Guppy - Yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tornet10
    • April 2008
    • 12

    Guppy - Yngel

    Hej jag är en rätt nybröjare på akvariesidan, har bara haft akvarium i ca 3 månader!
    Fråga 1:
    Nu undrar jag så här, jag har ju ca 10 st guppy, 7 honor och 3 hannar, och 2 st av de honorna fick ju små söta yngel nu för ett tag sedan! Jag har ju ett akvarium på ca 70 liter där dom vuxna är, och ett ca 100 liter som just nu står tomt, kan man lägga över alla yngel i det 100 liters akvariumet eller ska som vra i det lilla med mamma och pappa??

    Fråga 2: Vad finns det för mer fiskar än guppy som är väldigt lätt att få ungar med?? Har ju som sagt guppy nu men skulle vilja ha ngt annat än bara guppy oxå och då vill man ju ha ngt som kan föröka sig väldigt lätt!

    M.V.H Tornet
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Ynglen måste inte vara tillsammans med sina föräldrar eftersom de inte är beroende av dem. De klarar sig själva från födseln.

    Några andra levandefödare som är lätta att få yngel av är Platy och Molly tex.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • soffan96
      • February 2008
      • 495

      #3
      Jag skulle rekomendera Ballongmolly! Första gången jag såg dem så tyckte jag att de var fula men när jag tittat på dem några gånger så köpte jag dem för jag blev kär i dem! Om du inte vill ha Ballongmolly så kanske någon annan molly, t.ex. Dalmatinmolly.
      Här är några levandefödare sonm lätt får yngel:
      Black molly:

      Endlers guppy:

      Segelfensmolly:

      Svärdbärare:

      Platy:


      Det finns Grön svärdbärare också som jag själv tycker är snyggare än de orange-svarta: http://www.ioe.ucla.edu/cTR/staff/Meyer/LgSmMales2.jpg

      Platy finns i måånga olika mönster och färger. Två som jag tycker är fina är mussepiggplaty och Sunset: Mussepigg blandat med sunset: http://www.oceansandseasinc.com/images/platy.jpg

      Dalmatinmolly:


      Ballongmolly (mina)en första och 5:e bilden visar bra bilder på mina Ballongmolly- http://sofiie96.piczo.com/?g=35320952&cr=1

      Hoppas at detta kan vara till lite hjälp
      BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
      61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
      Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.

      Kommentar

      • ize
        • May 2004
        • 612

        #4
        Jag skulle inte rekommendera någon ballongform av någon fisk, pga att deras (imho missbildade) utseende hämmar bl a simförmågan men smaken är ju som baken .

        Annars är ju de ovanstående varianterna på ungfödare bra nybörjarfiskar. Varför inte starta upp ditt 100-liters akvarie för de vuxna fiskarna och ha 70-litaren till ynglen?
        Mamma och pappa kan få för sig att äta upp en del av de små, men har du ett separat yngelakvarie så minskar ju den risken.
        Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

        Amor vincit omnia

        Kommentar

        • Guest

          #5
          Välj vilken du vill men inte segelfensmolly, den är varken lätt eller vill gå så trångt som i 100L.
          Och ballongmolly, nja?! Ser verkligen vanskapt ut...

          Kommentar

          Arbetssätt...