Ett vattenbyte so far

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    Ett vattenbyte so far

    Fem veckor och ett delvattenbyte än så länge.

    Har gjort två vattentester (pH, Nitrit, Nitrat, hårdhet, kalcium osv) och båda har visat perfekta värden.

    Tänkte göra ett tredjedelsbyte nu i veckan här och sedan får vi se om/hur vattenvärdena förändras efter tre vita Mollys till i sällskapet : )
  • Mich
    • April 2008
    • 57

    #2
    Kan någon säga mig varför man inte borde göra regelbundna vattenbyten under inkörningsprocessen? Jag menar, bakterierna sätter sig på gruset/filtret och inte simmar runt i vattnet.

    Perfetto, förlåt att jag kapar din tråd. Såg dock inte meningen med den, så jag passade på.

    Kommentar

    • XenOn
      • March 2008
      • 1008

      #3
      Jag gör ett 25% vattenbyte varje vecka.
      Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

      Kommentar

      • perfetto
        • March 2008
        • 1593

        #4
        Ursprungligen postat av Mich
        Kan någon säga mig varför man inte borde göra regelbundna vattenbyten under inkörningsprocessen? Jag menar, bakterierna sätter sig på gruset/filtret och inte simmar runt i vattnet.

        Perfetto, förlåt att jag kapar din tråd. Såg dock inte meningen med den, så jag passade på.
        - Meningen med den är att ge andra möjligheten att kommentera och reflektera : )

        I mitt fall är jag intresserad av att se hur ofta ett vattenbyte i ett 200-liters kar som mitt behövs göras, och om det kanske ibland görs för ofta rutinmässigt.

        Jag har nu 6 mindre fiskar (nio inom kort) och två minisniglar, och ska se vad för vattenbytesintervall som är optimalt med de förutsättningarna.

        Jag ska byta sådär en tredjedel av vattnet idag, och göra ett nytt vattentest imorgon för att se hur snabbt det stabiliserar sig mha växterna, bottensediment och bakteriefloran i filtret.

        Kommentar

        • perfetto
          • March 2008
          • 1593

          #5
          Införskaffade ytterligare 6 fiskar + en grönalgsätande snäcka igår.

          Nu är befolkningen i mitt 200-liters akvarium 5 svarta Molly, 5 röda Platy, 2 vita Molly, en större algätande snäcka, två pyttesmå snäckor, samt två malar.

          Ska göra ett vattenkvalitétstest ikväll när jag nu gjort totalt två vattenbyten (25-30%) sedan starten för 5 veckor sedan.

          Kommentar

          Arbetssätt...