tigerbarb och neontetra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fishmate
    • April 2008
    • 20

    tigerbarb och neontetra

    Tänkte fråga om Tigerbarbrar och neontetror går att ha ihop i ett och samma akvarium? Jag har för mig att det inte går, men är osäker
  • Grodlund
    • January 2008
    • 560

    #2
    De ska inte vara några problem sålänge du har 8+ tigerbarber.
    Ju fler tigerbarber desto snällare är de mot andra fiskar.

    Självklart ska ju akvariet inte vara för litet heller - så de slipper trängas.

    Kommentar

    • mcben
      • March 2008
      • 57

      #3
      Jag provade detta igår faktiskt. Jag hade 8 stycken tigerbarbrar och släppte i 12 stycken neontetror. Efter någon minut så hade jag bara 2 tetror kvar. Frågade en expert här där jag bor och han sa att barberna kunde visa att dom bestämde första dygnet. Men mina visade att dom äger karet och åt upp dom i stället. Visseligen var mina neontetror rätt små, men det gick fort och tigrarna har inte fått någon mat idag.

      Kommentar

      • fishmate
        • April 2008
        • 20

        #4
        Ursprungligen postat av mcben
        Jag provade detta igår faktiskt. Jag hade 8 stycken tigerbarbrar och släppte i 12 stycken neontetror. Efter någon minut så hade jag bara 2 tetror kvar. Frågade en expert här där jag bor och han sa att barberna kunde visa att dom bestämde första dygnet. Men mina visade att dom äger karet och åt upp dom i stället. Visseligen var mina neontetror rätt små, men det gick fort och tigrarna har inte fått någon mat idag.
        Okej =S Då tror jag inte jag vill testa det! =)
        Det kaske skulle fungera om man hade ett riktigt strot kar.
        Fast det finns ju ett par fiskar som liknar neontetran väldigt mycket, men nu kommer jag inte på vad dom heter, fast jag antar att det skulle bli samma sak.

        Kommentar

        • mcben
          • March 2008
          • 57

          #5
          Det kan ju funka för dig, men det funkade inte för mig i alla fall.

          Kommentar

          • Grodlund
            • January 2008
            • 560

            #6
            För det första. 8 tigerbarber är absoluta minimum för att de ska kunna etablerara en ordentlig hirarki.
            För det andra så kommer stora köttätande fiskar alltid äta upp fiskar som är tillräckligt små för att gå ner i deras mun.
            För det tredje: Ska du stoppa i små tetror i en tank där det bor ett tigerbarstim, se till att berberna är mätta och belåtna och släpp hälst i de nya fiskarna när det är mörkt och tigrarna sover...

            Som sagt, Tigerbarber och kardinaler går bra.
            Lite sunt förnuft bara. Alltså, häll inte över pyttesmå kardinaler till ett stim med hungriga fullvuxna tigerbarber

            Edit: sorry, menade neontetror, inte kardinaler.
            Senast redigerad av Grodlund; 05 May 2008, 14:18.

            Kommentar

            • mcben
              • March 2008
              • 57

              #7
              Jag är ju rätt så ny på detta med akvarium och jag kör på den teorin att man måste lära sig av mistag eller av andras misstag. Nu har jag en erfarenhet till och mina barbrar är tillbakalämnade till butiken igen då jag inte ville ha några sådana rovdjur. Han i butiken sa att dom inte var sånna rovdjur och jag gjorde ett misstag till och lyssnade på honnom.

              Kommentar

              • Grodlund
                • January 2008
                • 560

                #8
                Synd.
                Tigerbarber är otroligt fina och roliga fiskar.
                Jag hade hällre lämnat tebax de tråkiga opersonliga neontetrorna.
                De duger inte till mycket annat än fiskmat endå

                Kommentar

                Arbetssätt...