Ny uppstart...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Darre
    • March 2008
    • 378

    Ny uppstart...

    Tja,
    Ska göra ett nytt försök med mitt väggakvarium. Ska ta ut fiskarna ur mitt nuvarande akvarium och ta dom till tjejens kar på onsdag. På torsdag blir det tömning och rengöring av mitt kar... nått speciellt man måste tänka på?

    Har haft massa problem med dödsfall och mina växter ser kassa ut så jag ska starta på nytt. Frågade butiken idag, då sa dom att dom skulle hälst låta karet stå i 2 veckor utan fisk bara med bakteriekulturen och växt...

    Vad jag vet så utvecklas inte karet då eller har jag helt fel?

    Hoppas någon kan säga mig när det är lämpligast att släppa in mina fiskar i mitt eget kar igen och vad ska jag ha i vattnet vid uppstart hur ofta osv.

    Tack på förhand
    Life´s a fish and then you die...
    Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane
  • Sultanen
    • January 2008
    • 2457

    #2
    Ser växterna "Kassa" ut kan det kanske vara läge att börja tänka på varför dessa gör det, för lite ljus? näringsbrist?
    300L Räkkar
    400L Växtakvarium
    220L Saltvatten - Under uppstart
    Intresserad av räkor? www.RedBee.se

    Kommentar

    • Darre
      • March 2008
      • 378

      #3
      Ursprungligen postat av Sultanen
      Ser växterna "Kassa" ut kan det kanske vara läge att börja tänka på varför dessa gör det, för lite ljus? näringsbrist?
      Det tror jag inte... har näring i gruset och börjede på sistone med näring i flytform. I börjar var allt bra fina växter efter en vecka började alla blad få massa bruna fläckar (som om man har bränt bladen) och sedan när jag släppte in fiskarna så dog nästan alla. Så jag fick i nått skit i mitt kar vid uppstarten antingen från hinken eller så var karet inte rent nog

      Därför ska växterna bort och allt ska startas om från början, hoppas att denna gång kommer allt funka. Har startat upp tjejens kar (mitt gamla på 100L) utan nogra problem. Så det var nått skit jag fick i mitt vid uppstart tror jag.
      Life´s a fish and then you die...
      Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

      Kommentar

      • Sultanen
        • January 2008
        • 2457

        #4
        Hur många fiskar släppte du i i början?
        Hur långt tid tog det innan de dog?
        Hur mycket matade du?
        300L Räkkar
        400L Växtakvarium
        220L Saltvatten - Under uppstart
        Intresserad av räkor? www.RedBee.se

        Kommentar

        • Darre
          • March 2008
          • 378

          #5
          Ursprungligen postat av Sultanen
          Hur många fiskar släppte du i i början?
          Hur långt tid tog det innan de dog?
          Hur mycket matade du?
          Släppte in 15 fiskar i början i ett 140 liters akvarium med två pumpar. 10 dog bara efter 5 dagar typ. Under hela 5 dagar har jag matat kanske 2 gånger.

          Testade vattnet i samma butik och alla värden var normala men å andra sidan så mätte inte butiken för ammoniak, men innan jag gav dom vattnet så sa dom att det kan inte vara fel på det. Då sa jag att folk på zoopet misstänker nitrit, då sa hon inte i ditt akvarium och mycket riktigt deras "dropptest" gav väldigt låga utslag för nitrit 0,1 eller vad det nu var. Ph var 7 så det var inte fel på vattnet.

          Gjorde ett 2/3 vattenbyte och mina 5st fembandsbarber överlevde efter cirka 2 veckor köpte jag 6 st koppartetror och 4 st black molly.

          Alla koppartetrorna är döda nu bara efter 2 dagar och mina Black Molly lever och äter som galningar MEN dom sitter oftast vid doppvärmaren tillsammans med mina fembandsbarber.
          Man skulle kunna säga att den ena Black Molly "ligger" på sugproppen mellan väggen och doppvärmaren, simmar ut nästan bara då jag matar eller en annan molly tvingar han/hon ut.

          Därför ska jag försöka göra en omstart på torsdag, göra rent gruset på nytt och hela akvariet med en "NY" hink osv. Hoppas det funkar bara.
          Life´s a fish and then you die...
          Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

          Kommentar

          • Gaffel
            • December 2007
            • 6200

            #6
            Alltså så tillvida att du inte har någonting i ditt kar som släpper gift så ska det inte vara några problem, ditt problem tror jag snarare är överpopulation i ett nystartat akvarium.

            Du skulle nog ha startat med dina 5 barber och inga andra fiskar den första månaden.

            Jag rekomenderar att du kör en "Lasse" på din väggbalja, dvs behandla karet som nystartat, köp hem nitrivec eller ut i skogen och sätt din egen bakteriemäsk, rengör INGENTING, Mata ytterst sparsamt var 3 dag, byt inte vattnet om det inte luktar som en pissoar i en simhall, i övrigt läs den här tråden eller sök på inlägg skrivna av Lasse!
            Life's a bitch and then you die..
            "I might be right handed but im always left-winged"
            Skriv på!

            Kommentar

            • Darre
              • March 2008
              • 378

              #7
              Ursprungligen postat av Gaffel
              Alltså så tillvida att du inte har någonting i ditt kar som släpper gift så ska det inte vara några problem, ditt problem tror jag snarare är överpopulation i ett nystartat akvarium.

              Du skulle nog ha startat med dina 5 barber och inga andra fiskar den första månaden.

              Jag rekomenderar att du kör en "Lasse" på din väggbalja, dvs behandla karet som nystartat, köp hem nitrivec eller ut i skogen och sätt din egen bakteriemäsk, rengör INGENTING, Mata ytterst sparsamt var 3 dag, byt inte vattnet om det inte luktar som en pissoar i en simhall, i övrigt läs den här tråden eller sök på inlägg skrivna av Lasse!
              Tack för svar. Jag tror inte att det är det. Jag har massa böcker hemma och är nog insatt ganska bra i ämnet. Har kört med "bakteriekultur" och "aquasafe". Problemet är att släpper jag in typ 10 fiskar som jag gjorde sist så dog alla mina koppartetror (dom var 6st) men mina BlackMolly som jag köpte samtidigt (4st) lever fortfarande. Varken Nitrit eller högt/lågt PH jag gissar och zoo butiken att det är hinken jag gjorde gruset med. Kommer från min mor som hon anväde för att tvätta bilen med (det sa hon inte till mig och jag tänkte inte på det heller). Plus att fiskarna verkar inte må bra, bara när jag matar dom. Då äter mina BlackMollys som "gamar". Matar sparsamt. Men efter "måltiden" så simmar dom lite och sedan börjar dom "trycka" vid doppvärmaren.

              Så nu är det ut med allt och göra rent som jag har bestämt. Frågan var med tråden, hur länge ska jag har akvariet UTAN fisk om man kör med regelboken. Alltså göra rent in med växter in med Aquasafe och in med bakterier (inget vatten från adra baljor, bakterier på burk bara) Ska jag låta den stå i 2 veckor som vissa säger? Har hört att det inte spelar nån roll. "Lasse" säger att man kan/ska släppa in fisk 1-2 dagar efter uppstarten med "bakteriekultur". Stämmer det? Vill inte göra fel nämligen.
              Life´s a fish and then you die...
              Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

              Kommentar

              • Lilibet
                • June 2007
                • 346

                #8
                Tycker att du verkar veta en hel del om det du håller på med!
                Är nog bra att du kör om karet från början.

                Mina tips är att du kollar inredningssakerna, alltså inte växterna utan ev. övrig inredning. Kan vara plast/koppar/konstigheter där...
                Sedan apropå din fiskdöd, så var det ju tetrorna som dog? Jag läste i en bok att de flesta tetror är känsliga och inte klarar av nya akvarium, utan att man ska vänta 3 månader, gärna sex, innan man släpper i tetror. Mollies kan väl också vara känsliga, har jag för mig? Kanske kan du låna några platys av någon och köra in akvariet med den första tiden. Släpp i dem efter två dagar, är mitt råd.

                Bakteriekultur är bra, men AquaSafe tror jag inte du behöver använda om du inte har väldigt "besvärligt" kranvatten.

                OCH självklart en ny, ren hink. "Biltvättarhinken" kan mycket väl vara boven.

                Lycka till!


                Ursprungligen postat av Darre
                Tack för svar. Jag tror inte att det är det. Jag har massa böcker hemma och är nog insatt ganska bra i ämnet. Har kört med "bakteriekultur" och "aquasafe". Problemet är att släpper jag in typ 10 fiskar som jag gjorde sist så dog alla mina koppartetror (dom var 6st) men mina BlackMolly som jag köpte samtidigt (4st) lever fortfarande. Varken Nitrit eller högt/lågt PH jag gissar och zoo butiken att det är hinken jag gjorde gruset med. Kommer från min mor som hon anväde för att tvätta bilen med (det sa hon inte till mig och jag tänkte inte på det heller). Plus att fiskarna verkar inte må bra, bara när jag matar dom. Då äter mina BlackMollys som "gamar". Matar sparsamt. Men efter "måltiden" så simmar dom lite och sedan börjar dom "trycka" vid doppvärmaren.

                Så nu är det ut med allt och göra rent som jag har bestämt. Frågan var med tråden, hur länge ska jag har akvariet UTAN fisk om man kör med regelboken. Alltså göra rent in med växter in med Aquasafe och in med bakterier (inget vatten från adra baljor, bakterier på burk bara) Ska jag låta den stå i 2 veckor som vissa säger? Har hört att det inte spelar nån roll. "Lasse" säger att man kan/ska släppa in fisk 1-2 dagar efter uppstarten med "bakteriekultur". Stämmer det? Vill inte göra fel nämligen.
                Den som har flest saker när han dör vinner!

                Kommentar

                • Grodlund
                  • January 2008
                  • 560

                  #9
                  Ingen biologisk process sätter igång förrens du tillför liv i akvariet.
                  Du kan vänta 1-2 dagar eller 1-2 år om du känner för det. spelar ingen roll.
                  (eller ok, efter 1-2 år så har nog processen satt igång endå med hjälp av ruttnande växtdelar, men du fattar principen.)

                  De viktigate är att du inte dumpar i för mycke fisk med en gång.
                  Kör med max fem firrar den första månaden, MINST.
                  Köp ett eget dropptest och kolla regelbundet.

                  Vidare finnar jag det lite lustigt att du säger att du är väldigt insatt i ämnet sammtidigt som du säger
                  och mycket riktigt deras "dropptest" gav väldigt låga utslag för nitrit 0,1 eller vad det nu var.
                  En så livsviktig och avgörande sak som nitrithalten i akvariet verkar du bra vifta bort.
                  I ett fungerande akvarium skall nitriten vara noll.

                  Kommentar

                  • Darre
                    • March 2008
                    • 378

                    #10
                    Ursprungligen postat av Lilibet
                    Tycker att du verkar veta en hel del om det du håller på med!
                    Är nog bra att du kör om karet från början.

                    Mina tips är att du kollar inredningssakerna, alltså inte växterna utan ev. övrig inredning. Kan vara plast/koppar/konstigheter där...
                    Sedan apropå din fiskdöd, så var det ju tetrorna som dog? Jag läste i en bok att de flesta tetror är känsliga och inte klarar av nya akvarium, utan att man ska vänta 3 månader, gärna sex, innan man släpper i tetror. Mollies kan väl också vara känsliga, har jag för mig? Kanske kan du låna några platys av någon och köra in akvariet med den första tiden. Släpp i dem efter två dagar, är mitt råd.

                    Bakteriekultur är bra, men AquaSafe tror jag inte du behöver använda om du inte har väldigt "besvärligt" kranvatten.

                    OCH självklart en ny, ren hink. "Biltvättarhinken" kan mycket väl vara boven.

                    Lycka till!
                    Tack

                    Ibland är det skönt med "bekräftelse" att det kan vara "hinken" Då blir det så att jag släpper in mina Mollys (4st) om dom överlever till dess.
                    Jag har haft akvarium förut därför är jag lite påläst, men har aldrig haft så svåra problem.

                    AquaSafe kör jag in som säkerhet iaf.. man vill att det blir bra. Mitt motto är att det får kosta vad det kostar bara det blir bra

                    Tack ännu en gång.
                    Life´s a fish and then you die...
                    Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

                    Kommentar

                    • Darre
                      • March 2008
                      • 378

                      #11
                      Ursprungligen postat av Grodlund
                      Ingen biologisk process sätter igång förrens du tillför liv i akvariet.
                      Du kan vänta 1-2 dagar eller 1-2 år om du känner för det. spelar ingen roll.
                      (eller ok, efter 1-2 år så har nog processen satt igång endå med hjälp av ruttnande växtdelar, men du fattar principen.)

                      De viktigate är att du inte dumpar i för mycke fisk med en gång.
                      Kör med max fem firrar den första månaden, MINST.
                      Köp ett eget dropptest och kolla regelbundet.

                      Vidare finnar jag det lite lustigt att du säger att du är väldigt insatt i ämnet sammtidigt som du säger En så livsviktig och avgörande sak som nitrithalten i akvariet verkar du bra vifta bort.
                      I ett fungerande akvarium skall nitriten vara noll.
                      Tack för svaret...

                      Det är inte så att jag viftar bort problemet, MEN jag anser inte att 0,1 (lite svårt att läsa av färgen) är nått att bekymra sig över. Det finns lite felmarginaler med allt och fiskar är anpassningsbara till det mesta (inte höga nitrit halter självklar) men ändå. Som sagt min "dropp test" gav inga resultat det var bara klar vatten i provröret och då står det 0.0 på kartongen som resultat MEN det bevisar ändå ingenting (kan vara fel marginal) det är det jag vill ha sagt.

                      Tack för föklaringen med "processen" det var så som jag trodde att det inte spelar nån roll om karet står i två veckor som butiken rekommenderar. Det blir ingen process start UTAN fisk. Så jag väntar i två dagar så att vattnet lugnar ned sig och sedan släpper in mina 4st Mollys för att starta processen.

                      - Tack
                      Life´s a fish and then you die...
                      Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

                      Kommentar

                      Arbetssätt...