Hur alivar man en fisk på bästa sätt??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    #46
    Är man väldigt "blödig" - som jag är när det gäller djur - är nog det bästa sättet att UNDVIKA att skära huvudet av djuret (vilket även kan ske felaktigt så att det inte är direkt dödande), utan alltså slå ihjäl fisken i en påse. Ingen fisk överlever en hård smash rakt i betong, och du slipper se resultatet.

    Kommentar

    • Gaffel
      • December 2007
      • 6200

      #47
      Hur man nu kan misslyckas med att klippa huvudet av en liten fisk övergår mitt förstånd.
      Life's a bitch and then you die..
      "I might be right handed but im always left-winged"
      Skriv på!

      Kommentar

      • perfetto
        • March 2008
        • 1593

        #48
        Ursprungligen postat av Gaffel
        Hur man nu kan misslyckas med att klippa huvudet av en liten fisk övergår mitt förstånd.
        - Jodå, fisken sprattlar till och du klipper lite snett där kroppen är tjockare/hårdare, och vips har du en svårt skadad firre som sprattlar i smärta. Vi talar inte alltid om fiskar på ett par centimeter.

        Nej inte stor risk för en van avlivare, men väl för någon som redan från början är lite nervös?

        Kommentar

        • oskarwallin
          • February 2008
          • 1080

          #49
          om man e en "Van avlivare" borde man ju inte direkt fortsätta med Akvaristik ;P
          60,58 liter
          **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
          *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

          Kommentar

          • perfetto
            • March 2008
            • 1593

            #50
            Ursprungligen postat av oskarwallin
            om man e en "Van avlivare" borde man ju inte direkt fortsätta med Akvaristik ;P
            - Man kan ju ha fiske som hobby utan att för den delen avliva "tamfisk" : )

            En jägare går ju inte runt o skjuter tamkaniner hemma i husen.

            Kommentar

            • jarinen
              • February 2003
              • 801

              #51
              Ursprungligen postat av oskarwallin
              om man e en "Van avlivare" borde man ju inte direkt fortsätta med Akvaristik ;P
              Har man hållit på med sportfiske i hela sitt liv så kan man rätt mycket om hur en fisk är beskaffad inte bara utanpå. Så i mitt fall har jag gått från van "avlivare" till att i princip enbart syssla med akvaristik. Fallena att avliva en akvariefisk är få och det tar emot men det har inget som helst med att göra hur det bör göras. Det skall alltid göras rätt. En brutal metod kan vara den rätta metoden ur fiskens synpunkt.. men har man sett för mycket disney, det är då det är frågan om man skall hålla på med akvaristik

              Mvh Jari

              Kommentar

              • Jennypenny
                • January 2008
                • 75

                #52
                Ursprungligen postat av Guy Palm
                Du kan ju be din veterinär läsa på vilka regler som gäller inom EU.
                Jag tror hon vet vilka regler som gäller....
                Jag har även läst alla punkter som du radar upp i ett tidigare inlägg.

                Jag själv tycker att det är en stor skillnad att hålla en fisk under varmvatten eller att släppa den i kokande vatten. Den fisk som överlever i flera minuter efter att den blivit släppt i kokande vatten måste vara av stålmannensort...

                Själv bankar vi ihjäl de fiskar som av olika anledningar måste avlivas. Fast vid ett tillfälle så provade vi att släppa en fisk i kokande vatten. Kan säga att den dog omedelbart... Kändes lite äckligt dock...
                /Jenny

                Kommentar

                • eriahl
                  • April 2004
                  • 5681

                  #53
                  Slår man ihjäl den i en påse kan påsen gå sönder och fisken dör inte. Bättre att kasta ett rejält kast i backen i stället
                  "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                  Kommentar

                  Arbetssätt...