sniglar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nile
    • March 2008
    • 85

    sniglar

    När jag rengjorde mitt akvarium idag upptäckte jag 2 st välldigt små sniglar.
    Har ingen aning var dessa kommer ifrån.
    Ska jag låta dom vara kvar, gör dom någon nytta typ äter alger? Eller är dom skadedjur?
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Snäckor äter alger och överbliven mat så behåll dom om du vill. De är absolut inte skadedjur utan tvärtom, nyttodjur
    Däremot ska du veta att de förökar sig jättesnabbt så om du inte vill ha dom ska du ta bort dom så fort du ser dom. Även om du bestämmer dig för att behålla dom kommer du förmodligen behöva plocka lite då och då annars blir de för många
    Förmodligen har du fått med dom i någon växt när du handlat.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • nile
      • March 2008
      • 85

      #3
      Aha där ser man, dom måste ha följt med min javamossa som jag nyligen köpt.
      Hmm så både bra och dåligt alltså, bra nu när jag startat akvariet nyligen, men vill ju inte ha massor med sniglar...
      Blir nog till att plocka bort dom iaf.

      Tack så mycket för det snabba svaret!

      Kommentar

      • nallef
        • April 2008
        • 107

        #4
        Lite sniglar är bara bra, tycker du att dom förökar sig för mycket testa med att köpa Botia Striata en trevlig fisk om den bara passar i din miljö. Efter det har du nog inte problem med för mycket sniglar.
        Senast redigerad av nallef; 06 May 2008, 13:49.
        Om du är osäker trampa ner kopplingen men släpp den inte förän du är säker.

        Kommentar

        • beerzon
          • May 2008
          • 877

          #5
          Hehe, jag fick också med sniglar för ett årsen när jag startade mitt akvarium igen. Jag gjorde rent det ordentligt här i helgen och de var inte trevlig syn, jag gillade inte sniglarna alls, dem åt på växterna och var alldeles för många, jag kockade sanden och gjorde rent så bra jag kunde, har inte sett en enda än så länge

          Kommentar

          • tobias.nero
            • January 2008
            • 384

            #6
            En annan går och köper sniglar Jag tycker att dom gör gott och skulle det bli så att det blir för många så köp en botia (han/hon kommer att bli helnöjd).
            MVH /Tobias

            Kommentar

            • Freddan!
              • January 2008
              • 163

              #7
              Jag har en liten odling i mitt räk kar med sniglar. Jag rensar ca 60 -70 sniglar var 14th dag och ger som godis till min praktbotior dom älskar det

              //Freddan!
              Lev livet idag, igår har redan varit & imorgon finns inte än.

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                ....och har du hittat 2 stycken, så kan jag lova dig att du säkerligen hittar nummer 3 och 4 med.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                Arbetssätt...