Stressa varandra till döds?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • woodo
    • January 2007
    • 605

    Stressa varandra till döds?

    Förvisso borde nog denna tråd postas i amerikanska ciklider, icke destromindre postar jag den här då jag hitills funnit att man sällan får uttömmande, alternativt flera, svar i den senare nämnda kategorin. Då det trots allt är vårat första akvarium anser jag mig ha rätten att placera tråden i denna kategori.

    Nu till frågan. Vi har, i enighet med signatur, ett 720L kar med ett par sajicaciklider, 5 st geophagus altifrons och diverse malar. Altifronsen inhandlade vi för omkring 2 veckor sedan. 2 stycken är lite större, och dessa ska enligt säljaren vara ett par. De visade lite tendenser till någonting, eventuellt lek(?).

    Vilket för oss till första frågan. Är det ett tecken på lek när djuren gnider sig emot varandra och, i brist på bättre ord, virvlar runt? Dessa är ca 15-20cm st.

    Andra frågan gäller de mindre, ca 10 cm stora, de står och hugger tag i varandras munnar och spärrar upp sig konstant. Då menar jag verkligen konstant, dygnet runt. Det ser även ut som de sprärrar upp gälarna, alternativt har någon form av buksjukdom. De sistnämnda vore dock skumt då det enbart gäller dessa 2 och de samtidigt är så agressiva. Tilläggas kan även att en av dessa 2 är i det närmaste orange. Det vill säga en helt annan färg än övriga. Den har inte varit så hela tiden utan bara de senaste dagarna.

    Finns risken att de stressar varandra till döds, fråga 2 är de lite mindre begåvade som håller till i exakt samma lilla hörn av karet när resten är i princip tomt?

    Glad Vår
    /Mvh Oscar "Den undrande"
    Senast redigerad av woodo; 08 May 2008, 15:26.
    150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200
  • HJ-C
    • April 2008
    • 165

    #2
    Jag hade ett fall sydamerikaner som slogs rätt mycket också (drog i varandras mun), som slutade med att en dog. Har också haft fiskar som bara har nöjt sig med att slåss tills saken helt enkelt är "avgjord", och därefter bara vid något enstaka tillfälle. Men risken att en lämnar in finns, ja.

    "...de lite mindre begåvade..."?

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #3
      De två som stressar/biter varandra kan vara två hanar som gör upp om rangordning, eller ett ungt par som håller på att "jobba ihop sig", de två andra verkar definitivt hålla på med lek/lekförberedelser.

      Själv tycker jag att det verkar vara bara aningen mycket fisk i ditt akvarium, men det kan funka mycket bra även med rätt inredning. Allt beror också på de valda arternas inbördes beteende.
      I ett akvarium med mindre fisk skulle de två som nu slåss kanske ha valt varsitt revir och varit nöjda med det, men om alla revir är upptagna vad kan de då göra? Du kan testa att möblera om och att fixa nya revirgränser, då får alla en schysst chans att få ett revir.

      Hoppas allt går bra, lycka till.
      Senast redigerad av tummen; 12 May 2008, 12:48.
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • woodo
        • January 2007
        • 605

        #4
        Tack, för svaren. De har lugnat ner sig nu. Verkar det som i alla fall! Har svårt att tro att 7 st fiskar skulle vara för mycket i ett 720L kar, men kanske kan vara så.
        150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200

        Kommentar

        Arbetssätt...