vattenvärde!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tornet10
    • April 2008
    • 12

    vattenvärde!

    Hur ofta och när ska man kolla efter Ph värde och nitrit i vattnet, ska man göra det när man känner för det eller ska man göra det när fiskar börja dö, eller ska man göra det tex varje fredag eller när ska man göra det?
    Dum fråga kanske, men är man nybörjare så är man!
    M.V.H Tornet
  • Henrix9
    • April 2008
    • 67

    #2
    I början när man kör in akvariet, bör man ta varje dag. Efter någon månad när man ser att fungerar så räcker det med någon gång till ett par gånger i veckan tycker jag.

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #3
      Och sen ännu mer sällan

      När du lär känna dina fiskar märker du direkt om något är fel. Väntar du till dina fiskar börjar dö, har du väntat för länge.
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • tornet10
        • April 2008
        • 12

        #4
        Men lek med tanken att du har för dåligt PH-värde eller Nitrit-värde i vattnet hur löser man det på bästa sätt?
        Är det bara PH och Nitrit du måste mäta eller är det andra tester du måste testa oxå för att fiskarna ska må bra???

        Kommentar

        • Lilla jag
          • January 2008
          • 113

          #5
          Ursprungligen postat av tornet10
          Men lek med tanken att du har för dåligt PH-värde eller Nitrit-värde i vattnet hur löser man det på bästa sätt?
          Är det bara PH och Nitrit du måste mäta eller är det andra tester du måste testa oxå för att fiskarna ska må bra???
          Jag mäter nitrat också, för det är också skadligt i höga doser.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13127

            #6
            Först och främst tycker jag man ska mäta kh värdet, är det över 4 så kommer ph hålla sig väldigt stabilt och man behöver inte hålla på och mäta det! nitrit märker man på fisken då de står vid ytan eller botten och flämtar! nitrat behöver man inte mäta om man sköter sina delvattenbyten varje eller varannan vecka! Men som sagt det är bra att kolla vilka värden vattnet i kranen har! själv mäter jag aldrig för jag har ett stabilt vatten med ett kh på ca 8!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            Arbetssätt...