Tänkt fiskkombination.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MAdden
    • May 2008
    • 213

    Tänkt fiskkombination.

    Jag är en som man kan kalla halv-nybörjare, då jag hade ett akvarium för 2 år sedan men det gick åt skogen. Nu har jag startat upp mitt akvarium igen, denna gången med mer försiktighet och erfarenhet. Har tagit reda på mer information om hur man sköter akvarium osv.

    Nu till huvudämnet. Jag har ett 30 liters Moby Dick Molly akvarium och det börjar bli dags att sätta in lite firrar. Den fiskkombination jag har tänkt mig är följande:
    2 st Kilfläcksrasbora 5cm
    2 st Nätbarb 5cm
    1 st Fredlig kampfisk 6cm
    2 st Dario Dario 2cm
    Sammanlagt 7 st fiskar.

    Jag har följt Zoopet's rekommendationer där det står att 5cm fisk ska ha 5 liter vatten, 3cm fisk ska ha 2 liter vatten osv. Men jag tycker att det låter lite mcyket att ha 7 stycken fiskar i ett sånt litet akvarium. Ett annat litet problem är att jag inte har en mal inräknat i detta. Så jag behöver eran hjälp med att ta bort eller ersätta olika fiskar. Den fisk jag helst vill behålla är ju dock den Fredliga kampfisken, resten är inte lika "viktiga". Men som sagt, jag har inte köpt dessa fiskar än och jag behöver eran hjälp med att välja.
  • Ciwa
    • March 2008
    • 120

    #2
    Tja, ifall man bara tänker sig 7 fiskar, i 30 liter, det låter lite väl mycket. :S Jag brukar inte gå efter det där, jag köper lite grann, ochsedan fyller jag på, jag ser ju , det ska gärna vara luftigt. inte invarderat med firrisar.
    / C i w a.
    s i m m a l u n g t .

    Kommentar

    • oskarwallin
      • February 2008
      • 1080

      #3
      egentligen så är det mot Lag att hålla fisk i ett akvarium under 40 liter.
      små akvarium är Mycket svårare att få balans i och De fiskarna du har nämt kräver Större akvarium Dario,Kilfläck och Nätbarber är Stimfiskar som du minst ska ha 5 av varje av och Båda Kräver Nästan dubbelt så stora akvarium.
      barber kan också vara Fenbitare och det är inte bra för Kampfisken.
      Om jag var du skulle jag Strunta i fiskar.. kanske några dario och sen köra räkor i akvariumet.

      Många tror att Kampfiskar inte behöver så mycket plats för att de inte rör sig så mycket. dock är detta fel. kampfiskar behöver mer plats än 30 liter...

      Räkor Tycker jag att du ska satsa på istället
      60,58 liter
      **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
      *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

      Kommentar

      • MAdden
        • May 2008
        • 213

        #4
        Men om det skulle vara emot lagen att ha fiskar i ett sådant akvarium, varför säljer man då ett sådant akvarium som ett akvarium att ha fiskar i? Och om jag ska ha räkor i, vilka är då bra och fina räkor? Fast räkor verkar vara väldigt tråkigt och inte speciellt vackert. Och ska man inte ha ett ganska lågt akvarium ifall man har räkor? Mitt är ganska högt.
        Senast redigerad av MAdden; 02 May 2008, 20:04.

        Kommentar

        • oskarwallin
          • February 2008
          • 1080

          #5
          Jag vet faktiskt inte varför man Säljer Så små akvarium.
          Antar att de är menade som Yngelbur då det är lagligt att ha fisken där temporärt av vad jag förstår, Räker Kan faktiskt vara riktigt roligt. och det finns massor att välja mellan.
          Jag har inte superkolla på alla bra Räkor så Nån räkexpert här skulle nog kunna hjälpa dig.
          Akvariumet behöver inte vara lågt, jag tror inte äns att det e Någon skillnad mer än estetisk, Räkorna är ju inte bara på botten utan i Växter på stenar osv.

          Ju mindre karen e desto svårare är det att hålla jämna värden.
          Ju större desto enklare att hålla en bra Balans.
          60,58 liter
          **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
          *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

          Kommentar

          • AllaFiskar
            • September 2007
            • 294

            #6
            Ursprungligen postat av oskarwallin
            egentligen så är det mot Lag att hålla fisk i ett akvarium under 40 liter.

            Nej, det finns ingen lag mot att hålla fisk i akvarier mindre än 40 liter. Det finns rekommendationer i den riktningen, men som sagt: ingen lag.
            Detta har diskuterats tidigare här på forum, och jag tror Kjell lade in en länk som bekräftar vad jag säger.
            Det handlar i mångt och mycket om sunt förnuft och sund djurhållning: man trycker inte ned fem guldfiskar i et 20 litersakvarium, men några få av en mindre fisk kanske inte behöver mer.
            Personligen tycker jag att trådstartaren ska höra i sin affär vilka som passar med den fredliga kamfisken, och ha några få av en art.

            Kommentar

            • Nina82
              • January 2008
              • 6610

              #7
              HÄR hittar du några arter som skulle kunna bo i ditt nanokar
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

              Kommentar

              • MAdden
                • May 2008
                • 213

                #8
                Ursprungligen postat av oskarwallin
                Jag vet faktiskt inte varför man Säljer Så små akvarium.
                Antar att de är menade som Yngelbur då det är lagligt att ha fisken där temporärt av vad jag förstår, Räker Kan faktiskt vara riktigt roligt. och det finns massor att välja mellan.
                Jag har inte superkolla på alla bra Räkor så Nån räkexpert här skulle nog kunna hjälpa dig.
                Akvariumet behöver inte vara lågt, jag tror inte äns att det e Någon skillnad mer än estetisk, Räkorna är ju inte bara på botten utan i Växter på stenar osv.

                Ju mindre karen e desto svårare är det att hålla jämna värden.
                Ju större desto enklare att hålla en bra Balans.
                Jag måste säga att jag är väldigt tveksam till räkor. Men det kan väll inte vara så enormt svårt att hålla en bra balans i ett litet akvarium.

                Kommentar

                • oskarwallin
                  • February 2008
                  • 1080

                  #9
                  Ursprungligen postat av AllaFiskar
                  Nej, det finns ingen lag mot att hålla fisk i akvarier mindre än 40 liter. Det finns rekommendationer i den riktningen, men som sagt: ingen lag.
                  Detta har diskuterats tidigare här på forum, och jag tror Kjell lade in en länk som bekräftar vad jag säger.
                  Det handlar i mångt och mycket om sunt förnuft och sund djurhållning: man trycker inte ned fem guldfiskar i et 20 litersakvarium, men några få av en mindre fisk kanske inte behöver mer.
                  okej tack då Vet jag de nu
                  60,58 liter
                  **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
                  *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

                  Kommentar

                  • Gaffel
                    • December 2007
                    • 6200

                    #10
                    Ursprungligen postat av MAdden
                    Jag måste säga att jag är väldigt tveksam till räkor. Men det kan väll inte vara så enormt svårt att hålla en bra balans i ett litet akvarium.
                    När man talar om ett akvarium i balans så kan man nästan utesluta små kar, det tog ex mig själv nästan 2 år att få ett 40 liters kar med 15cm råda och extremt tät växtlighet att bli självgående, med bara en ancistrus dolichopterus och en miljard snäckor hade modernatur tillslut tagit över ansvaret och byggt om det till en jordbottenburk.

                    Att hålla ett sällskapsakvarium ska ju vara roligt och om du undrar varför de flesta som kört fisksoppa i 5 år eller mer håller baljor från ett par hundra liter och uppåt så beror det på att ju större volym desto lättare är det att bibehålla en vattenkemisk balans, det är himla charmigt med små burkar rent estetiskt och den praktiska biten med flytt och liknande ska vi bara inte tala om men när det gäller att hålla en specifik vattenvolym "över strecket" utan en massa humörsvängningar så pratar vi inte om guldfiskskålar och 30 liters baljor..

                    För din egen skull råder jag dig att i alla fall gå upp till runt 60-100 liter för att göra det enkelt och bra för dig och dom fiskar du tänker hålla.
                    Life's a bitch and then you die..
                    "I might be right handed but im always left-winged"
                    Skriv på!

                    Kommentar

                    • ciklidcollector
                      • April 2008
                      • 1111

                      #11
                      60-100 liter för balansens skull bör man ha.
                      Är ju inte menat att ha akvarium ska vara ett heltidsjobb bara för att man har ett hemma.

                      Större är bättre.
                      Mångfalden blir bättre.
                      Lättare att hålla alla vatten värden på bra nivå.
                      Inredningen är lättare att få en överskådlig blick på.
                      -=Amatörbiologen=-
                      Amerikanska Ciklider

                      Kommentar

                      • MAdden
                        • May 2008
                        • 213

                        #12
                        Problemet är att jag inte har någon som helst plats för ett större akvarium. Det är så att min 30L precis får plats.

                        Kommentar

                        • oskarwallin
                          • February 2008
                          • 1080

                          #13
                          30 liter Går att ha men det blir en Massa Jobb med det och Oftast krävs det att man är lite erfaren när det gäller akvarium.

                          Lycka till med ditt akvarium hur du än Går till väga.
                          och det finns inga dummafrågor, bara Mindre smarta svar ;P
                          60,58 liter
                          **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
                          *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

                          Kommentar

                          • Emmma
                            • January 2007
                            • 340

                            #14
                            Det är ingen bra idé att ha två Dario Dario i ett så litet akvarium, hanarna är mycket agressiva mot varandra när de är könsmogna och det finns nästan inga honor att få tag i i affärerna. Jag hade två hanar i ett 112l som nästan slog ihjäl varandra innan jag fick upp den ena...

                            Kommentar

                            • XenOn
                              • March 2008
                              • 1008

                              #15
                              Ursprungligen postat av MAdden
                              Jag är en som man kan kalla halv-nybörjare, då jag hade ett akvarium för 2 år sedan men det gick åt skogen. Nu har jag startat upp mitt akvarium igen, denna gången med mer försiktighet och erfarenhet. Har tagit reda på mer information om hur man sköter akvarium osv.

                              Nu till huvudämnet. Jag har ett 30 liters Moby Dick Molly akvarium och det börjar bli dags att sätta in lite firrar. Den fiskkombination jag har tänkt mig är följande:
                              2 st Kilfläcksrasbora 5cm
                              2 st Nätbarb 5cm
                              1 st Fredlig kampfisk 6cm
                              2 st Dario Dario 2cm
                              Sammanlagt 7 st fiskar.

                              Jag har följt Zoopet's rekommendationer där det står att 5cm fisk ska ha 5 liter vatten, 3cm fisk ska ha 2 liter vatten osv. Men jag tycker att det låter lite mcyket att ha 7 stycken fiskar i ett sånt litet akvarium. Ett annat litet problem är att jag inte har en mal inräknat i detta. Så jag behöver eran hjälp med att ta bort eller ersätta olika fiskar. Den fisk jag helst vill behålla är ju dock den Fredliga kampfisken, resten är inte lika "viktiga". Men som sagt, jag har inte köpt dessa fiskar än och jag behöver eran hjälp med att välja.
                              Jag har själv ett mobbedick akvarium. Ett tips vore om du tar bort den inbyggda pumpen som är skitkass och ersätter den med en du köper separat. När det gäller fiskar kan du ha upp till 10 fullvuxna guppys. Själv har jag mitt mobbedickakvarium till yngel. En bra kombo skulle vara:
                              5 neontetror
                              1 kampfisk
                              3 endlers guppy (2 honor och en hane)
                              Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...