Jättekonstigt vatten!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sanra
    • March 2008
    • 19

    Jättekonstigt vatten!

    Hej, jag har som vissa kanske vet ett akvarium med Dalmatiner Mollys och en mal. Dom dör en efter en, och vattnet blir aldrig fint.
    Bytar jag vatten så blir det grumligt och fult igen efter en eller två dagar.

    Det är ett litet akvarium på tio liter. De stod på förpacknigen att det var till en guldfisk. Men de i djuraffären sa att de funkar bra med andra fiskar. Och att man kunde ha ungefär 7-8 småfiskar. Så jag hade allt som allt 5 dalmatinermollys och en mal.

    Jag rensade allting och sköljde allting innan jag köpte fiskarna och fyllde på akvariumet första gången- Jag lät även akvariumet stå ett par dagar, för de i djuraffären sa att de behövde inte stå mer än 2 dagar ungefär.

    Jag rensar pumpen vid varje vattenbyte!

    Jag har "Tetra Aqua"s "Aqua Safe" som gör kranvatten bra för fiskarna. Men de hjälpte inte iheller.
    Jag förstår inte vad jag gör för fel.
    Jag matar lagom, två gånger om dagen.
    Är de för mycket kanske?

    Är tacksam för svar, för jag vet inte alls hur jag ska göra!

    MVH, en lite orolig Sanra.
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Vet inte riktigt var jag ska börja, men. För det första är det alldeles för lite även om personalen i affären sagt att det är okej.
    Att ha ett akvarium på 10L och få det att funka är väldigt svårt. Tycker du ska köpa ett större så fort som möjligt och till dina fiskar hade nog ett 60L varit lagom.

    Du ska nästan aldrig rengöra pumpen/filtret. Det är i filtret de goda bakterierna samlas och ju mer du sköljer filtret desto längre tid tar det att få bra vattenkvalite.
    Gör däremot små vattenbyten ofta eftersom du har så litet kar.

    Mata behöver du inte göra mer än en gång per dag och helst ännu mer sällan med tanke på ditt lilla akvarium.

    Tror ärligt talat att du inte kommer få rätt på vattenvärdena eftersom det är så litet.
    Tycker du ska plugga på riktigt ordentligt och åtminstone läsa nybörjarguiden här i forumet.
    Så fort som möjligt tycker jag oxå att du ska skaffa ett större akvarium till dina fiskar. Tänk dig själv att behöva bo i en garderob.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • tobias.nero
      • January 2008
      • 384

      #3
      10 liter är för litet, jag vågar nästan säga att det finns inte någon fisk som mår bra i så liten vatten volym.

      Du ska inte rensa något filter om det inte är så smutsigt att inget vatten kan rinna igenom (dvs ca 1-2 ggr per år).

      Jag skulle kunna fortsätta att svara på resten av frågorna men jag tycker att 10 liter är inget man ska ha fisk i. Och jag tror tom att det är olagligt.

      Men ett alternativ är att du kan ha räkor i, dom är små mysiga krabater som går runt och plocka skit på botten.

      Gå tillbaka och skäll lite på dom i djuraffären och lämna tillbaka fisken för jag lovar att dom kommer inte att överleva.
      MVH /Tobias

      Kommentar

      • oskarwallin
        • February 2008
        • 1080

        #4
        Tyvärr är 10 liter För litet För Att ha molly eller Någon fisk i. Djuraffären Ljög för dig när de sa att det funkade med guldfiskar i.
        jag skulle rekkomendera att du köper ett större akvarium om du vil latt dina Fiskar ska Leva bra, Typ 50 liter eller något sådant.

        Förutom att du har för litet akvarium har Du skött det bra, Dra ner lite på matningen, Kanske LITE 1 gång varannan Dag de första veckorna sen kan du köra med lite mat varje dag eller lite mer Varannan. (inte mycket ändå).
        När du köper fiskar ska du helst köpa de långsamt.. alltså kanske 2 i början vänta 2 veckor sen kan du köpa 3 till och nästa vecka 3 till och så vidare.

        Lycka till med akvaristiken även om det inte började så bra.
        __________________
        60,58 liter
        **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
        *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          #5
          mitt svar till samma trådskapare: http://www.zoopet.com/forum/showthre...27#post1139227
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Sanra
            • March 2008
            • 19

            #6
            Jag är tacksam för alla svar.

            Och jag skäms som inte sökt mer fakta om dessa små akvarium.
            Jag trodde verkligen på dem i djuraffärens ord. Och trodde jag gjorde rätt och som man skulle.


            Tack än en gång för svaren!

            Kommentar

            • Nina82
              • January 2008
              • 6610

              #7
              Du ska veta att detta absolut inte är ditt fel.
              Blir riktigt irriterad på personal i zoobutiker ibland. Att inte DE fattar bättre

              Hoppas verkligen inte du tappar modet nu utan så småningom kommer inse skönheten med akvarium.

              Ett stort lycka till
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

              Kommentar

              • Sanra
                • March 2008
                • 19

                #8
                Jag vill fortfarande ha ett akvarium. Så jag ska fixa ett nytt akvarium så fort jag kan. Utan tvekan!

                Tack så jättemycket!

                Kommentar

                • Gaffel
                  • December 2007
                  • 6200

                  #9
                  Ursprungligen postat av Sanra
                  De stod på förpacknigen att det var till en guldfisk
                  Visa mig den tillverkare som annonserar ut en 10 liters guldfiskskål och den svenska akvariebutik som säljer densamma med den bruksanvisningen, bs..

                  Du har skrivit inläggen:
                  Konstig Dalmatinmolly!!!
                  AKVARIEPUMP PÅ/AV?! (dalmatinermolly&mal)
                  Malen död! & konstig Dalmatinermolly!
                  Grumligt vatten i nystartat akvarium.
                  Jättekonstigt vatten!
                  Konstigt akvarievatten!
                  Skumt vatten i akvarium!

                  Och du har fram tills nu undvikit frågan hur stort akvarium du har när du istället startar en tråd där du beklagar dig över dom hemska människorna i zooaffären.. Idiot, troll what ever..
                  Senast redigerad av Gaffel; 08 May 2008, 01:48.
                  Life's a bitch and then you die..
                  "I might be right handed but im always left-winged"
                  Skriv på!

                  Kommentar

                  • Anna_mvb
                    • September 2007
                    • 436

                    #10
                    Ursprungligen postat av Gaffel
                    Visa mig den tillverkare som annonserar ut en 10 liters guldfiskskål och den svenska akvariebutik som säljer densamma med den bruksanvisningen, bs..
                    Jag försvarar ingen här men jag har sätt såna små akvariepaket i butiken i helgen. De är mycket färgglada och på bilden är det en guldfisk.

                    Så det finns nog såna som säljer dessa små saker utan att säga nåt om vad de passar till.
                    Hos andra får man veta att det är bra som tillfälligt sjukakvarium eller för räkor (http://www.fridhemsakvarier.se/Akv.paket10-45.html)

                    Det värsta är att de är i så många olika färger och barn vill gärna ha dem.

                    Kommentar

                    • soffan96
                      • February 2008
                      • 495

                      #11
                      Tittade lite på blocket och hittade några akvarium i Skåne som du kan titta på om du vill, vet inte hur många liter du vill ha, men det är lite olika storlekar:
















                      Du kanske reda har hittat något akvarium men hade inget att göra så tänkte att jag kunde kolla akvarium åt dig
                      Lycka till!
                      BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
                      61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
                      Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.

                      Kommentar

                      • Sanra
                        • March 2008
                        • 19

                        #12
                        Ursprungligen postat av Gaffel
                        Och du har fram tills nu undvikit frågan hur stort akvarium du har när du istället startar en tråd där du beklagar dig över dom hemska människorna i zooaffären.. Idiot, troll what ever..
                        Jag har inte förrän nu kollat på min förpackning som jag fick akvariumet i hur stort det är. Har inte kunnat hitta de innan. Och jag litade helt på vad dem i djuraffären sa.


                        Tack, Soffan96, jag uppskattar att du hjälpt mig! Det är mycket snällt! Ska genast börja kolla.

                        Kommentar

                        • Uddaveka
                          • June 2007
                          • 431

                          #13
                          Det finns en lag i om att man inte får ha fiskar i akvarium under 40 l- undantag för kampfisk. Det har jag i alla fall hört måga gånger här på zoopet.

                          Bra att du ska köpa ett större!!
                          ~Love animals~
                          Kramar Sofia
                          160l, 100l, 54l, 40l

                          Kommentar

                          • MalMannen
                            • March 2008
                            • 255

                            #14
                            precis så sa gubben i zooaffärn när jag va där och köpte 3 guppy

                            Kommentar

                            • tobias.nero
                              • January 2008
                              • 384

                              #15
                              Det är ju bra att det finns ärliga försäljare också. I början sa dom till mig att utvecklingen gått framåt så mycket så det finns inte längre någon gräns för hur mycket fisk man kan ha i ett akvarie. Allt handlar om att byta ut makaronerna mot biobollar ("den nya förbättrade varianten av biobollar").
                              MVH /Tobias

                              Kommentar

                              Arbetssätt...