Flytt av akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bec@home.se
    • April 2008
    • 38

    Flytt av akvarium

    Jag funderar på att köpa ett begagnat akvarium, komplett med fisk (Malawi).
    Det är igång idag men måste ju tömmas så att det går att flytta.

    Jag blir helt nojig av att tänka på hur jag skall få igång akvariet efter
    flytten utan att ta död på fisken.
    Transporten (30mil) lär ta ca en dag om man räknar med tömningen.

    Ju mer vatten jag kan få med desto bättre, men eftersom det är 700L
    så lär det realistiskt sett inte bli många %. Eller så får jag köpa MÅNGA dunkar...

    Sanden innehåller vad jag förstår nyttiga bakteriekulturer, hur får jag de att överleva?

    Hur gör jag med filtren: finns ett externt, ett internt samt att det ligger filtermatta och biobollar bakom bakgrunden?

    Någon som har erfarenhet av detta och kan dela med sig av lite råd så vore jag otroligt tacksam?
  • patriksg
    • May 2007
    • 1705

    #2
    Är det många stora fiskar? Annars så kan man köpa eller låna sådana store hinkar som man har hundmat i. (Typ 50L) där i klarar sig fisken ett tag..
    Mvh Patrik

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13127

      #3
      varför köpa ett 30mil bort?
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • tobias.nero
        • January 2008
        • 384

        #4
        Jag kommer att ha samma problem om ett år då jag ska flytta ca 60 mil. Hoppas det kommer några bra tips här som man kan ta del av och börja förbereda.

        Lycka till btw hoppas det går bra.
        MVH /Tobias

        Kommentar

        • bec@home.se
          • April 2008
          • 38

          #5
          patriksg: Ja, det är ca 25 st ciklider och ett par malar.

          åheim: Jag har inte hittat nåt bättre på närmare håll till det priset helt enkelt.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13127

            #6
            fast det blir ju 700spänn xtra i soppa... vad är ugångspriset och vad är det för grejer?
            Senast redigerad av åheim; 11 May 2008, 21:00.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • oskarwallin
              • February 2008
              • 1080

              #7
              kan du inte köpa en sån där adapter till bilen som gör att du kan KÖra med vägg kontakter i bilen... så kör du ner filtermaterialet i en hink med vatten och innerpumpen som håller det cirkulerande...sen kan du ha fiskarna i likadana hinkar...de borde klara ett par timmar i vattnet ifall du delar upp dem.... du kan ju köra med det Externa i nån utav fiskhinkarna...


              Bara du har sanden i vatten så borde bakterierna klara sig.. och då borde det bara vara att pytsa i fiskarna och kanske köra Nitrivec någon dag för att vara säker...
              60,58 liter
              **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
              *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

              Kommentar

              • tobias.nero
                • January 2008
                • 384

                #8
                Finns där inte syretabletter jag har för mig att morsan brukade köra det när jag var liten i vårt "skålakvarie". Det kanske är overkill men bör ju fungera till firrarna.
                MVH /Tobias

                Kommentar

                • oskarwallin
                  • February 2008
                  • 1080

                  #9
                  jo men problemet är att Han antagligen kommer få En enorm nitrit/ammonium topp om de bra bakterierna i filtret dör och inte kan Bryta ner avfallet från 25 malawiciklider och fler malar... så att hålla cirkulation med filtret är viktigt... tror inte att Bakteriena skulle klara sig de 3 timmarna det tar på ett (ännu längre tid med släp (för akvariumet)) ungefär utan cirkulation... kan ta upp mot 4-5 timmar beroende på om man kan köra motorväg hela vägen och om man kör släp...
                  60,58 liter
                  **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
                  *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

                  Kommentar

                  • tobias.nero
                    • January 2008
                    • 384

                    #10
                    Självklart är det viktigt med filtret, men om fiskarna stryker med så spelar det ingen roll, då har h*n tid att få igång bakteriefloran igen innan det köps in nya firrar.

                    Jag tänkte mest på hinkarna eller vad fiskarna nu ska vara i att det finns syre i vattnet. Men som sagt så var det nog lite overkill, dom fixar nog resan ändå.

                    Kör på så många gupp som möjligt så det blir lite rörelse på vattenytan bara
                    MVH /Tobias

                    Kommentar

                    • Fanbyalperna

                      • September 2005
                      • 752

                      #11
                      Det finns fler som flyttat längre sträckor, så söker man lite på forumet så finns det massor med bra tips
                      Har inte alltid rätt, men fel ibland

                      Kommentar

                      • bec@home.se
                        • April 2008
                        • 38

                        #12
                        Tycker jag suttit med näsan framför detta forum bra länge och letat, men jag lyckades inte hitta nåt om nån som flyttat fiskar och rubbet. Har du nån bra tråd så är jag tacksam för pekare!

                        Det är ett Akvastabil 720 med möbel och BTN bakgrund mm.

                        Kommentar

                        • Fanbyalperna

                          • September 2005
                          • 752

                          #13








                          Här är lite olika flyttar och där bör du kunna hitta lite goda råd. Hoppas det går bra för dej.
                          Har inte alltid rätt, men fel ibland

                          Kommentar

                          • bec@home.se
                            • April 2008
                            • 38

                            #14
                            Ursprungligen postat av Fanbyalperna
                            Här är lite olika flyttar och där bör du kunna hitta lite goda råd. Hoppas det går bra för dej.
                            Kanon, tack! (Fattar inte varför jag inte hittade dem.. )
                            Just nu lutar jag åt att se om jag kan hyra in fiskarna hos nån affär tills jag fått mitt (presumtiva) kar startat igen...

                            Mvh / Åke

                            Kommentar

                            • tummen
                              • March 2005
                              • 5199

                              #15
                              Själv flyttade jag flera akvarier, med fisk och inredning, 50-60 mil när jag flyttade från Stockholm till Falkenberg, jag förlorade inte en enda fisk.

                              Tipset är att ha fiskarna i ett kärl med endast så mycket vatten att det täcker dem, resten skall vara luft, då syresätts vattnet tillräckligt för att fiskarna skall klara transporten. ta endast några få fiskar i varje påse/burk/ kärl. Sedan kan man ställa upp akvariet med inrednning och allt och släppa i fiskarna så är det klart sedan.

                              Är man orolig för nitrit mm så är det bara att låta fiskarna gå på svältkost några dagar, samt att byta vatten, tillräckligt mycket bakterier bör överleva flytten för att få igång karet snabbt trots att fiskarna måste bo där från start. Men naturligtvis är det bra att få med sig så mycket vatten som möjligt, men dock så borde det räcka med "ynka" 10% för att få igång karet, om man dessutom tänker på att h*n har all inredning med också....

                              Lycka till, skriv sedan hur det gick!
                              Senast redigerad av tummen; 12 May 2008, 12:33.
                              Thomas "tummen" Wallén

                              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                              Kommentar

                              Arbetssätt...