Hjälp! Lysrören vill inte fungera!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • A-L
    • August 2006
    • 8

    Hjälp! Lysrören vill inte fungera!

    Kom hem sent ikväll, och upptäckte att det inte lyste i akvariet. Jag har varit borta hela dagen, så jag vet inte om det över huvudtaget startade tidigare, eller när det slutade. Det verkar vara nå glapp, för det kan lysa till ibland, om man har haft det avstängt ett tag.
    Har lite panik just nu!
    Jag har fixat en tillfällig belysning, men den är inge bra, hur lång tid kan fiskarna klara sig utan lyse? Det är ju ganska ljust på dagarna, så det är ju inte helt becksvart åt dom. Jag bor lite dåligt till (norrlands inland), så jag vet inte hur snabbt jag kan fixa nya lysrör!

    Vore jätte gulligt om jag fick nå tips på vad det kan vara, och hur länge mina små fiskar kan klara sig!

    MVH//A-L
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Är det ett Juwelkar?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Tamarind
      • February 2008
      • 482

      #3
      Jag är ingen expert på belysning direkt, men enligt vad jag har snappat upp så klarar sej fiskarna alldeles utmärkt utan lyse ett tag! Då är det värre med växterna... Om någonting tvunget ska gå sönder i akvariet så är nog lyset det bästa!

      Kommentar

      • A-L
        • August 2006
        • 8

        #4
        Ja, det är ett Juwel, Rio 180.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          DÅ är det bara att ta armaturen dit du köpte den och hoppas att garantin är kvar. Juwel har haft problem med sina ramper då de betedde sig precis som din, för att sedan slockna och aldrig lysa mer.
          Jag har 3 ramper av dessa och har fått lämna tillbaka alla tre, men som tur är så har garantin täckt detta. Kolla på armaturen om det sitter ett litet rött klistermärke på den, gör det det så ska rampen lämnas tillbaka till grossisten för utvärdering, annars är det inte säkert att de vill ha tillbaka den.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • A-L
            • August 2006
            • 8

            #6
            Aha...ok....tyvärr blir det lite svårt...har 27 mil till stället där jag köpte akvariet, och det var ett par år sedan jag köpte det. Tror knappast att det är någon garanti kvar.
            Men alltså är det bara att köpa en helt ny ramp och nya lysrör??

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Lysrören kan kvitta för de är kanske inte de bästa som är ute på marknaden om man säger så.
              Du kan beställa enbart en ramp till ditt kar, och du får då med Juwels lysrör på köpet som du kan byta ut vid tillfälle. Vem du ska beställa av är en svår fråga eftersom du inte bor här i närheten, men om du kontaktar återförsäljaren Gibbon direkt så kanske de kan hjälpa dig: http://www.gibbon.se/
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • A-L
                • August 2006
                • 8

                #8
                Det finns en butik här i närheten som jag vet har juwel tillbehör, har köpt fiskarna mina där.
                Ja, men då är det bara att ringa och kolla i morrn om dom har någon ramp hemma. Kan man ha andra lysrör än juwels egna i juwel-rampen??

                Kommentar

                • Avilan
                  • May 2006
                  • 62

                  #9
                  Ursprungligen postat av A-L
                  Ja, det är ett Juwel, Rio 180.
                  Ett tips: Kolla om det är doppvärmaren... När vi köpte vårt lilla Juwel-kar så gick ljusrampen efter ett tag. Sedan åt det ljusramper tills vi insåg att det var kortis i doppvärmaren.

                  Stick ner handen i vattnet när värmaren är på; om du känner en lätt stickande känsla så är det kortis...

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Ursprungligen postat av A-L
                    Det finns en butik här i närheten som jag vet har juwel tillbehör, har köpt fiskarna mina där.
                    Ja, men då är det bara att ringa och kolla i morrn om dom har någon ramp hemma. Kan man ha andra lysrör än juwels egna i juwel-rampen??
                    Jadå, jag har uppgraderat till Philips Aquarelle i alla positioner och dessa rör finns som 38W T8.
                    Att det skulle vara doppvärmaren är jag tveksam till, då detta är ett känt faktum om Juwels lysramper.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Avilan
                      • May 2006
                      • 62

                      #11
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Jadå, jag har uppgraderat till Philips Aquarelle i alla positioner och dessa rör finns som 38W T8.
                      Att det skulle vara doppvärmaren är jag tveksam till, då detta är ett känt faktum om Juwels lysramper.
                      Nej funkar det med byte så är det ju inte doppvärmaren. Ville bara påpeka att det kan vara det; vi kände oss rätt korkade 3e gången på en vecka som vi hämtade en utbytesramp hos handlarn och den gick efter 30 minuter...

                      Kommentar

                      Arbetssätt...