Hur alivar man en fisk på bästa sätt??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lones
    • February 2008
    • 223

    Hur alivar man en fisk på bästa sätt??

    hej jag undrar hur man avlivar en fisk?vissa säger att man ska koka den och andra säger att man ska huggaav huvet eller frysa den.så hur ska man göra??vissa säger också att man ska mosa huvudet med en hammare
    170 L akvarium
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Hugga huvudet är det klart lindrigaste, lättaste och snabbaste sättet att ta bort en fisk på.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Lones
      • February 2008
      • 223

      #3
      ok men kan man inte koka??
      170 L akvarium

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Kan kan man ju göra om man gillar att plåga fiskarna. Det är ett av de mest plågsamma sätten så hoppa över det.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Lones
          • February 2008
          • 223

          #5
          ok men fiskan dör ju på en gång när man kokar
          170 L akvarium

          Kommentar

          • Guy Palm
            • March 2002
            • 5720

            #6
            Ursprungligen postat av Lones
            ok men fiskan dör ju på en gång när man kokar
            Läs detta visserligen 5 år gamla inlägget
            Guy
            ,Poecilia,SKS,GOC,

            Kommentar

            • Katharina
              • December 2006
              • 4045

              #7
              Det är ju inte så lätt att hugga huvudet av en 2 cm fisk!!! Hur gör man då??? Det är ju svårt att kasta en så liten fisk också, de sitter ju nästan fast i handen...
              Phu... Jag håller med Lones.. det är svårt att veta vilket sätt som är bäst, jag har jättesvårt att avliva fiskar.. på senaste tiden har jag låtsas som att fisken nog kommer att piggna till och så har de fått självdö rent självbedrägeri.. det är ju defintivt det allra plågsammaste sättet att dö på men diskussionen om vad som är ett vänligt sätt och svårigheten att hitta ett optimalt sätt har fått mig att stoppa huvudet i sanden, lite grann..
              Ha dé bäst... Tina

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av Katharina
                Det är ju inte så lätt att hugga huvudet av en 2 cm fisk!!! Hur gör man då???
                Använd en sax
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Katharina
                  • December 2006
                  • 4045

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Använd en sax
                  Hua hua... Ja, jag kan kanske fråga sambon... erbjuda mig någon gentjänst eller så...
                  Ha dé bäst... Tina

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Ursprungligen postat av Katharina
                    Hua hua... Ja, jag kan kanske fråga sambon... erbjuda mig någon gentjänst eller så...
                    Det kan inte vara så svårt, han är ju man!
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • AllaFiskar
                      • September 2007
                      • 294

                      #11
                      Det där är ju lite märkligt med tanke på att man ofta läser om kokning av fisk här på forum. Alltså inte märkligt att det är "icke tillåtet", utan märkligt att folk använde sig av det.
                      Jag avlivade en helt nyköpt guppy för en tid sedan, efter att, vad det verkade, något spruckit i magen: jag lade den i en påse så fort jag bara kunde och i samma tempo klappade jag till med en hammare.
                      Den dog definitvt.

                      Kommentar

                      • albjohn
                        • March 2006
                        • 1179

                        #12
                        Småfisk brukar jag kasta i golvet i dushen ett par gånger men man kan även lägga den i en öppen tidning, vik ihop tidningen o stampa eller slå där fisken ligger, den dör garanterat.

                        Är fisken lite större brukar jag dänga håven med fisken i toastolen eller tvättstället några gånger men se till att den är död o inte bara medvetslös om/när du spolar ner den.

                        Dessa metoder har då alltid funkat för mig o fiskarna har gått vidare utan större lidande, i alla fall om man jämför med dom flesta övriga mer eller mindre naturliga dödsfall i akvariumen som kan vara ganska utdragna o plågsamma.
                        Mvh Leif

                        Kommentar

                        • taiyo
                          • February 2008
                          • 99

                          #13
                          Men plågas de inte av att vara ifrån vattnet då? Det tar ju ändå en stund för den att dö om den först ska tas ur vattnet och sen få huvudet avskuret...
                          Själv har jag inte behövt avliva någon fisk än men jag har också funderat på detta.
                          Nybörjare med 300L

                          Kommentar

                          • Agnez
                            • February 2007
                            • 337

                            #14
                            Jag tar och lägger fisken i en plastpåse, typ genomskinlig 5 liters. Ta inte mindre påse för då blir hävkraften för svag. Sen dänger jag den ca 5 gånger med all kraft i diskbänken och i och med att påsen är genomskinlig ser du ganska snabbt att firren är stendöd. Blir liksom en simmig smörja runt den.
                            Koka fiskar som avlivning var det värsta jag har hört, vem kommer på en sån sak, och framför allt hur kan någon tro att det skulle vara den lindrigaste metoden. Har inte forskat i ämnet men man får ju utgå ifrån, och hoppas, att fiskarna vid sådana tillfällen slängs ner i kokande vatten och inte får koka med i uppkoket så att säga.
                            Agnez

                            Kommentar

                            • Grodlund
                              • January 2008
                              • 560

                              #15
                              huuu.. jag skulle aldrig klara av att avliva någon utav mina fiskar
                              Ja e för vek

                              Kommentar

                              Arbetssätt...