slang eller litermått

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lillyblue
    • April 2008
    • 6

    slang eller litermått

    Vill höra med er vilket sätt är det bästa sättet att byta vatten med?

    Vi tömmer så pass mycket vatten som det behövs i en hink och slänger det.

    Somliga tar liter mått och häller den nya vattnet direkt i akvariet.
    Andra tar slang från kranvattnet till akvariet.

    Vad anser ni?

    En annan fråga är, bör jag ta något varmare vatten från kranen till akvariet eller bör det vara kallt vatten?
  • Ahlqvist
    • January 2008
    • 661

    #2
    Jag häller på lite kallare vatten vid vattenbyte. Kan ses som ett uppfriskande regn för fiskar

    "
    So Long, and Thanks for All the Fish
    "
    Douglas Adams
    Spana in NVSA's Webbsida!

    Kommentar

    • Gaffel
      • December 2007
      • 6200

      #3
      Nu berättar du ju inte hur varmt vatten dina fiskar har eller hur stort akvariet är men om du bara byter en hink(10 liter?) i veckan så kan du med fördel strunta i slangen och temperera det så att det är nån grad kallare än vad fiskarna har normalt, sen skulle jag använda det gamla vattnet till att vattna blommorna med..
      Life's a bitch and then you die..
      "I might be right handed but im always left-winged"
      Skriv på!

      Kommentar

      • angrylinkan
        • August 2007
        • 265

        #4
        Ursprungligen postat av Gaffel
        Nu berättar du ju inte hur varmt vatten dina fiskar har eller hur stort akvariet är men om du bara byter en hink(10 liter?) i veckan så kan du med fördel strunta i slangen och temperera det så att det är nån grad kallare än vad fiskarna har normalt, sen skulle jag använda det gamla vattnet till att vattna blommorna med..
        oooh de ska jag prova
        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=1918467

        Kommentar

        • petter hjalmarsson
          • June 2007
          • 127

          #5
          meterlång slang och en hink, bägge vägarna. man får lite träning också när man håller 10 liter vatten över axelhöjd.
          fantastisk signatur.

          Kommentar

          • perfetto
            • March 2008
            • 1593

            #6
            Jag som ju är veteran på vattenbyten (har bytt en hel gång ; ) gör så att jag tömmer ca en tredjedel via sugslang o ner i hinkar. Det behöver ju inte mätas upp då man ser på vattennivån i akvariet hur mycket som är en tredjedel.
            Sen fyller jag upp det med ljummet vatten ur kran via hinkar. Tillsätter lite kemikalier som gör vattnet bra för fiskarna och så är det klart.

            Tänkte väl göra sådär var tionde dag eller nåt. Har perfekta vattenvärden i nuläget efter ca 3-4 veckors drift och ett byte.

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #7
              Byter man mer än en hink, dvs 10l, skulle jag definitivt köra med slang direkt från badrummet, både i och ur, naturligtvis.
              Men vill man konka med hinkar så får man väl göra det om man vill.
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              • Radioaktiva Räkor
                • May 2007
                • 1760

                #8
                Slang med gardenakopplingar är det som gäller, stenhårt.

                //C
                With a licence to krill!
                Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

                Kommentar

                • Norpis
                  • November 2004
                  • 305

                  #9
                  Mina stora akvarium byter jag med slang från badrummet.
                  Men i dom små där man byter mindre än en hink så kör jag med just en hink för det går för fort med slang.

                  Kommentar

                  • Lillyblue
                    • April 2008
                    • 6

                    #10
                    Jag har 180 liter akvarium. Så det är väl 4,5 hinkar vatten som jag får ta bort. alltså 45 liter.
                    Intressant att se att alla fyller på olika sätt. Jag har inte bestämt mig hur jag enklast ska fylla på vatten. Kan tänka mig att jag fyller något kallare vatten än akvariet redan har i hink. Jag går gärna 4 gånger från tvättstugan, lite motion på köpet får man!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...