Jättekonstigt vatten!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Uddaveka
    • June 2007
    • 431

    #16
    När min pappa skulle köpa mitt första akvarium till mig tänkte han först köpa ett 50l. Då sa dom i affären att det är mycket bättre med ett 100 l- man kan ha fler fiskar, får lättere balans i karet m.m. Så det blev ett 100l. Och nu har jag ett litet på 50 l också och jag har haft mtcket mer problem med det än med 100 l.
    ~Love animals~
    Kramar Sofia
    160l, 100l, 54l, 40l

    Kommentar

    • Charlottis
      • December 2007
      • 579

      #17
      Det är kanske ganska svårt att köpa fiskar till sitt akvarie om man inte vet hur stort det är = vilka fiskar som passar där. Men som du säger, personalen i din djuraffär verkar vara väldigt okunniga. Du borde verkligen gå dit o klaga o fråga hur de kunnat ge dig dessa tips och råd. För du vet ju nu hur det är. Att det är helt fel det dom sa.
      Man ska inte lita fullt ut på djuraffärer, utan helst leta upp fakta själv på olika sätt.

      Har du hittat något större akvarie? Och hur går det för dina fiskar?

      Ursprungligen postat av Sanra
      Jag har inte förrän nu kollat på min förpackning som jag fick akvariumet i hur stort det är. Har inte kunnat hitta de innan. Och jag litade helt på vad dem i djuraffären sa.


      Tack, Soffan96, jag uppskattar att du hjälpt mig! Det är mycket snällt! Ska genast börja kolla.

      Kommentar

      • tobias.nero
        • January 2008
        • 384

        #18
        Jag måste säga att där finns också butiker som är bra, jag har själv hittat en där jag känner att jag kan vända mig till när det blir problem. Ta reda på fakta först och gå sedan och hör med butiken då vet du om du kan lita på dom eller inte.

        Jag tycker att det är J****T synd att det finns dom som förstör för nybörjare (jag själv bl a), vilket kan få en att ge upp en otroligt trevlig hobby som detta faktiskt är.
        MVH /Tobias

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #19
          Ja du har verkligen inte fått några bra råd, 10 liter lämpar sig som sagt inte för många arters fiskar, det FINNS några som kan bo i så små akvarier, men de är få......tyvärr var personalen inte ute efter nå´t annat än att säljaså mycket som möjligt till så lite besvär som möjligt, det är oseriöst!!!!!
          Till molly och andra levandefödare skall man, åtminstone som nybörjare, satsa på ett så stort akvarium som möjligt, kring 100-150 liter är bra, ett bra filter är också nödvändigt, och det skall SKÖLJAS ur med svalt vatten när det inte är så stor genomströmmning längre, hur lång tid det tar innan det beckar igen beror på många olika saker. Att generellt säga att det inte behöver rengöras mer än 1-2 gånger om året är fel, det KAN behövas oftare för en del, och andra kan vänta med rengöring i flera år om det vill sig väl....
          Skaffa nu ett större akvarium, reklamera/lämna tillbaka det gamla och KRÄV tillbaka pengarna då de har givit helt fel information.
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #20
            Ursprungligen postat av Uddaveka
            Det finns en lag i om att man inte får ha fiskar i akvarium under 40 l- undantag för kampfisk. Det har jag i alla fall hört måga gånger här på zoopet.

            Bra att du ska köpa ett större!!
            Inte direkt lag om jag minns rätt, riktlinjer var det väl? men hursomelst så är i alla fall 10 liter för litet. ÄVEN för en guldfisk......
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • tobias.nero
              • January 2008
              • 384

              #21
              Ursprungligen postat av tummen
              Inte direkt lag om jag minns rätt, riktlinjer var det väl? men hursomelst så är i alla fall 10 liter för litet. ÄVEN för en guldfisk......
              Guldfisk ska till och med ha 250l enligt artbeskrivningen här på zoopet http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=54
              MVH /Tobias

              Kommentar

              Arbetssätt...