In med första fiskar...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Darre
    • March 2008
    • 378

    In med första fiskar...

    Tjaba,

    Det är jag igen som har haft problem med ett vägg akvarium. Nu har jag gjort rent den ordentligt (allt från skrach). Har köpt 4st nya växter, har lagt in AquaSafe + Nitrivec (eller vad den heter) bakterieflura + växt näring (flytande). Akvariet har stått så sen i torsdags (nu är det söndag) Växterna ser ok ut än så länge men den ena växten har fått lite bruna inslag på ena bladet redan liksom....

    Har 8 fiskar hos min tjej... 4 st Black Molly och 4st Fembandsbarber

    Imorgon (måndag kväll) efter jobbet tänker jag plocka med mig mina 4 Mollys och släppa in dom i mitt kar, fembandsbarberna åt ingenting förut när jag hade dom och satt bara på botten hela tiden, därför tänkte jag testa med Mollysarna.
    Någon som har ett annat förslag?? (är på jobbet imorgon men eftersom man har lite högre befogenheter än andra så man kan "surfa" lite privat) då tänkte jag att man kan få lite feedback under dagen innan kvällen.
    Life´s a fish and then you die...
    Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Att du har hällt i nitrivec och andra flytande hokuspokusbakterier utan att ha släppt i fisk är mer eller mindre ogjort arbete.
    För att bakterierna ska kunna jobba vidare efter de har lämnat korköppningen så måste de få något att stoppa tänderna i, och eftersom ditt kar är fisklöst så har du gjort dem arbetslösa och det är stor risk att de inte finns mer.
    Antingen kör du en ny kur med bakterierna och stoppar i de fiskarna du nämt, eller chansar du att det går bra ändå.

    Det bruna på växten är säkerligen kiselalger som ofta kommer i nystartade akvarium men försvinner efter en tid av sig själv. Det finns fiskar(Ancistrus) som käkar dessa med, men i ett tavelakvarium tror jag inte att dessa skulle trivas.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Darre
      • March 2008
      • 378

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Att du har hällt i nitrivec och andra flytande hokuspokusbakterier utan att ha släppt i fisk är mer eller mindre ogjort arbete.
      För att bakterierna ska kunna jobba vidare efter de har lämnat korköppningen så måste de få något att stoppa tänderna i, och eftersom ditt kar är fisklöst så har du gjort dem arbetslösa och det är stor risk att de inte finns mer.
      Antingen kör du en ny kur med bakterierna och stoppar i de fiskarna du nämt, eller chansar du att det går bra ändå.

      Det bruna på växten är säkerligen kiselalger som ofta kommer i nystartade akvarium men försvinner efter en tid av sig själv. Det finns fiskar(Ancistrus) som käkar dessa med, men i ett tavelakvarium tror jag inte att dessa skulle trivas.
      Så du menar att mina bakterier jag la in i torsdags har bara försvunnit??? Trodde att dom bara var där tills man tillsatte fisk och då kunde man räkna dag ett från fisk insläppet.

      Ska det verkligen behövas en ny dos, redan efter 5 dagar?
      Och är det OK om jag släpper in alla 4 Mollys (vill helst inte sära på dem)?

      P.S. Jag vet att man måste ha fisk för att bakteriekulturen bio-tjufräset skall sätta igång. D.S.
      Life´s a fish and then you die...
      Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

      Kommentar

      • Raggsockan
        • April 2007
        • 644

        #4
        Jo en dos till behövs. Häll i mera Nitrivec när du kommer hem och vänta en stund med fiskarna innan du släpper i dom om dom inte varit allt för länge i påsen/plastlåda.

        Och i nystartade kar ska man hälla i Nitrivec i 10 dagar står det på burken.

        Kommentar

        • Darre
          • March 2008
          • 378

          #5
          Ursprungligen postat av Raggsockan
          Jo en dos till behövs. Häll i mera Nitrivec när du kommer hem och vänta en stund med fiskarna innan du släpper i dom om dom inte varit allt för länge i påsen/plastlåda.

          Och i nystartade kar ska man hälla i Nitrivec i 10 dagar står det på burken.
          OK, tack för svaret.

          Men menar du att jag ska hälla i den DAGLIGEN Jag har för mig att det står var 10:e dag och därefter varannan vecka. Hmmm... skall kolla på flaskan extra noga
          Life´s a fish and then you die...
          Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

          Kommentar

          • Darre
            • March 2008
            • 378

            #6
            Jag har inte Sera Ntrivec utan det är en vit flaska och det står bara Nitrivec på den. Tror inte att det är samma sort.
            Life´s a fish and then you die...
            Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

            Kommentar

            • Raggsockan
              • April 2007
              • 644

              #7
              Okej. Jag har Sera Nitrivec. Kanske det inte är samma.
              På min står det.
              Introducera fiskarna efter 24 timmar
              Under 10 dagar häll i 10ml per 100L vatten.

              Kommentar

              • Darre
                • March 2008
                • 378

                #8
                Ursprungligen postat av Raggsockan
                Okej. Jag har Sera Nitrivec. Kanske det inte är samma.
                På min står det.
                Introducera fiskarna efter 24 timmar
                Under 10 dagar häll i 10ml per 100L vatten.
                Oki doki, skall läsa extra noga på min flarre... min står allt på engelska.
                Tack för svaret Raggsockan
                Life´s a fish and then you die...
                Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

                Kommentar

                • Raggsockan
                  • April 2007
                  • 644

                  #9
                  Så lite så. Det där med 10 dagar är ju bara vid nystart/omstart.

                  Kommentar

                  • Darre
                    • March 2008
                    • 378

                    #10
                    Ursprungligen postat av Raggsockan
                    Så lite så. Det där med 10 dagar är ju bara vid nystart/omstart.
                    Japps det är det jag gör just nu.
                    Life´s a fish and then you die...
                    Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

                    Kommentar

                    Arbetssätt...