Palettciklid par. Nystartat akvarie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ramlösa
    • May 2008
    • 8

    Palettciklid par. Nystartat akvarie

    Hej, är ny här. Har nyligen i Lördags startat ett akvarie med möbel på 95L. Fick detta av en bekant. Jag är inte helt nybörjare. Har arbetat i djuraffär ca 2 år. Men detta var ett tag sen.
    Min pump är en Aquael Fan 2 plus (450LH)
    Lysrör: Aquastar.
    Akvariefabrikat, vet ej. Kanske Juwel.

    Fiskar: 3 st små marmorerade Scalare, ett svärdbärarpar, 2 ancistrus malar och ett idag inköpt palett par.
    Just detta palettpar valde jag ut själv 1 o 1 då dessa paletter var tillsammans med 40 andra hemmaodlade paletter. Jag är ett palettfan men brydde mig inte direkt förrän jag såg en "dubbelröd" hane. Dvs den var röd från kind till buk. Jag fångade denna och tog en snygg hona till honom.
    Min erfarenhet av paletter är att de är extremt lättlekta. Varje palettpar jag haft så har dessa efter kanske 5 minuter börjat leka. Men dessa har simmat vid varandra lite grann sedan har hanen jagat honan lite. De simmar inte tillsammans längre. utan var o en sköter sitt. Ok. nu har dom inte varit i Karet mer än 4 timmar. Men är detta normalt och kommer de att leka tro?
    Kom gärna med tips och råd om allt ni kommer på som kan förbättra mitt akvarie.
    Nej jag köper inte ett större på ett bra tag.
  • jesper_b
    • June 2006
    • 1201

    #2
    Ursprungligen postat av Ramlösa
    Hej, är ny här. Har nyligen i Lördags startat ett akvarie med möbel på 95L. Fick detta av en bekant. Jag är inte helt nybörjare. Har arbetat i djuraffär ca 2 år. Men detta var ett tag sen.
    Min pump är en Aquael Fan 2 plus (450LH)
    Lysrör: Aquastar.
    Akvariefabrikat, vet ej. Kanske Juwel.

    Fiskar: 3 st små marmorerade Scalare, ett svärdbärarpar, 2 ancistrus malar och ett idag inköpt palett par.
    Just detta palettpar valde jag ut själv 1 o 1 då dessa paletter var tillsammans med 40 andra hemmaodlade paletter. Jag är ett palettfan men brydde mig inte direkt förrän jag såg en "dubbelröd" hane. Dvs den var röd från kind till buk. Jag fångade denna och tog en snygg hona till honom.
    Min erfarenhet av paletter är att de är extremt lättlekta. Varje palettpar jag haft så har dessa efter kanske 5 minuter börjat leka. Men dessa har simmat vid varandra lite grann sedan har hanen jagat honan lite. De simmar inte tillsammans längre. utan var o en sköter sitt. Ok. nu har dom inte varit i Karet mer än 4 timmar. Men är detta normalt och kommer de att leka tro?
    Kom gärna med tips och råd om allt ni kommer på som kan förbättra mitt akvarie.
    Nej jag köper inte ett större på ett bra tag.
    Har du haft i något i akvariet? jag tänker då på bakteriekultur?

    Annars kommer du med stor sannolikhet få nirtit i akvariet. Ett akvarium tar lång tid att få i balans och att stoppa ner fisk efter 2 dagar är inte det bästa man kan göra...

    Håll koll på fiskarna är mitt råd....
    www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
    Mina Malar:
    L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

    Kommentar

    • Ramlösa
      • May 2008
      • 8

      #3
      Ursprungligen postat av smegga
      Har du haft i något i akvariet? jag tänker då på bakteriekultur?

      Annars kommer du med stor sannolikhet få nirtit i akvariet. Ett akvarium tar lång tid att få i balans och att stoppa ner fisk efter 2 dagar är inte det bästa man kan göra...

      Håll koll på fiskarna är mitt råd....
      Jag har följt rådet att inte mata fiskarna med en gång utan vänta minst 48 timmar. När jag startade akvariet så hällde jag i aqua plus. Har låtit det gå så. Sedan pumpen och filtret kom med från förra ägaren som jag känner så det är inkört om jag säger så. urkramat några gånger. Mina förra fiskar jag hade för några år sen mata jag varannan dag. Man behöver inte mata varje dag har jag fått lära mig.

      Kommentar

      • jesper_b
        • June 2006
        • 1201

        #4
        Ursprungligen postat av Ramlösa
        Jag har följt rådet att inte mata fiskarna med en gång utan vänta minst 48 timmar. När jag startade akvariet så hällde jag i aqua plus. Har låtit det gå så. Sedan pumpen och filtret kom med från förra ägaren som jag känner så det är inkört om jag säger så. urkramat några gånger. Mina förra fiskar jag hade för några år sen mata jag varannan dag. Man behöver inte mata varje dag har jag fått lära mig.
        Hur länge sen var det filtret var igång? det är ju inte så att bakterierna klarar sig om det varit torrt. Så tror jag tyvär även om du inte matar så blir det svårt att undvika nitrit, jag tror att du kommer få vänta längre än 48 timmar med att mata....
        www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
        Mina Malar:
        L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #5
          Låter ju som om du har koll på inkörningen så det komenterar jag inte

          Är ganska säker på att dina Paletter hittar varandra snart. Kan vara så att hanen hade bildat par med en av de andra honorna och då tar det lite längre innan de börjar leka. Kanske ett par dagar.

          Vi hade oxå en "dubbelröd" hane som vi sålde för inte så länge sen ihop med 27 andra Paletter. Låter lite osannolikt men det var kanske en av dom om du nu bor i Ramlösa
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • Ramlösa
            • May 2008
            • 8

            #6
            Ursprungligen postat av smegga
            Hur länge sen var det filtret var igång? det är ju inte så att bakterierna klarar sig om det varit torrt. Så tror jag tyvär även om du inte matar så blir det svårt att undvika nitrit, jag tror att du kommer få vänta längre än 48 timmar med att mata....
            Filtret har inte vart torrt. Jag tömde akvariet själv och körde hem det till mig och startade det.

            Kommentar

            • jesper_b
              • June 2006
              • 1201

              #7
              Ursprungligen postat av Ramlösa
              Filtret har inte vart torrt. Jag tömde akvariet själv och körde hem det till mig och startade det.
              Okej, då är jag lugnare, Då ska det funka att göra som du tänkt...Och mata inte på 48 timmar som du tänkt. och håll koll hela tiden så ska det gå bra...
              www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
              Mina Malar:
              L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

              Kommentar

              • Albinfiskare
                • November 2007
                • 1399

                #8
                går och väntar på att mina paletter ska börja i mitt 240L har haft dem i ngra dagar nu..

                Kommentar

                • Ramlösa
                  • May 2008
                  • 8

                  #9
                  Ursprungligen postat av Nina82
                  Låter ju som om du har koll på inkörningen så det komenterar jag inte

                  Är ganska säker på att dina Paletter hittar varandra snart. Kan vara så att hanen hade bildat par med en av de andra honorna och då tar det lite längre innan de börjar leka. Kanske ett par dagar.

                  Vi hade oxå en "dubbelröd" hane som vi sålde för inte så länge sen ihop med 27 andra Paletter. Låter lite osannolikt men det var kanske en av dom om du nu bor i Ramlösa

                  Jaså. Nej jag bor inte i Ramlösa. Jag bor i Karlskrona.

                  Kommentar

                  • Nina82
                    • January 2008
                    • 6610

                    #10
                    Ursprungligen postat av Ramlösa
                    Jaså. Nej jag bor inte i Ramlösa. Jag bor i Karlskrona.
                    Okej Nej, då är det nog inte den
                    12L 12L 24L 24L 24L 24L
                    38L 54L 54L 63L 450L

                    Kommentar

                    • Albinfiskare
                      • November 2007
                      • 1399

                      #11
                      paletter är så roliga, satte ned en ny kokosnöt precis för att de skulle få lite mera att välja på, och de flyttade minsan in direkt:P

                      Kommentar

                      • Ramlösa
                        • May 2008
                        • 8

                        #12
                        Ursprungligen postat av Albinfiskare
                        paletter är så roliga, satte ned en ny kokosnöt precis för att de skulle få lite mera att välja på, och de flyttade minsan in direkt:P
                        Ok låter najs. Vill att mina ska leka så fort som möjligt. Men det lär nog dröjja. Jag ger dom 1v innan jag byter honan. Eller hur länge fick ni vänta?

                        Kommentar

                        • Vic
                          • November 2006
                          • 1533

                          #13
                          Ursprungligen postat av Ramlösa
                          Ok låter najs. Vill att mina ska leka så fort som möjligt. Men det lär nog dröjja. Jag ger dom 1v innan jag byter honan. Eller hur länge fick ni vänta?
                          Jag tror inte det kommer löna sig att byta hona efter endast en vecka. Många fiskar behöver lite mer tid.
                          Mvh Viktor


                          Apistogramma för hela slanten!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...