Växtproblem & Grönt vatten HJÄLP!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mrhenka
    • April 2008
    • 27

    Växtproblem & Grönt vatten HJÄLP!

    Tänkte att jag först skulle säga vad jag har i akvariet det blire kanske lättare att analysera problemen då.

    112 L
    Fiskar
    3 st metallpansarmalar
    3 st flying fox
    1 st Clown Pleco
    1 st Ancistrus

    Problem nr 1 är att nästan varje natt så är någon/några av fiskarna och naffsar på växterna så att dom ser ut som nät på morgonen. Vem är det som äter dom (clown plecon??) och vad ska jag göra för att de ska sluta??

    Problem nr 2 är att på håll så ser vattet vid ytan grönt ut. Men när man står nära så syns de inte. Men på vattenytan ser de nästan ut som bensin gör på vatten fast utan färg?? Vad beror de på?? Har två rötter i akvariet kan de vara dom som färgar vattnet?

    Tack på förhand
  • Nilsrolf
    • November 2006
    • 549

    #2
    Hej, hur länge har det varit i gång? Får malarna mat?

    Kommentar

    • Passat
      • February 2008
      • 611

      #3
      Problem 1: Får dom några maltabletter? Innan jag hade hunnit fått tag på maltabletter till min clown pleco åt den av mina växter nästa varja natt. Men så så fort jag började ge tabletterna så slutade den, nu är den mätt och belåten.

      problem 2 lämnar jag till någon annan.

      Ursprungligen postat av mrhenka
      Tänkte att jag först skulle säga vad jag har i akvariet det blire kanske lättare att analysera problemen då.

      112 L
      Fiskar
      3 st metallpansarmalar
      3 st flying fox
      1 st Clown Pleco
      1 st Ancistrus

      Problem nr 1 är att nästan varje natt så är någon/några av fiskarna och naffsar på växterna så att dom ser ut som nät på morgonen. Vem är det som äter dom (clown plecon??) och vad ska jag göra för att de ska sluta??

      Problem nr 2 är att på håll så ser vattet vid ytan grönt ut. Men när man står nära så syns de inte. Men på vattenytan ser de nästan ut som bensin gör på vatten fast utan färg?? Vad beror de på?? Har två rötter i akvariet kan de vara dom som färgar vattnet?

      Tack på förhand
      240L SA
      70L
      54L

      Kommentar

      • Erik...
        • May 2006
        • 1459

        #4
        Hinnan på ytan kan du få bort om du riktar pumputblåset så att det plaskar/skvalpar en aning, vilket du bör göra, se bara till att vattnet inte stänker där det inte bör.

        Kommentar

        • mrhenka
          • April 2008
          • 27

          #5
          Ursprungligen postat av Erik...
          Hinnan på ytan kan du få bort om du riktar pumputblåset så att det plaskar/skvalpar en aning, vilket du bör göra, se bara till att vattnet inte stänker där det inte bör.
          okej.. ska jag testa tack tack

          Kommentar

          • mrhenka
            • April 2008
            • 27

            #6
            Ursprungligen postat av Nilsrolf
            Hej, hur länge har det varit i gång? Får malarna mat?
            1.5 vecka ungefär. Dom får nått som jag tror heter Algae Waffers.. ser typ ut som svarta små ufon.. Men jag har även tabletter som mer ser ut som en alvedon lr nått.. vilken tror ni är bäst att ge? och bör jag ge den på kvällen innan jag går å lägger mig??

            Kommentar

            • Nilsrolf
              • November 2006
              • 549

              #7
              Hej, skulle tro som någon annan skrev att det är maten som är för lite, alla du har tror skulle ge sig på växterna om det kniper, brist på växterna kanske inte troligt eftersom det varit igång så kort tid, lägg gärna en bild om du kan så man kan titta på det, ge dem på kvällen när det är släckt på samma ställe alt två olika samma ställen eftersom nog alla fiskarna vill av dem, färgen kan ha med nystarten att göra, ev också rötterna, hur länge blöttlagda innan du la i dem?

              Kommentar

              • mrhenka
                • April 2008
                • 27

                #8
                Ursprungligen postat av Nilsrolf
                Hej, skulle tro som någon annan skrev att det är maten som är för lite, alla du har tror skulle ge sig på växterna om det kniper, brist på växterna kanske inte troligt eftersom det varit igång så kort tid, lägg gärna en bild om du kan så man kan titta på det, ge dem på kvällen när det är släckt på samma ställe alt två olika samma ställen eftersom nog alla fiskarna vill av dem, färgen kan ha med nystarten att göra, ev också rötterna, hur länge blöttlagda innan du la i dem?


                ska prova det då, men hur mycket är lagom då att mata dom?? har bara sånna där alg ufon och maltabletter inget flingfoder. nått att köpa kanske?? rötterna har jag inte blötlagt nått, fråga i affären och dom sa de räckte med å koka dom så skulle dom inte färga så mycket. så de e säkert dom.

                Kommentar

                • mrhenka
                  • April 2008
                  • 27

                  #9
                  Ursprungligen postat av mrhenka
                  http://pici.se/252376/

                  ska prova det då, men hur mycket är lagom då att mata dom?? har bara sånna där alg ufon och maltabletter inget flingfoder. nått att köpa kanske?? rötterna har jag inte blötlagt nått, fråga i affären och dom sa de räckte med å koka dom så skulle dom inte färga så mycket. så de e säkert dom.
                  ingen som kan ge mig ett bra svar på hur mycket jag ska mata dom?? växterna ser för j*vliga ut alltså..

                  Kommentar

                  • Jens A.
                    • March 2007
                    • 5026

                    #10
                    Jag brukar ge mina malar 1 algtablett per dag per firre. Eller snarare natt, då, eftersom jag lägger i tabletterna före jag går och lägger mej.
                    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                    Kommentar

                    Arbetssätt...