Mitt första akvarium - Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mich
    • April 2008
    • 57

    Mitt första akvarium - Tanganyika

    Skulle behöva lite planeringshjälp för mitt första akvarium, det är tänkt att vara ett Tanganyika.

    Akvariumet kommer antagligen (inget är säkert än, förrens det är köpt!) vara 275 liter. Måtten 65 x 65 x 65. Har tänkt smått på vilka arter jag ska ha i det. Vill dock få lite hjälp/feedback om arterna passar bra och så.

    Tänkte då dela upp akvariumet i två områden, ett med snäckor och ett med stenpartier. Lamprologus multifasciatus som snäcklekare då och någon sorts Julidochromis. Har dock ingen större aning om vilken sort jag ska välja. Några tips? Undrar även hur många par av Julidochromis man borde ha i akvariumet. Med tanke på att jag kommer ha rätt så liten bottenyta för att vara 275 liter. Har även hört att de blir oroliga av större vattenbyten. Men hur ska jag då göra? Ett Tanganyika behöver ju stora vattenbyten, ska jag hellre dela upp dem på två per vecka och 15% varje gång?

    Har även tänkt mig ha ett stim Synodonits-malar och kanske någon ancistrus. Vill dock gärna ha några "ytfiskar", alltså sådana som håller sig till ytan och lever rätt så avskiljt från de andra, om ni förstår. Något bra tips på sådana Tanganyika-ciklider?

    Är det här för mycket fiskar? Ska jag skära ner på antalet fiskar? Eller kommer det funka?

    En sista fråga om allmän akvaristik. Under inkörningsperioden som jag tänkt att Synodontisarna får fixa, hur ska jag göra då? Ska jag göra vattenbyten som jag kommer göra regelbundet, eller ska jag avstå från vattenbyten under inkörningsperioden? Om jag avstår, kommer det inte då bildas massa alger?


    Hoppas att jag får svar på de flesta frågorna nu. Förövrigt så var det här mitt första inlägg på det här trevliga forumet. I och med att akvariumet kommer startas upp i samband med mitt projektarbete, så var beredda att se mig ett tag framöver! Speciellt på bloggavdelningen, eftersom det är en del av mitt projekt.

    Med vänliga hälsningar,

    Mich.
    Senast redigerad av Mich; 18 April 2008, 22:35.
Arbetssätt...