Dags för fler invånare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    Dags för fler invånare?

    Ja, nu har akvariet varit igång sedan 29 Mars....fiskar i sedan 1 April. Senaste tillskotten - de tre prickiga sugmalarna - införskaffades förra onsdagen.

    (totalbefolkning: 2 svarta Molly´s, 3 små prickiga malar, samt en "fripassagerare" i form av en 3 mm snäcka)

    Är det för tidigt att införliva ex. 3 röda Platys i den här faunan, eller går det fint tror ni?
  • taiyo
    • February 2008
    • 99

    #2
    Jag skulle nog lugnat mig lite. Själv har jag fått tipset att börja med ca 5 fiskar (och det har ju du nu) och sen ha bara dem den första månaden, för att undvika att det blir nitritspikar.
    Nybörjare med 300L

    Kommentar

    • perfetto
      • March 2008
      • 1593

      #3
      Är det alltså risk för nitrit även om man tillför sådan där kemisk tillsats som ska ta bort just nitrit och ge vattnet en perfekt balans för fiskarna? (som det står på förpackningarna)

      Kommentar

      • Gaffel
        • December 2007
        • 6200

        #4
        Att nitriten är borta skapar i sig själv ingen balans, den uppnås genom stabila vattenvärden utan allt för stora svängningar.
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Hur stort är karet och vad har du för filtrering?
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • perfetto
            • March 2008
            • 1593

            #6
            Det är 200 liter och en sådan där Fluval 4+ eller vad den heter. Gott och väl tillräcklig för mitt akvarium har jag förstått.

            "Att nitriten är borta skapar i sig själv ingen balans, den uppnås genom stabila vattenvärden utan allt för stora svängningar."

            - Ja det förstår jag, men de här tillsatserna blev jag rekommenderad att använda för att skapa just stabila och fiskvänliga vattenvärden.

            Kommentar

            • Gaffel
              • December 2007
              • 6200

              #7
              Om du tar bort nitriten så rubbar du själva nitrifieringen, vilka tillsatser är det du pratar om?
              Life's a bitch and then you die..
              "I might be right handed but im always left-winged"
              Skriv på!

              Kommentar

              • perfetto
                • March 2008
                • 1593

                #8
                Ja om jag det visste såhär på rak arm. En tillsats man använder vid uppstart och vattenbyten. Ska skapa en bra bakterieflora i vatten och filter.
                Och så någon tillsats som binder skadliga ämnen och annat som kan göra livet surt för fiskarna.

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #9
                  hade jag varit som du, så hade jag kanske väntat ett par veckor till.
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • perfetto
                    • March 2008
                    • 1593

                    #10
                    Ja får nog göra det. Lätt att bli lite ivrig när man bara har två små som simmar runt i 200 liter. (ja, förutom de tre på botten då)

                    Kommentar

                    Arbetssätt...