i onödan nu (jag skulle ha avlivat honom)
    Nu ska jag försöka få kampfisksmåttingar och jag har en stor plastlåda som jag har tänkt fylla med ca 10cm vatten o ha kampfiskhanen och kampfiskhonorna (2 st) i. Kan jag göra det idag eller ska jag lägga hanen i 54L akvariumet med honorna först? Något speciellt jag bör tänka på inför parningen? Hur ser jag vem han har parat sig med?

    Tack på förhand
    BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
    61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
    Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.

    Kommentar

    • soffan96
      • February 2008
      • 495

      #17
      Just det!
      Vad ska jag ge ynglen för mat? Kan man ge Cyklops?
      BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
      61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
      Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #18
        Vad roligt att han repade sig!

        Ha det tätt planterat och gott om flytväxter. Ta bort honorna när de lagt sina ägg. Sedan vet inte jag mera om att odla kampfiskar, utan någon annan får fylla i.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • soffan96
          • February 2008
          • 495

          #19
          Ursprungligen postat av Jens A.
          Vad roligt att han repade sig!

          Ha det tätt planterat och gott om flytväxter. Ta bort honorna när de lagt sina ägg. Sedan vet inte jag mera om att odla kampfiskar, utan någon annan får fylla i.
          Okej. Men har hört att man inte ska ha något bottenmaterial (sand/grus) för då är det svårt för hanen att hitta äggen som faller ner på botten.. Och om jag inte har någon sand kan jag inte plantera... Vet inte om det är sant. men tack ändå!!!
          BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
          61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
          Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.

          Kommentar

          • soffan96
            • February 2008
            • 495

            #20
            Tänkte att de skulle få para sig o lägga ägg o så i en plastlåda på 70L. Går det bra tror ni?
            BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
            61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
            Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.

            Kommentar

            • svea
              • February 2005
              • 2476

              #21
              Vad hette medicinen du köpte?

              Mina bilder
              Min zoon

              Kommentar

              • soffan96
                • February 2008
                • 495

                #22
                Ursprungligen postat av svea
                Vad hette medicinen du köpte?
                Tyvärr så har jag ingen aning, eftersom jag fick den gratis av killen i akvariebutiken. Men kan beskriva den: Det var som en platt, rund tablett som var ca 2-3cm rakt över (fast jag fick bara en 4:e-del, eftersom det inte behövdes mer) Och så var den typ ljusgul. Den var ungefär som en brustablett när man la ner den i vattnet.
                Har du oxå en fisk som är sjuk, eller? Ifall du har det så; Hoppas den klarar sig
                BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
                61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
                Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.

                Kommentar

                • svea
                  • February 2005
                  • 2476

                  #23
                  OK, så medicinen var i form av en tablett? Du skulle inte kunna ringa till zooet o fråga? Jag skulle vara tacksam i så fall. Min kampfiskhane är lite uppsvullen och han är inte så aktiv som han brukar. Fjällen står inte ut och han äter.

                  Mina bilder
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • Jens A.
                    • March 2007
                    • 5026

                    #24
                    Låter som en baktopur-tablett?
                    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                    Kommentar

                    • svea
                      • February 2005
                      • 2476

                      #25
                      TAck för svaret. Är Baktopur för förstoppning lr vad? Det ser inte ut som bukvattensot, inga utstående fjäll, han simmar runt och verkar rätt pigg. Lite mindre aktiv dock. Vågar jag testa Baktopur?

                      Mina bilder
                      Min zoon

                      Kommentar

                      Arbetssätt...