56l!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • soffan96
    • February 2008
    • 495

    56l!

    Jag ska köpa ett till akvarium på 56L imorgon som jag ska ha min kampfisk i och så ska jag köpa två honor till honom. I akvariumet ingår: grus, doppvärmare, 1 pump + 2 reservpumpar, plastväxter, dekorationer, mat, pH-mätare och 3 slöjstjärtar.
    Nu har jag lite frågor (som vanligt )
    1. Det kanske blir lite tomt med bara 3 kampfiskar i ett kar på 56L.. Men vad kan jag ha för fiskar med kampisarna? Vill ha måånga förslag!

    2. Några förslag på hur jag ska inreda?

    3. Ska jag ha riktiga eller plastväxter?

    4. Är det lätt att få yngel med kampfisk om man har en hane och två honor + några andra fiskar? Vattenytan får ju inte röra sig så mycket, hur ska jag göra då? Ta bort pumpen helt eller göra på något annat sätt?

    Tack på förhand! Hoppas att jag får svar på mina frågor så fort som möjligt eftersom jag hämtar akvariumet imorgon
    Senast redigerad av soffan96; 16 April 2008, 16:03.
    BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
    61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
    Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.
  • soffan96
    • February 2008
    • 495

    #2
    Men hallå!! Nu skriver jag som jag skrev i mitt senaste inlägg: JAG VET ATT NI KAN!!!
    BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
    61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
    Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Uj, ha inte slöjstjärtar i ett så litet akvarium! Dessutom är risken stor att kampfisken går igång på slöjfenorna och gör sitt bästa för att ta kål på slöjisarna!

      Du skriver senare att du bara skall ha kampfiskar i akvariet, vilket gör mej lite förvirrad...menmen.

      Här är mina förslag i övrigt:

      Ytterligare fisk:
      Corydoras panda, gärna 5 st - de är stimfiskar.
      Otocinclus affinis, gärna 3-4 - även dessa är stimfiskar. Kräver dock bra vattenkvalitet och är känsliga.

      Inredning:
      Finkorning engelsk sjösten, en liten rot.

      Växter:
      Plantera tätt, med t ex Vallisneria, Cabomba, Hornsärv, Bacopa monneri, Hygrophila polysperma, javamossa på roten och någon flytväxt. Vallisnerian har fördelen att den ofta växer sig lång och dess blad lägger sig som "strömbarriärer" på vattenytan. Just där bakom bygger gärna kampfiskar sina skumbon.

      Använd den minsta pumpen du kan hitta. T ex AquaEls Fan 1 där man skruvat ner strömmen till det minsta lär nog fungera bra.

      I övrigt:
      Eftersom du redan har ett akvarium tror jag att du vet hur man startar upp. Om du ändå inte vet hur, läs på om det.
      Den täta planteringen gör förhoppningsvis att honorna kan gömma sig från hanen efter parningen. Om det inte fungerar, var beredd på att du nog får köpa ett akvarium till där honorna får vara.

      Sedan är mina kampfiskkunskaper uttömda, och jag hoppas att någon annan fyller i de eventuella luckor den hade. Lycka till!
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Ursprungligen postat av soffan96
        Men hallå!! Nu skriver jag som jag skrev i mitt senaste inlägg: JAG VET ATT NI KAN!!!
        Jaja, relaxa lite!
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • soffan96
          • February 2008
          • 495

          #5
          Ursprungligen postat av Jens A.
          Jaja, relaxa lite!
          Jag är lite ivrig av mig
          BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
          61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
          Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.

          Kommentar

          • danneregner
            • October 2006
            • 1347

            #6
            finns en väldigt duktig tjej på zoonen som har en kampfiskodling...hmm va e de hon heter nu då.
            Diskus

            Kommentar

            • soffan96
              • February 2008
              • 495

              #7
              Ursprungligen postat av Jens A.
              Uj, ha inte slöjstjärtar i ett så litet akvarium! Dessutom är risken stor att kampfisken går igång på slöjfenorna och gör sitt bästa för att ta kål på slöjisarna!

              Du skriver senare att du bara skall ha kampfiskar i akvariet, vilket gör mej lite förvirrad...menmen.

              Här är mina förslag i övrigt:

              Ytterligare fisk:
              Corydoras panda, gärna 5 st - de är stimfiskar.
              Otocinclus affinis, gärna 3-4 - även dessa är stimfiskar. Kräver dock bra vattenkvalitet och är känsliga.

              Inredning:
              Finkorning engelsk sjösten, en liten rot.

              Växter:
              Plantera tätt, med t ex Vallisneria, Cabomba, Hornsärv, Bacopa monneri, Hygrophila polysperma, javamossa på roten och någon flytväxt. Vallisnerian har fördelen att den ofta växer sig lång och dess blad lägger sig som "strömbarriärer" på vattenytan. Just där bakom bygger gärna kampfiskar sina skumbon.

              Använd den minsta pumpen du kan hitta. T ex AquaEls Fan 1 där man skruvat ner strömmen till det minsta lär nog fungera bra.

              I övrigt:
              Eftersom du redan har ett akvarium tror jag att du vet hur man startar upp. Om du ändå inte vet hur, läs på om det.
              Den täta planteringen gör förhoppningsvis att honorna kan gömma sig från hanen efter parningen. Om det inte fungerar, var beredd på att du nog får köpa ett akvarium till där honorna får vara.

              Sedan är mina kampfiskkunskaper uttömda, och jag hoppas att någon annan fyller i de eventuella luckor den hade. Lycka till!
              Jag tänkte sälja guldfiskarna till en affär i stan som brukar ta emot fiskar.
              Jag skulle jättegärna vilja ha vanlig sand, alltså sådan som är på stranden typ, funkar det?
              Å, juste det! Glömde skriva att jag har tre klogrodor som jag hade tänkt att de skulle bo i karet (har de just nu i ett 60L-kar) Går det bra med kampfisk och ev. någon utav de fiskar du rekomenderade?
              En bild på akvariumet (och pumpen)

              De andra två pumparna har jag ingen bild på, tyvärr och jag vet inte vad det r för märke eller hur stora de är heller..
              BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
              61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
              Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.

              Kommentar

              • danneregner
                • October 2006
                • 1347

                #8
                måste va töntig och påpeka att karet på bilden e ett 54l och inte ett 56l
                Diskus

                Kommentar

                • soffan96
                  • February 2008
                  • 495

                  #9
                  Ursprungligen postat av danneregner
                  måste va töntig och påpeka att karet på bilden e ett 54l och inte ett 56l
                  Nej, jag fick måtten och räknade ut det och det blev 55.8L och det är ju typ 56L, men det spelar ju endå ingen roll
                  Har du några förslgag på fiskar? Jens förslag var jättebra men jag vill ha mer förslg så jag kan välja.
                  BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
                  61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
                  Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.

                  Kommentar

                  • danneregner
                    • October 2006
                    • 1347

                    #10
                    ja men man får räkna att glaser tar lite lite plats. men hmm fiskar.... kampfisk hane och 3 honor. skulle kunna funka med någon dvärgciklid kanske någon apistogramma. blästersand kanske skulle vara något om du vill ha sand. rötter och löv skulle vara snyggt. eller så kör du på asien men kampfisk, räkor ,lite barber och några khuiålar (osäker på stavning). eller sälskap med kampfisk, apistogramma,corydoras och några tetror/barber. växter har ju jens räknat upp många men skulle vilja lägga till svärdplantor,javaormbunke,anubias och gälört
                    Diskus

                    Kommentar

                    • soffan96
                      • February 2008
                      • 495

                      #11
                      Ursprungligen postat av danneregner
                      ja men man får räkna att glaser tar lite lite plats. men hmm fiskar.... kampfisk hane och 3 honor. skulle kunna funka med någon dvärgciklid kanske någon apistogramma. blästersand kanske skulle vara något om du vill ha sand. rötter och löv skulle vara snyggt. eller så kör du på asien men kampfisk, räkor ,lite barber och några khuiålar (osäker på stavning). eller sälskap med kampfisk, apistogramma,corydoras och några tetror/barber. växter har ju jens räknat upp många men skulle vilja lägga till svärdplantor,javaormbunke,anubias och gälört
                      Tack, tack tack till alla svar!! Från både Jens och Danne.
                      BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
                      61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
                      Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.

                      Kommentar

                      • Uddaveka
                        • June 2007
                        • 431

                        #12
                        Skaffa helst 3-4 honor till kampisen. Annars har hanarna en förmåga att stressa ihjäl honorna om det bara är 1-2 st. Och några amanoräkor samt kuhlii-ålar som danneregner föreslog.

                        Jag skulle kört en asien-biotop med bälstersand, rötter, löv och växter. (Flytväxter är bra så att hanen lätt kan bygga skumbo).
                        ~Love animals~
                        Kramar Sofia
                        160l, 100l, 54l, 40l

                        Kommentar

                        • soffan96
                          • February 2008
                          • 495

                          #13
                          Ursprungligen postat av danneregner
                          ja men man får räkna att glaser tar lite lite plats. men hmm fiskar.... kampfisk hane och 3 honor. skulle kunna funka med någon dvärgciklid kanske någon apistogramma. blästersand kanske skulle vara något om du vill ha sand. rötter och löv skulle vara snyggt. eller så kör du på asien men kampfisk, räkor ,lite barber och några khuiålar (osäker på stavning). eller sälskap med kampfisk, apistogramma,corydoras och några tetror/barber. växter har ju jens räknat upp många men skulle vilja lägga till svärdplantor,javaormbunke,anubias och gälört
                          Hmm... funderar lite på asien. Skulle vilja ha tigerbarb men läste att de behöver 120L.. Kan man inte ha dem endå? Läste någon diskusion här på zoopet om någon som hade Tigerbarber i ett 30L och ingen klagade så det kanske går bra.. De blir väl inte så stora? Vad kan jag ha för barb annars som är vanlig och finns i de flesta zoo/akvariebutik. Gör Kuhliålen någon nytta, eller är de bara där?
                          BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
                          61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
                          Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.

                          Kommentar

                          • Nina82
                            • January 2008
                            • 6610

                            #14
                            Kuhliiålen håller rent på botten Silar sanden genom gälarna precis som pansarmalarna.
                            12L 12L 24L 24L 24L 24L
                            38L 54L 54L 63L 450L

                            Kommentar

                            • Uddaveka
                              • June 2007
                              • 431

                              #15
                              Du ska INTE ha tigerbarber ihop med kampisar även om akvariumet var mer än 120 liter. Tigerbarber är kända fenbitare och kampfiskars femor är godis för dom.
                              ~Love animals~
                              Kramar Sofia
                              160l, 100l, 54l, 40l

                              Kommentar

                              Arbetssätt...