Transportera yngel!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • soffan96
    • February 2008
    • 495

    Transportera yngel!?

    Jag har fått yngel från en Ballongmolly som nu är några dagar gamla och jag ska ge bort 1 yngel till en kompis men nu har jag några frågor:
    1. Blir ynglet ensamt och mår dåligt om det bor själv i en glasskål?
    2. Hur ska jag transportera det/dem? Hon bor ca 500m från mig och jag kommer att gå eller cykla. Vad ska jag lägga ynglen/ynglet i? En påse eller något annat..
    3. Går det att ha ett eller två yngel i en glasburk som rymmer ca 1,5 L med lite grus och växter eller måste man ha en pump.. Om man inte ska ha pump, hur ofta måste man göra rent då för att det inte ska bli nitrit/nitrat-fel?
    5. Kan jag ge bort det om ca en vecka eller är det för känsligt för att flytta då?

    Hoppas att någon kan svara på alla mina frågor så fort som möjligt.
    BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
    61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
    Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.
  • soffan96
    • February 2008
    • 495

    #2
    Men Komigen!!!! Jag Vet Att Ni Vet!
    BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
    61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
    Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.

    Kommentar

    • eriahl
      • April 2004
      • 5681

      #3
      Vänta tills hon skaffat ett akvarium
      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

      Kommentar

      • Sultanen
        • January 2008
        • 2457

        #4
        Jag tycker inte alltid man måste vara stenhård med att "den här fisken behöver exakt sisåhär många liter för att trivas" men att ha fisk i en burk på 1,5l är inte acceptabelt, det är lika mycket vatten som i en PET flaska!
        Låt henne köpa någon räka eller något sånt, det blir en hel del vattenbyten ändå men de går ialla fall att ha i 1,5l ett tag innan de växer ur det
        300L Räkkar
        400L Växtakvarium
        220L Saltvatten - Under uppstart
        Intresserad av räkor? www.RedBee.se

        Kommentar

        • soffan96
          • February 2008
          • 495

          #5
          Men varför kan mina 20 yngel bo i en liten yngelbur som inte rymmer mer än 1L då??? Då borde väl ett yngel kunna bo i en glasburk med 1,5L i!!
          Men hur ska jag transportera ynglet och måste det vara mer än ett yngel?
          BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
          61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
          Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Det måste inte vara mer än ett yngel och det går bra att ha den i en påse med tidningspapper runt. Tänk på att det är luft i påsen. Tror inte heller att storleken på burken är problemet så länge den är så liten men en pump ska hon ha. Därför tycker jag oxå att ni ska vänta tills hon skaffat ett akvarium. Hon kan ju hälsa på sin fiskbebis hos dig så länge
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • Sultanen
              • January 2008
              • 2457

              #7
              Saken är väl den att risken är stor att denna 1,5l skål blir ett permanent hem för den, inga problem för ett yngel men senare.
              300L Räkkar
              400L Växtakvarium
              220L Saltvatten - Under uppstart
              Intresserad av räkor? www.RedBee.se

              Kommentar

              • soffan96
                • February 2008
                • 495

                #8
                Ursprungligen postat av Sultanen
                Saken är väl den att risken är stor att denna 1,5l skål blir ett permanent hem för den, inga problem för ett yngel men senare.
                Hon ska bara ha den där tills den blivit lite större.
                Hon kommer ha en luftpump som gör bubblor.
                Jag ringde henne och hon kollade hur många liter det var och det var 5L i den så det går ju bra. Men räcker det med en bubbelpump?
                BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
                61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
                Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.

                Kommentar

                • Nina82
                  • January 2008
                  • 6610

                  #9
                  En luftpump ska väl funka om jag inte har helt fel Många som har yngel kör ju med luftpump.
                  12L 12L 24L 24L 24L 24L
                  38L 54L 54L 63L 450L

                  Kommentar

                  • Sultanen
                    • January 2008
                    • 2457

                    #10
                    Filter är smidigt att ha, skall hon köra med luftpump finns det små filterboxar man sätte på akvariebotten, sätt luftslangen i dessa så skapar det cirkulation genom filtret, smidigt=) Smidig filterlösning i små temporära kar.
                    300L Räkkar
                    400L Växtakvarium
                    220L Saltvatten - Under uppstart
                    Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13127

                      #11
                      Ursprungligen postat av soffan96
                      Men varför kan mina 20 yngel bo i en liten yngelbur som inte rymmer mer än 1L då??? Då borde väl ett yngel kunna bo i en glasburk med 1,5L i!!
                      Men hur ska jag transportera ynglet och måste det vara mer än ett yngel?
                      ja men i yngelboxen ligger man i ett större akvarium och därmed får ynglen tillgång till ett bra vatten men i en skå på 1,5L (5L) så kan du inte ha en vettig filtrering, men har du ett stort akvarium som du kan byta vatten från varje dag så kan det väl funka ett tag innan den blir för stor (som den troligen inte blir eftersom den inte kan utvecklas normalt på en sån liten yta! Nä man ska vara snäll mot sina djur man håller och detta är inte snällt!
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • soffan96
                        • February 2008
                        • 495

                        #12
                        Vet du hur små ynglen är eller?? Asså, man hittar de inte ens i det "havet" de bor i (det blir ju som ett hav för dem, typ) Och när den blir för stor för burken, och det är väl när den blivit några månader så kommer hon att lägga dem i hennes kar på 170L. När de är ca 3mån, hur stora på ett ungefär är ett mollyyngel då?
                        BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
                        61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
                        Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.

                        Kommentar

                        • soffan96
                          • February 2008
                          • 495

                          #13
                          Den är 15cm hög och 23cm rakt över (uppifrån). Den KAN inte vara för litet eftersom jag inte ens hittar de där i. Jag måste leta för att se dem
                          BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
                          61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
                          Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.

                          Kommentar

                          • Tamarind
                            • February 2008
                            • 482

                            #14
                            Det beror ju visserligen på vad hon har för fiskar i det stora akvariet, men när ynglet är ungefär 1-2 månader gammalt så borde det vara tillräckligt stort för att inte bli uppätet. Jag skulle nog också föreslå att ynglet bor kvar hos dej en månad till och sedan flyttar direkt till akvariet, då blir det mindre krångel med en svårstädad burk plus att yngel kan vara väldigt känsliga för flytt när de är så små.

                            Kommentar

                            • soffan96
                              • February 2008
                              • 495

                              #15
                              Okej. Men nu har de iallafall flyttat till henne och de mår bra och de började äta nästan på en gång. Hon kommer att ha små Skalarer, någon slags gurami (rubin tror jag), 2 ballongmolly (vuxna), ett stim neontetror, 2 siamesiska algätare, ev. Platy eller Svärdbärare och någon mal. Vet inte om jag glömt någon fisk, men tror inte det.
                              Men jag är mest rädd för att ynglet kommer gömma sig helatiden och vara livrädd för de stora fiskarna.. Är det inte så?
                              BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
                              61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
                              Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...