Slem på sugproppar??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Darre
    • March 2008
    • 378

    Slem på sugproppar??

    Tjaba,

    Har en fråga. Har ett vägg akvarium med en varsin pump i varje kortsida. Har doppvermaren vid ena kortsidan. Doppvermaren sitter fast med två svarta sugproppar. Nu är det så att dom propparna har fått en vit/gul belägning, lite svårt att förklara men det ser ut som ett tjocklager. Man kan säkert skrapa bort detta med nån "pinne" men vad är det får nått. Har inte satt in min termometer än (ligger hos tjejen och jag glömmer den hela tiden) men kan tänka mig att det blir samma sak med den också.

    Någon som vet?
    Life´s a fish and then you die...
    Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane
  • Darre
    • March 2008
    • 378

    #2
    Har en bild på min blogg... någonstans i mitten (en hel bild på akvariet) syns lite dåligt men man ser verkligen skyllnad på sugpropparna vid nystart och efter 2 veckor typ.
    Life´s a fish and then you die...
    Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

    Kommentar

    • Dysnomia
      • April 2004
      • 1692

      #3
      Vet faktiskt inte exakt vad det är, men jag har fått samma beläggning på pumpen och dess sugproppar i platykaret. Konstaterade iaf att det måste vara kalk (förmodligen i kombination med nån alg, av den gula färgen att dömma), för den satt fast och betedde sig just som kalk.
      Vi HAR ganska rejält med kalk här och får fort kalkbeläggningar på både akvarieglas och i kaffekokaren.
      Skånetös i Dalarna
      MIN ZOON!

      Kommentar

      • Darre
        • March 2008
        • 378

        #4
        Ursprungligen postat av Dysnomia
        Vet faktiskt inte exakt vad det är, men jag har fått samma beläggning på pumpen och dess sugproppar i platykaret. Konstaterade iaf att det måste vara kalk (förmodligen i kombination med nån alg, av den gula färgen att dömma), för den satt fast och betedde sig just som kalk.
        Vi HAR ganska rejält med kalk här och får fort kalkbeläggningar på både akvarieglas och i kaffekokaren.
        Oj, kalk, det låter inte bra. Är det farligt? Första gången som jag har fått det. Hur beter sig klalk? Jag kan sprapa bort det i princip med mina fingrar. Sitter inte kalk väldigt hårt?
        Life´s a fish and then you die...
        Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

        Kommentar

        • Dysnomia
          • April 2004
          • 1692

          #5
          Ursprungligen postat av Darre
          Oj, kalk, det låter inte bra. Är det farligt? Första gången som jag har fått det. Hur beter sig klalk? Jag kan sprapa bort det i princip med mina fingrar. Sitter inte kalk väldigt hårt?
          Kalk över ytan sitter hårt som tusan. Jag har/hade både över och under ytan och det som satt under var mest slemmigt, geggigt. Förmodar att det stelnar i kontakt med syre, eftersom man inte får kalkavlagringar på glasen under vattenytan. Tror jag sov under den kemilektionen..

          Farligt eller ej.. Det finns ju alltid kalk i viss mån i vattnet och fiskarna lever och förökar sig bra i mitt kar.
          Men jag har bara detta fenomen i platykaret (och under en kort period i räkkaret, men inte tendens alls i de andra) och har haft det i flera månader där. Så nåt gör ju att det kommer där och inte i de andra. Men vad?

          Vi får se om någon kan ge oss nåt mer konkret svar här.
          Skånetös i Dalarna
          MIN ZOON!

          Kommentar

          • Darre
            • March 2008
            • 378

            #6
            Ursprungligen postat av Dysnomia
            Kalk över ytan sitter hårt som tusan. Jag har/hade både över och under ytan och det som satt under var mest slemmigt, geggigt. Förmodar att det stelnar i kontakt med syre, eftersom man inte får kalkavlagringar på glasen under vattenytan. Tror jag sov under den kemilektionen..

            Farligt eller ej.. Det finns ju alltid kalk i viss mån i vattnet och fiskarna lever och förökar sig bra i mitt kar.
            Men jag har bara detta fenomen i platykaret (och under en kort period i räkkaret, men inte tendens alls i de andra) och har haft det i flera månader där. Så nåt gör ju att det kommer där och inte i de andra. Men vad?

            Vi får se om någon kan ge oss nåt mer konkret svar här.
            Japp då väntar vi med spänning
            Life´s a fish and then you die...
            Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              #7
              ähh det finns miljarder miljoner microorganismer och grejer i akvarievattnet och då kan sånt här växa till på ytor som tillåter och det är inget att oroa sig för ett dugg! om karet är i stabilt och i superb biologisk balans så blir det dock minimalt med beläggningar!
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Darre
                • March 2008
                • 378

                #8
                Ursprungligen postat av åheim
                ähh det finns miljarder miljoner microorganismer och grejer i akvarievattnet och då kan sånt här växa till på ytor som tillåter och det är inget att oroa sig för ett dugg! om karet är i stabilt och i superb biologisk balans så blir det dock minimalt med beläggningar!
                Oki tack, har precis startat mitt kar är inne på dag 12 nu, så jag antar att det är därför. Så länge det inte är skadligt så behöver jag inte vara orolig med andra ord
                Life´s a fish and then you die...
                Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

                Kommentar

                Arbetssätt...