Köpte 2 kampfiskhonor till min hane..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • soffan96
    • February 2008
    • 495

    Köpte 2 kampfiskhonor till min hane..

    Köpte 2 kampfiskhonor till min hane som bor i ett 54L akvarium och jag har några frågor angående lek och yngel m.m. ¨
    När jag släppte i honorna så brydde hanen sig inte om dem, han låtsades som ingentig och han jagar dem inte heller. Vrf gör han inte det? Vill han inte para sig eller han kanske inte börjar jaga dem på en gång..?

    Är det verkligen så att det inte ska vara mer än 15cm vatten för då blir det för jobbigt för hanen att hämta äggen på botten och simma upp igen och lämna dem i skumboet?
    Det står överallt där man läser om parning/odling av kampfiskar att man inte ska ha någon sand/grus för då hittar inte hanen äggen. Går det att få yngel endå?
    Endel skriver att man kan flytta ynglen till en bunke för att de inte ska bli uppätna, ska man göra det när de fortfarande är i äggen eller när de kommit ut och börjat simma fritt?
    Måste jag ta bort pumpen för att inte ha någon cirkulation eller kommer han bygga boet i ett hörn eller liknande? (jag har flytväxter som är vid ett hörn så vattnet rör sig inte där, men kommer han hitta det stället, är han så smart att han bygger boet där?)
    BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
    61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
    Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    I DENNA tråden finns lite mer information

    (Välkommen tillbaka )
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #3
      En trevlig BLOGG att läsa
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • soffan96
        • February 2008
        • 495

        #4
        Tack! Men jag tänkte, måste man göra så som alla säger (max 15cm.. m.m.), eller kan man få yngel ändå?

        Har inte varit på zoopet på ett tag eftersom jag fått hamster och har varit inne på forum om hamstrar för jag ville lära mig ite mer om dem. Men nu är jag tillbax igen
        BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
        61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
        Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #5
          Tror inte du måste hålla dig till de måtten. De som odlar "på allvar" kör efter det men jag har hört andra som lyckats ändå.

          Din kamfiskhane kommer förmodligen bygga bo bland flytväxterna, men det trixiga blir vattenbytet.
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • tobias.nero
            • January 2008
            • 384

            #6
            Ursprungligen postat av soffan96
            När jag släppte i honorna så brydde hanen sig inte om dem, han låtsades som ingentig och han jagar dem inte heller. Vrf gör han inte det? Vill han inte para sig eller han kanske inte börjar jaga dem på en gång..?
            Man kan inte alltid vara sugen
            MVH /Tobias

            Kommentar

            • soffan96
              • February 2008
              • 495

              #7
              Ursprungligen postat av tobias.nero
              Man kan inte alltid vara sugen
              Haha! Ne, eller hur
              BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
              61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
              Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.

              Kommentar

              Arbetssätt...