Byta akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Syntium
    • May 2007
    • 8

    Byta akvarium

    Är nybörjare på det här med akvarium, har ett 60-liters akvarium som jag tänkte byta upp till ett sånt här: http://www.vattenliv.nu/cylinder-p-1132.html

    Frågan är då: Hur gör jag bäst för att kunna flytta över fiskar och växter på minsta besvärliga sätt (för fiskarna då) Har ju hört att akvariet ska stå ett tag med vatten i och sen ska man efterhand sätta in växter och fiskar. Men pga av platsbrist kan jag inte ha båda akvarierna igång, så, kan jag flytta över fiskarna direkt om jag använder så mycket vatten som möjligt från det gamla akvariet? Eller ska jag göra på nåt annat sätt?
  • mckvinnan
    • December 2004
    • 760

    #2
    Ett tips är att göra som vi fick göra hemma när ena akvariet gick sönder och fiskarna fick flyttas fort till ett annat kar: flytta över filtermaterialet och ca hälften av vattnet från gamla karet till det nya. Det räcker att du lägger ned filtermassan i akvariet (med all gegga kvar på - det är där nyttobakterierna sitter, inte i vattnet), du behöver inte ha det nya filtret. Gör du det så ska det inte vara några problem att få fiskarna att klara sig.

    Lycka till och supersnyggt akvarium du ska köpa! Måste se till att sambon inte får syn på det då han alltid pratat om just ett sådant.
    Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #3
      Har du ändå tänkt att använda det nya filtret kan du köra det parallelt med det gammla till att börja med.
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • Syntium
        • May 2007
        • 8

        #4
        Tack för hjälpen!

        Jag vet inte riktigt hur filtret ser ut i det nya akvariet, men det kanske går att samköra båda filterna?

        Kommentar

        • mckvinnan
          • December 2004
          • 760

          #5
          Hm.. insåg att jag missat ett ord i det jag skrev tidigare så för att förtydliga menade jag att:

          du kan lägga ned filtermaterialet från den gamla pumpen (bara själva filtret med allt slem kvar på) ned i nya akvariet. Sen kör du den nya pumpen (som jag antar att du kommer att använda) i nya akvariet för då kommer bakterierna i filtermassan att cirkulera i nya akvariet och även hamna där de ska - i den nya pumpen/filtret.
          Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

          Kommentar

          • Syntium
            • May 2007
            • 8

            #6
            Ok, men hur länge bör man ha det gamla filtret liggandes i det nya akvariet?

            Kommentar

            • Dysnomia
              • April 2004
              • 1692

              #7
              Fast att "bara" lägga ner filtermaterialet är inte alls så bra som att använda det gamla filtret, alternativt peta ner det gamla filtermaterialet i nya filtret (beroende på om det går, såklart). Det måste finnas cirkulation i filtermaterialet om inte bakterierna ska dö. Visst cirkulerar det lite grann om det ligger i akvariet, men inte genom hela filtermaterialet.
              Isf är det bättre att krama ur det gamla filtermaterialet vid insuget till det nya filtret så att bakterierna förs in i filtret.

              Senast jag flyttade fisk så var jag "tvungen" att byta filtermaterial i filtret med. Jag satte i nytt material i pumpen, kramade ur det gamla ordentligt i en diskbalja (plastbalja) med akvarievatten, satte ner filtret och lät det gå under tiden som jag flyttade över sanden från det gamla karet till det nya. I sanden har du nämligen oxå ett gäng med bakterier, så kan du använda den gamla sanden är det jättebra.
              Flyttade över sanden, planterade växter, flyttade vatten (ungefär 1/3 blev det gammalt vatten här) under tiden som filtret kördes in med bakterier i plastbaljan (kan ha haft max 10 liter vatten i baljan, så det kördes ju genom ett antal gånger under tiden). På det sättet slapp jag den dystra synen av filtergojs i det nya karet men fick ändå med hyfsat med bakterier.
              Matade ändå sparsamt första tiden och höll koll på vattnet. Förutsätter ju dock att filtret är "löst" på det nya karet.
              Skånetös i Dalarna
              MIN ZOON!

              Kommentar

              Arbetssätt...