Ph

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tornet10
    • April 2008
    • 12

    Ph

    Jaha då skriver man här igen då! =) blivit en del det senaste men är man ny så är man!
    Körde igång mitt akvarium på 100L nu igår kväll! Tvättade alla stenar och hälde i kallt vatten, sedan fick det stå under natten och värmas upp till lagom temeratur! Sedan idag hälde jag i resten av vattnet och satte ner växterna i vattenet! Så nu ser det bra ut, nu till mina frågor då!
    Jag mätte nitrit ikväll och det var på 0, och sedan mätte jag ph-värdet dt var på 7,6 enligt skalan, är det för högt ellr tar dt några dagar innan det blir bra? Jag tänkte at jag skulle ha guppy och plty i detta akvarium!
    Hur många dagar ska jag vänta nu innan jag ska stoppa i dom nya fiskarna???
  • Sultanen
    • January 2008
    • 2457

    #2
    Du kan stoppa i de nya fiskarna imoorgon om du vill det, bara temperaturen är uppe på den nivå du vill ha den.
    PH 7,6 låter väl som ett vettigt vatten till diná firrar. Jag rekommenderar dock att du innan du släpper i fiskarna läser på om vattenvärden och vattenkemi, finns en artikel här på Zoopet. Då förstår du varför man inte får några nitritvärden innan man stoppat i de första fiskarna , Var försiktig i början med antalet fiskar du kör igång akvariet med, jag skulle rekommendera dig att börja med 3-4 fiskar, hellst av allt ser jag att man börjar med bottenlevande fisk som kan käka upp allt foder som sjunker till botten så det inte ligger och grumsar till sig och ger dig dåliga vattenvärden, men det fungerar att börja med platy/guppy också.
    300L Räkkar
    400L Växtakvarium
    220L Saltvatten - Under uppstart
    Intresserad av räkor? www.RedBee.se

    Kommentar

    • tornet10
      • April 2008
      • 12

      #3
      Så om jag fattar dt hea rätt nu då så behöver man inte hälla i något nitrivec innan man stoppar i dom nya fiskarna eller??
      Jag ska köpa fiskar på fredag, ska man hälla i nitrivec på torsdag då och hålla p i 10 dagar efter man hällt i fisken??? Elelr hur ska man göra??

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Nitrivec i, sedan i med fisken omedelbart efter. Håll sedan på med nitrivec under uppstarttiden (ca en månad-fyrtio dagar) och kolla dessutom nitritvärdena med ett dropptest.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • axeisi
          • September 2007
          • 804

          #5
          jag har aldrig kört med nitrivec och jag har aldrig fått nitrit..
          Grejjen är bara den att man måste ta det lungt i starten. släppa i kanske 3 fiskar och lite malaysiska sandsnäckor (om man har sand) sedan vänta någon månad och släppa i ytterligare 3-6 firrrar.

          Antalet fiskar man kan släppa i varierar ju beroende storlek på kar. men 3-6 i början och lika många igen är vell ungifär lagom till ett 100L

          Sendan ska man ju inte göra några stora vattenbyte i början heller, jag brukar byta ca 1/5 en gång i veckan första månaden. sedan blir det lite större och lite större.

          Sen ska man ju förstås inte heller göra rent filtrerna.

          Axel

          Kommentar

          • Gaffel
            • December 2007
            • 6200

            #6
            1-3 st fiskar är ett lagom antal att starta med och undvik vattenbyten om vattnet inte blir skitigt under dom omkring 30 dagar det tar innan ett stabilt akvarium i balans uppnåtts, det finns inget negativt i att använda nitrivec vid uppstart/vattenbyten så kör med det.
            Life's a bitch and then you die..
            "I might be right handed but im always left-winged"
            Skriv på!

            Kommentar

            Arbetssätt...