Ancistrus och snäckor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • miacaliza
    • April 2008
    • 39

    Ancistrus och snäckor?

    Hej hej!

    Jag har för inte så länge sedan startat upp mitt första akvarium. Ett 160 l med just nu 2 par dvärg guramis, 5 platys, 7 pansarmalar, 2 äppelsnäckor och 1 ancistrus.

    Min fundering är nu den här historien om ancistrusen som käkar på snäckan!
    Brukar dom göra så eller skadar den snäckan?

    Hur många dvärg gurami par är lämpligt att ha i mitt akvarium? Skulle gärna vilja ha åtminstonde ett par till av denna underbara fisk.
    Skulle också vilja ha ett litet stim med någon fin fisk som passar ihop med dvärg guramis. Förslag mottages tacksamt.

    Sedan vill jag bara säga tack till er alla som svarar på alla frågor här på zoopet.
    Jag hade ett akvarium för många år sedan, men fiskarna dog...växterna dog...ingenting funkade...så jag gav upp och sålde akvariet.
    Men nu fick jag lust att testa igen och jag hittade zoopet...och allt funkar!
    Så tack för att ni tar er tid! Ni är till stor hjälp för oss stackars nybörjare!
    Vill dyka ner i akvariet
  • miacaliza
    • April 2008
    • 39

    #2
    Hallå!

    Allvarligt talat...Ancistrusen är på snäckan hela tiden...äter liksom på skalet och även in i öppningen ibland...bör jag flytta på någon av dem...eller?
    Vill dyka ner i akvariet

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Det kan vara en viss risk med Ancistrus och snäckor. Dels kan snäckorna bli stressade om malen är på dem hela tiden och det finns en liten risk att de även får skador på köttdelen.
      Att de skulle skada eller ta sönder skalet är nog ingen fara utan den är nog mer ute efter algerna som växer på den.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      Arbetssätt...