När är det dags att rengöra filter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    När är det dags att rengöra filter?

    Ja, ska det göras vid varje vattenbyte eller enbart då pumpeffekten verkar försämras?
    Tänkte att det kanske inte är bra att rengöra det för ofta med tanke på att det behövs en bakterieflora för att "mogna" det nya vatten man tillsätter vid bytet?

    En annan fråga.....det avdunstar ju ganska friskt med vatten - sådär 5 cm hittills i mitt 200-liters. Ska jag låta det fortsätta så tills jag gör första vattenbytet, eller ska jag fylla på något utan att byta ut ordinarie vatten?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Du ska inte rengöra ditt filter före det markant börjar tappa farten.
    Hur ofta byter du vatten? Om det har dunstat 5 cm i ditt kar måste du köra utan täckglas eller byta vatten väldigt sällan?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • perfetto
      • March 2008
      • 1593

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Du ska inte rengöra ditt filter före det markant börjar tappa farten.
      Hur ofta byter du vatten? Om det har dunstat 5 cm i ditt kar måste du köra utan täckglas eller byta vatten väldigt sällan?
      - Jag har ju inte ännu bytt vatten någongång eftersom jag bara haft akvariet igång i sådär ett par veckor från nystart.

      Nej, jag har inga täckglas. Behöver man dem? Annars vore väl en naturlig avdunstning helt okey när man ändå byter vatten varannan vecka eller nåt

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Det är bara vattnet som dunstar om du gör på det viset, men byter du vatten försvinner även sådant som du inte vill ha i karet medans det stannar kvar och koncentreras om det bara dunstar.
        Byt ca 20-25% i veckan om karet inte är i obalans, eller om det hänt något speciellt som gör att du antingen inte ska byta vatten eller göra ett ännu större vattenbyte.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • perfetto
          • March 2008
          • 1593

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          Det är bara vattnet som dunstar om du gör på det viset, men byter du vatten försvinner även sådant som du inte vill ha i karet medans det stannar kvar och koncentreras om det bara dunstar.
          Byt ca 20-25% i veckan om karet inte är i obalans, eller om det hänt något speciellt som gör att du antingen inte ska byta vatten eller göra ett ännu större vattenbyte.
          - Ja givetvis. Tänkte inte på att det ju rimligen ökar koncentrationen av slaggprodukter i takt med avdunstningen. Skyller på den tidiga timman : )

          Men 20-25% varje vecka? Eh...nu har jag nog fått lika många bud på vattenbyte som antal personer som svarar mig, tror jag.
          Många byter en fjärdedel varannan vecka och har perfekta vattenvärden, har jag hört? En del ännu mer sällan t.o.m.

          Jag har i nuläget glasklart vatten och inget synbart smuts eller avlagringar på botten eller inredning efter över två veckors inkörning med totalt fem fiskar då.

          Kommentar

          • heljis

            • June 2003
            • 1150

            #6
            Jag tror det som de flesta kör på är ungefär en tredjedel i veckan. Det betyder inte att det funkar bättre eller sämre med lite/mindre lite oftare/mer sällan
            Har du gjort nitrittest? Det kan vara väldigt bra att göra, då det är väldigt vanligt att man drabbas av nitrit precis vid uppstart. Iaf kan det vara bra att göra ett vattenbyte nu efter 2v, kanske lite mindre än 1/3 eftersom det är nystartat.
            Täckglas eller inte är en smaksak! Många har heltäckande ramper och behöver då inget täckglas eftersom akvariet är täckt iaf. Har du katter eller hoppande fiskar är nån form av övertäckning att rekommendera
            Martin Heljedal

            They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

            Kommentar

            • perfetto
              • March 2008
              • 1593

              #7
              Är det verkligen så att ni/de flesta byter en tredjedel varje vecka?

              Oj, det här kräver en egen tråd : )

              Kommentar

              • C.Ciklid
                • February 2005
                • 12055

                #8
                Ytterfiltret har gått i ett par månader nu utan problem. Innerfiltrena jag har i samtliga akvarium har även de gått ett bra tag innan jag tog ur dem och kramade ur dem lätt i en hink med akvarievatten. Jag rör då aldrig bottnen i de akvarium med innerfilter. Det sköter växterna så fint om. Jag har något överdimensionerade inner till mina akvarium. Och vad det gäller vattendelen har jag svarat i den andre tråden om.
                //Camilla
                De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                Kommentar

                • perfetto
                  • March 2008
                  • 1593

                  #9
                  Så vad är svaret när det gäller ett akvarium som startades för ett par veckor sedan? När bör man byta vatten för första gången?

                  Kommentar

                  • Tamarind
                    • February 2008
                    • 482

                    #10
                    När jag startar nytt akvarium brukar jag inte byta vatten de första 4 veckorna. Detta för att inte slänga ut några nyttiga bakterier som behöver etablera sej, samt att det inte hinner bli smutsigt då allt är nytt och algerna inte har hunnit komma än, plus att det går så få fiskar i den första tiden som inte får så mycket mat. Vet inte om detta är det bästa sättet direkt, men det känns rätt för mej och har alltid fungerat utan nitrit eller andra otäckingar...

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      OCh även här kommer du att få lika många svar som det är folk som gör inlägg!
                      I vattnet finns det inte så mycket av bakterierna, utan det är i sanden och i pumpen de flesta sitter. Därför kan du byta vatten även den första tiden när det håller på att köras in, men personligen skulle jag inte byta innan det varit igång ca 2 veckor.
                      Det är under den första månaden som det är störst risk för nitrit i karet och håll ett litet vakande öga på detta, och även om vattnet är kristallklart kan det ändå vara dödligt giftigt för fiskarna.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • perfetto
                        • March 2008
                        • 1593

                        #12
                        Tackar för input. Då ska jag göra ett litet vattenbyte i helgen, tror jag.
                        Tycker mina invånare ser och uppför sig väldigt piggt och levande.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...