Har hämtat karet nu!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • soffan96
    • February 2008
    • 495

    Har hämtat karet nu!

    Nu har jag hämtat ett akvarium på 54 L och i det hade jag tänkt att det skulle bo dessa fiskar:

    1 kampfiskhane
    2 eller 3 kampfiskhonor
    2 fjärilsciklider
    2 Khuliiålar
    3 Klogrodor
    Någon slags mal

    Förra gången jag startade upp ett akvarium på ca 60L så visste jag inte så mycket om hur jag skulle göra, hur länge jag skulle vänta mellan varje fisk m.m. Så nu vill jag verkligen ha tips på hur jag ska starta upp det.

    Bild på karet:


    Några frågor:
    Jag fick med en ganska stor pump som är grön-svart med märket EHEIM, är det märket bra?

    På doppvärmaren står märket JÄGER, är det bra?

    Sedan fick jag också med en luftbubbelpump som har märket STELLAR, någon som vet om den pumpen är ny och bra?

    Jag fick med sten till akvariumet också och det är ganska stor Engelsk sjösten, och khuliiålar och grodor vill väl ha vanlig sand? Eller??

    Vilken fisk/fiskar ska jag börja med?
    BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
    61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
    Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Kul med nytt kar!

    Eheim och Jäger är båda bra märken.

    Läs gärna Danne och Anzos guide till akvarieuppstart härinne. Köp någon bakteriekultur, som Nitrivec eller Baktozym och börja med att sätta i två-tre fiskar, t ex kuhli-ålarna. Det tar omkring en månad att starta upp, men mera finns att läsa i guiden jag nämnde.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #3
      Du kan ha lite av den engelska sjöstenen i bottnen och sand uppepå om du vill. Så slipper du köpa så mycket sand

      Lycka till
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • axeisi
        • September 2007
        • 804

        #4
        om du ska köra med sand så tycker jag du ska köpa en påse blästersand på biltema köp den lite grovare 0,1-2 tror jag den är, grummlar inte så mycket då


        Men som Jens A skrev läs gärna guiderna, där står allt man behöver veta



        Axel

        Kommentar

        • soffan96
          • February 2008
          • 495

          #5
          Mm, jag har tänkt på biltemas blästersand, men jag vill liksom veta hur den ser ut.. På biltemas hemsida sökte jag på "blästersand" och det kom fram men det var bara en stor papperspåse så man såg inte sanden
          Någon som har biltemas blästersand som kan lägga ut en bild eller länka? Vill gärna se den.

          Nina:
          Min kompis sa till mig att man kunde ha engelsk sjösten under och sedan sanden ovanpå, precis som du sa, men jag visste inte om det skulle funka men nu vet jag det, Tack!
          Har en fråga som vanligt:
          Jag har sand hemma, sådan som kommer från stranden (från skåne eller danmark tror jag, jag har iaf tagit den direkt från stranden) men jag har inte så mycket, så jag tänkte göra som du sa. Hur mycket sand ska det vara ovanpå gruset/stenarna? Ett tjockt lager eller räcker det att bara täcka gruset under? Khulii-ålar har jag hört att de vill ha finkornig sand eftersom de gräver ner sig i sanden, så jag kanske ska ha lite tjockare lager med sand eller vehövs det inte?
          BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
          61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
          Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.

          Kommentar

          • axeisi
            • September 2007
            • 804

            #6
            en bild på blästersan finns på min blogg. www.outdoor11.blogg.se skrolla lite så hittar du bider, där har jag blandat i lete grövre grus mellan 1-5 mm för att de ska se lite verkligare ut.

            Men du kan också köra med den sande du har hämtat från stranden om du vill. tvätta den noga och eventuellt koka den innan bara.


            Axel

            Kommentar

            • soffan96
              • February 2008
              • 495

              #7
              Jag vet inte om jag ska skippa kampfiskhonorna..
              Hur stor chans är det att de får yngel/ägg?? Jag har läst att vattennivån inte får vara högre än 15cm för då blir det för jobbigt för hanen att hämta äggen på botten och sedan simma upp igen för att lägga dem i skumboet.. Och så ska det inte vara något grus eller någon sand för då hittar inte hanen äggen när han ska hämta dem, bla, bla, bla... Massa såna grejor. Kan de få ägg ändå, och kommer det bli något av det hela om man inte gör som det står i "instruktionerna"?
              Själv tycker jag inte att kampfiskhonor är speciellt vackra (det finns ju endel jättefina, men de flesta har ganska mörka tråkiga färger..)
              Vad tycker ni? Hur ska jag göra..?
              BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
              61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
              Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.

              Kommentar

              • soffan96
                • February 2008
                • 495

                #8
                Ursprungligen postat av axeisi
                en bild på blästersan finns på min blogg. www.outdoor11.blogg.se skrolla lite så hittar du bider, där har jag blandat i lete grövre grus mellan 1-5 mm för att de ska se lite verkligare ut.

                Men du kan också köra med den sande du har hämtat från stranden om du vill. tvätta den noga och eventuellt koka den innan bara.


                Axel
                Den såg jättefin ut. Men jag testar att köra med sanden som jag tagt själv ovanpå något större grus (engelsk sjösten). Om det inte blir bra så är det bara att åka till Biltema med någon stark person (typ pappa) och en 50-lapp, haha
                BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
                61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
                Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.

                Kommentar

                • soffan96
                  • February 2008
                  • 495

                  #9
                  Ursprungligen postat av soffan96
                  Jag vet inte om jag ska skippa kampfiskhonorna..
                  Hur stor chans är det att de får yngel/ägg?? Jag har läst att vattennivån inte får vara högre än 15cm för då blir det för jobbigt för hanen att hämta äggen på botten och sedan simma upp igen för att lägga dem i skumboet.. Och så ska det inte vara något grus eller någon sand för då hittar inte hanen äggen när han ska hämta dem, bla, bla, bla... Massa såna grejor. Kan de få ägg ändå, och kommer det bli något av det hela om man inte gör som det står i "instruktionerna"?
                  Själv tycker jag inte att kampfiskhonor är speciellt vackra (det finns ju endel jättefina, men de flesta har ganska mörka tråkiga färger..)
                  Vad tycker ni? Hur ska jag göra..?
                  Någon som kan svara på denna fråga? Vad tycker ni? Säg precis vad ni tycker och tänker om detta med kampfiskhonorna.
                  BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
                  61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
                  Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.

                  Kommentar

                  • Jens A.
                    • March 2007
                    • 5026

                    #10
                    Om du egentligen inte vill odla kampfiskar, så skippa dem.
                    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                    Kommentar

                    • Nina82
                      • January 2008
                      • 6610

                      #11
                      Tycker inte heller du ska ha honorna. Då blir det precis lagom med fisk nu Tror dina fjärilar kommer trivas mycket bättre utan jobbiga honor

                      Ang. sanden: Ta engelsk sjösten och lägg i bakre delen av akvariet, fyll sen på med sanden så det blir ett ganska tjockt lager. Det kommer då bli som en sluttning framåt (mycket bak, mindre fram). För som du skrev vill ålarna ha en del sand men oxå för att inte sjöstenen ska komma igenom sanden så lätt.
                      12L 12L 24L 24L 24L 24L
                      38L 54L 54L 63L 450L

                      Kommentar

                      • tobias.nero
                        • January 2008
                        • 384

                        #12
                        Ibland kan det bli problem när man köper honor till hanen då dom spöar upp honom. Jag har inte själv varit med om det men hört andra som har erfarenhet av detta. Så undvik honor om du inte jätte gärna vill ha dom.

                        När det gäller ålarna så vill dom gärana ha något att ligga under, dom syns vanligtvis inte till så mycket under dagen. Mina var framme en hel del ändå, men främs på kvällen.

                        Lycka till!

                        MVH /Tobias
                        MVH /Tobias

                        Kommentar

                        • soffan96
                          • February 2008
                          • 495

                          #13
                          Jag kom på att det inte är albinoancistrus jag har köpt utan den heter Golden-ancisrus. Döpte henne till Elina, och så har hon en kompis som heter Alice, hon är en vanlig ancistrus.
                          BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
                          61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
                          Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13127

                            #14
                            Ursprungligen postat av soffan96
                            Jag kom på att det inte är albinoancistrus jag har köpt utan den heter Golden-ancisrus. Döpte henne till Elina, och så har hon en kompis som heter Alice, hon är en vanlig ancistrus.
                            Och de lever i ett 54liters?!
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • soffan96
                              • February 2008
                              • 495

                              #15
                              Ursprungligen postat av åheim
                              Och de lever i ett 54liters?!
                              Jaa, vadå då?? De är ca 2cm....
                              BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
                              61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
                              Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...