Tigerbarb jagar mina andra tigerbarber

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • EvaPeva
    • May 2007
    • 765

    #16
    Glöm inte kolla blocket.se. Där kan du få rejäla kar som är kompletta för en mkt rimlig peng :-)

    Snygga barber!

    /Eva

    Kommentar

    • Uddaveka
      • June 2007
      • 431

      #17
      köp större akvarium och som EvaPeva säger kan man göra riktiga klipp på blocket!
      ~Love animals~
      Kramar Sofia
      160l, 100l, 54l, 40l

      Kommentar

      • nile
        • March 2008
        • 85

        #18
        Jag funderar på att köpa tigerbarber till mitt 150l akvarium där det just nu endast går några platy. Kommer det att funka eller kommer tigrarna att mobba mina platy?

        Kommentar

        • Grodlund
          • January 2008
          • 560

          #19
          Beror helt och hållet på hur många tigerbarber du skaffar och delvis på hur akvariet är inrett.

          Välmående tigerbarber i ett välfungerande stim mobbar inte andra fiskar.

          Kommentar

          • nile
            • March 2008
            • 85

            #20
            Tänkte ha minst 10 iaf. Har flera rötter ocg grottor och ska snart köpa en bättre lysramp så jag får fart på mina växter också.

            Har läst om många som inte gillar denna fisk, men jag fastnade direkt när jag såg kort på den. Roligt med en lite aktiv och personlig fisk

            Kommentar

            • Grodlund
              • January 2008
              • 560

              #21
              Ja, tigerbarber är otroligt fina och trevliga fiskar.
              10 st skulle nog bli väldigt bra i ditt akvarium.
              Det är bra att du planerar att ha mycket växter och rötter.
              Inkludera järna flytväxter också, de gillar att sova under dom eller gömma sig där om de känner sig lite skrämda.

              Viktigt är också att ha öppna, fria simmytor.
              Tigerbarber är väldigt, väldigt snabba fiskar när de väl sprätter till och de gillar att ha lite utrymme att jaga varandra och simma runt i.

              Skicka järna bilder när du är igång!

              Kommentar

              • nile
                • March 2008
                • 85

                #22
                Jag så ett gäng tigrar i ett akvarium idag när jag var och handlade några malar. De var ännu finare i verkligenheten!

                LÄngtar till jag kan köpa dom!
                Först måste jag bara invänta lite pengar så jag kan köpa min ramp, sedan när jag fått lite mera ljus ska jag köpa lite flytväxter...sedan så

                Japp ska lägga in bilder så fort jag har köpt dom.

                Kommentar

                • nile
                  • March 2008
                  • 85

                  #23
                  räkor...

                  Jag har en liten fundering om att kanske köpa räkor, men undrar om tigerbarberna låter dessa vara i fred? Någon som har erfarnhet av detta?

                  Kommentar

                  • Grodlund
                    • January 2008
                    • 560

                    #24
                    Jag har haft Räkor och Tigerbarber tillsammans i tre månader.
                    Tigrarna har inte krökt ett hårstrå (!) på räkorna.

                    Dock kan tilläggas att ja valde de största räkorna i butiken.
                    Samma tummregel som med fiskar: Fiskar (eller i dehär fallet räkor) som är tillräckligt små för att helt och hållet gå in i munnen på dina andra fiskar; kommer att bli mat

                    Kommentar

                    • Sheela
                      • January 2008
                      • 27

                      #25
                      Har ca 12 st tigerbarber i ett 240 liters.
                      Vad jag har märkt med mina tigerbarber är att de "mobbar" nya fiskar någon dag sedan är de som vanligt, livliga och nyfikna och fungerar bra med de andra.
                      Dessutom har jag sett några ggr senaste veckorna att de cirkulerar med munnarna mot varandra och blir alldeles svarta. Kanske är som någon skrev här att de leker. Någon som vet mer om deras lek osv? Eller en bra informativ sida om just dem?

                      EDIT: Har amanoräkor tillsammans med tigerbarber och en del större fiskar och det går jättebra.
                      Senast redigerad av Sheela; 20 May 2008, 16:03.
                      Mind the past - Learn the future

                      Kommentar

                      • Grodlund
                        • January 2008
                        • 560

                        #26
                        Hej JossanK!

                        Jo de e som du säger med tigerbarber, de är alltid nyfikna när det kommer nya fiskar till "deras" hem.
                        Ett tips om du har nya fiskar som lätt blir stressade är att först se till att tigrarna är mätta och glada, och sedan släpper du i dina nya fiskar i akvariet medans det är mörkt.
                        Tigrarna blir inte lika förvånade om de vaknar upp på morgonen med nya fiskar i tanken, bara om de är vakna och ser när du släpper i dom

                        När Tigerbarberna låser käkarna mot varandra och "brottas" runt så ändrar de ofta färg, mest på fjällen på ryggen. Dom blir ofta mörkt mörkt guld/bronsfärgade, ibland svarta och deras fenor och nosar blir starkt röda.
                        De som sker är att en lägre "rankad" hanne förösker ta en starkare hannes plats i stimmet.
                        Oftast är det den näst starkaste hannen som utmanar ledarfisken
                        Och oftast får han spö!
                        Den som är ledare är det av en anledning vettu, survival of the fittest

                        Kommentar

                        Arbetssätt...