fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tornet10
    • April 2008
    • 12

    fisk

    Jag ska hälla i vatten i mitt akvarium imorgon fredag, hur länge ska det stå sedan innan man häller/stoppar i första fisken?? Har ju läst olika överallt, var är rätt, vad är fel?? Är det OK att lägga i fiskarna redan på lördag elelr sönadg om temeraturen är bra och vattnet klart??
    Vill INTE misslyckas denna ggn!
    M.V.H Martin
    Senast redigerad av tornet10; 25 April 2008, 01:08.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det beror på hur många fiskar du ska stoppa ner och hur stort karet är.
    Är det bara ett fåtal för att få igång karet så är det ingen fara att stoppa ner fiskarna när som du skriver vattnet är bra, att det inte är kristallklart spelar inte så stor roll.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Annaica
      • February 2006
      • 1177

      #3
      Låter du bara vattnet stå händer ingenting, då kan du likagärna ha i fiskarna direkt när du har hällt i vattnet.

      Du måste få igång en bakteriekultur. Lättast är att krama ut vattnet ur ett filter som redan är rejält igångkört. Men har du inget sånt finns det alltid medel med bakteriekultur som man kan köpa. Följ då råden på flaskan.

      Ha absolut inte i för mycket fisk i början!
      Räkbiten


      Kommentar

      • toccata
        • January 2004
        • 1238

        #4
        Jag skulle ha gjort så här:

        Dag 1
        När du lagt i vattnet och planterat växter, låt pumpen vara på direkt! Låt sen allt stå ett dygn så att de flesta små luftbubblor försvinner.

        Dag 2
        Du häller i bakteriekultur (till exempel Nitrivec eller något annat) som är tänkt för uppstart av akvarium. Du kan också hälla i vattenberedningsmedel som "Aquasafe" eller "Aqua plus" som gör kranvattnet bättre för fiskar.
        Direkt därefter kan du släppa i 3-5 fiskar, samma dag. Sen låter du dessa gå ensamma i akvariet i 3-4 veckor! Då börjar det bildas en massa nyttiga bakterier i filtret i pumpen, som är viktiga för att akvariet ska klara av att man släpper i mera fisk. Gör inte rent filtret alls de första månaderna.

        Efter 3-4 veckor kan du släppa i 3 fiskar till, sen vänta några veckor, och så vidare...

        MEN allt beror såklart på hur stort akvarium det är! Är det under 40 liter går det bara att ha några få fiskar där i. Hur stort är det?

        Det viktigaste är att ta det lugnt och inte släppa i så många fiskar på en gång

        Lycka till!
        / Ebba

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          Läsgärna igenom denna tråd, väldigt mycket mattnyttigt där.


          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • tornet10
            • April 2008
            • 12

            #6
            tack för alla bra svaren! Då kan jag ju stoppa i fiskarna unerhelgen som jag trodde! Mitt kar är på ca 70 L!
            Vilken sort av fisk är bäst att börja med? Finns det dom som är bäst respektive sämst??
            Efter hur lång tid kan man hälla/stoppa i algätare då?? Ska dom vara från början eller ska man stoppa in dom efter ca 1 månad??
            Tacksam för svar!
            M.V.H Martin

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              finns många "uppstartsfiskar".
              hos mig har det alltid fungerat med platys eller endlers.
              i ett 70 liters skulle jag stoppa ner 2 st den första månaden.
              sedan kanske 2-3 till efter första månaden.
              och sedan resten (om man skall ha mer) efter 3 månader.

              du bör nog vara beredd på att byta mycket vatten de första
              veckorna. köp gärna ett nitrittest, obs dropptest, inte stickor.
              testa varje dag, om nitrit kommer , så byt 20-50% beroende på
              hur mycket nitrit du har, vid varje byte, dratta ner inköpt bakteriekultur.

              algätare.....hmmmm....förutsätter du att få alger ?
              hur som haver, köp inga algätare förrän du har alger.
              om du skall ha dom till att just äta alger.
              tänk dock på att alla (nästan iaf) algätare behöver annan mat oxå.
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • Fanbyalperna

                • September 2005
                • 752

                #8
                Från nybörjartråden:
                Under de inledande 3-4 veckorna bör du undvika att byta vatten,slamsuga botten eller rengöra filtret då dessa åtgärder gör det svårare för de nyttiga bakterierna att etablera sig.
                Alltså blir det inga problem så gör du inga vattenbyten i början innan akvariet har hunnit stabilisera sig.

                Ville bara inflika det eftersom det var lätt att missförstå Kensas senaste inlägg.
                Har inte alltid rätt, men fel ibland

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #9
                  Ursprungligen postat av Fanbyalperna
                  Från nybörjartråden:

                  Alltså blir det inga problem så gör du inga vattenbyten i början innan akvariet har hunnit stabilisera sig.

                  Ville bara inflika det eftersom det var lätt att missförstå Kensas senaste inlägg.

                  alltså....OM nitit uppkommer....byt vatten...annars inte....

                  rengöra filtret ska man absolut inte göra första tiden,
                  såvida det inte sätter igen sig,....men då har man nog större problem...

                  än en gång, köp ett nitrittest, jag gillade Tetras dropptest.
                  kostade då strax under 100:-,

                  näst bästa investeringen jag gjorde vid uppstarten på första karet...
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  Arbetssätt...