Varför vill det inte funka???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr myiagi
    • April 2008
    • 3

    Varför vill det inte funka???

    Hej!

    Jag har startat upp mitt första akvarium men får det inte riktigt att fungera. Växterna verkar inte trivas o några fiskar har tyvärr strykit med sporadiskt, bland dom som har dött hör en "panda" (corydoras), två siamesiska algätare samt en dvärgciklid och en dvärggurami. Jag har nu bla en ancistrus men den verkar inte riktigt trivas då den är lite blek i färgen. Mina vattenvärden har alltid varit bra. Jag byter vatten en ggn i veckan och sätter till växtgödning efter beskrivning på gödningsflaskan men växterna vill ändå inte rikigt sparka igång. Jag har 2 st 30W ljusrör till mitt 200liters akvarium och jag vet att det kan vara lite i minsta laget. Det har blivit sämre och sämre med mina växter och jag börjar fundera på att starta med CO2 tillsats på lämpligt vis. Kan det påverka att jag fyller på med ljummet vatten (försöker hålla jämn temp), eller ska jag fylla med kallvatten o låta doppvärmaren göra jobbet? Just nu har jag 2 siameser, 2 pandor, 1 dvärgciklid, 1 ancistrus och en dvärgciklid. När jag gör rent mina pumpfilter gör jag det i "rent vatten" från akvariet. Har också lagt märke till att timern till min ljusramp inte bryter båda faserna så ljusrören kan ibland "glimma" lite svagt fast strömmen är av, kan detta påverka välmåendet i mitt akvarium?? Det är lite algpåväxt på mina växter men inte extremt på något sätt. Dock är det alger som jag inte riktigt känner igen, nästan svarta. Vissa växter är "prickiga" av dessa alger.

    Oj vad långt inlägg det blev men jag vill så gjärna få allt att fungera, hoppas någon kan komma med lite tips.

    PS: Hur lägger man till bilder så jag kan visa lite hur det ser ut???

    Mvh / mattias
    Senast redigerad av Mr myiagi; 26 April 2008, 19:40.
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Välkommen till Zoopet

    Du kan länka bilder hit tex från din hemsida eller någon annan internetsajt.

    Tråkigt att det börjar såhär. Hoppas någon kan hjälpa dig. Det jag reagerar på när jag läser ditt inlägg är att du rensar filtret. Är akvariet helt nystartat ska du inte rota så mycket i filtret utan låta det gå några månader innan du rengör.
    Hur är det med cirkulationen? En bra ytcirkulation är oxå viktigt.
    Matar du dina malar med något speciellt? Vet ju inte om du är nybörjare, men många gånger missar nybörjare det då de tror att de endast äter alger.

    Hoppas allt löser sig
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • toccata
      • January 2004
      • 1238

      #3
      Jag håller med Nina, jag har bara gjort rent mitt filter en gång på ett halvår. Man ska inte behöva göra rent det ofta. OM det sätts igen med så mycket smuts att vattenflödet minskar, på mycket kort tid, så har du ett för litet filter eller för mycket fiskbelastning.

      Har du egen brunn eller har du kommunalt kranvatten? Det kan finnas något farligt i vattnet också. Mina fiskar mådde ganska dåligt i Växjö, en stad som tillsätter ammoniumsulfat i vattnet istället för vanligt klor. Jag använde då mycket vattenberedningsmedel (Aqua Plus) som ska neutralisera sådana ämnen.

      Hur snabbt släppte du i de fiskar du har när du startade akvariumet? Jag vet inte hur länge akvariet har varit igång, men 3-5 fiskar den första månaden är lagom för att inte överbelasta bakterierna i filtret, som bryter ner farliga ämnen.

      Hur mycket vatten byter du? Du skriver att du byter vatten, men man ska aldrig byta allt vatten. 20-30%, en gång i veckan (samma dag) är lagom. Låt det också bli lite "skit" i akvariet och gör inte rent för mycket.

      Pansarmalar (panda) ska ha speciella sjunkande tabletter (med kött) för sådana fiskar, medan ancistrus och andra algätande fiskar ska ha speciella algtabletter som sjunker. Jag brukar mata mina bottenlevande fiskar varannan dag, när ljuset är släckt.

      Hoppas allt löser sig så snart som möjligt!
      / Ebba

      Kommentar

      • Mr myiagi
        • April 2008
        • 3

        #4
        hej på er båda och tack. Jag tror att det jag framför allt ska ta åt mig av är att inte göra rent filtret så ofta (nu har jag ju gjort det 1 ggn i veckan). Annars ger jag lite olika sorters foder, tubiflex till pandorna dock, men dom verkar gilla det o det gör cikliderna (cikliden numer ) också. Ancistrus får algtabletter (som siamesena äter av också). Jag är också försiktig när jag släpper i fiskarna. bor i sthlm så det borde inte vara nåt knas på vattnet. Till saken hör kanske att akvariet faktiskt varit igång ett tag...typ sedan januari. läste någon annan sån här insändare och den personen hade lite "random" stenar i sitt akvarie som tydligen inte var någon bra ide. Det har jag med (öländsk sandsten) men jag var noga med att inte ta kalksten då det skulle kunna påverka hårdheten, och jag kokade stenarna innan jag la ner dom så det borde inte vara nåt problem. Jag kämpar på, men nu är det dags för frukost....
        Senast redigerad av Mr myiagi; 27 April 2008, 09:55.

        Kommentar

        • Lilibet
          • June 2007
          • 346

          #5
          Hej!

          Det går säkert att få ordning på ditt akvarium. Man får ha litet tålamod, och ta en sak i taget.

          Vad gäller att få växter att trivas, så är belysning viktigt. MEN för att inte få algöverskott, vilket kan ske om man bara har bra ljus och ingen växtnäring, så ska man börja med växtnäring. Du skriver att du redan använder växtnäring - bra! Det är steg 1 i att få växterna att trivas. Steg 2 är att fixa bra belysning.

          Hur gamla är dina lysrör? Har du reflektorer? Om inte, så rekommenderar jag att du skaffar det (finns i akvarieaffärer och förmodligen på nätet också). Reflektorer gör att du får i princip dubbelt så mycket ljus som nu. Hur länge har du belysningen på? 10-12 timmar kan vara lagom.

          När du har bra lysrör och reflektorer kan du titta närmare på biten med CO2/Easy Carbo (flytande koldioxid).

          Lycka till med dina växter!

          P.S. Använd kallvattten vid delvattenbytena. Ljummet/varmt vatten kan innehålla konstigheter, t.ex. koppar.
          Den som har flest saker när han dör vinner!

          Kommentar

          • Mr myiagi
            • April 2008
            • 3

            #6
            Tack, då ska jag absolut fixa reflektorer...

            Alllt känns redan mycket bättre . Va fint att det finns folk som vill hjälpa lite.

            Kommentar

            • Jens A.
              • March 2007
              • 5026

              #7
              Läste att du matar med tubifex. Det var populärt för en 10-15 år sedan, men man slutade med det för att tubifexen ofta innehöll föroreningar mm, eftersom de odlades i smutsigt vatten.
              Ungefär samma problem som man idag har med röda mygglarver.
              Nuförtiden man kanske odlar tubifexen på ett bättre sätt och får därmed ett bättre foder, jag vet inte.
              Men en sak du kanske kan prova är att byta foder?
              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

              Kommentar

              Arbetssätt...