Tips på fisk för mitt akvarium!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jocks
    • March 2008
    • 210

    Tips på fisk för mitt akvarium!

    tjabba, jag har precis köpt mitt första akvarium någonsin, det blev ett 120 liters kar, med måtten 100x40x32
    Jag har satt igång de idag och ska åka o köpa växter och fisk om ett par dagar.
    som inredning just nu har jag en stor sten, ganska grovt grus och en rot.
    fiskar som jag är sugna på är:
    regnbågshaj
    slöjstjärtar
    nån eller flera malar?

    Någon som har fler tips?

    sanden som jag har i mitt akvarium är ganska grov, men jag har hört att man ska ha finkornig sand för att malarna ska kunna gräva ner sig
  • EvaPeva
    • May 2007
    • 765

    #2
    Regnbågshaj har jag ingen erfarenhet av men slöjstjärtar är ditt kar alldeles för litet för.
    Gå in på artbeskrivningar här på zoopet & läs om dom fiskar du e intresserad av så ser du ifall dom passar i ditt kar.

    Välkommen till akvariehobbyn & zoopet!'
    Lycka till med ditt kar!

    Mvh Eva

    Kommentar

    • danneregner
      • October 2006
      • 1347

      #3
      eva 120l e nog inte för litet för slöjskärt. dock tycker dom om kallvatten typ 17grader eller nått annars blir dom slöa. många har slöjskärtar i varmvattenakvarium men de tycker jaelite så där då fisken ofta blir mobbad, käkar växter och trivs i kallare vatten. regnågshaj har jag haft en gång. då med scalarer, neontetra, ancistrus och apistogramma agassizii. dom e inte lika agressiva som eldskärt men får inte hållas med andra "hajar". ancistrus eller nån pansarmal kanske? alla fiskarna jag hade hajen med e trevliga nybörjarfiskar (ok kanske inte apistogramma agassizii). palettciklid e en fin fisk. eller kanske nån ungfödare, typ black molly platy eller svärdbärare.
      Diskus

      Kommentar

      • jocks
        • March 2008
        • 210

        #4
        enligt zoopets artbeskrivning står de att 120 liter är bra, men så de funkar att ha dom tillsammans med en regnbågshaj? har hört att regnbågshajar är aggresiva mot varrandra så man ska bara ha en.
        men malar då? vad för slags inredning ska man ha till dom? grader på vattnet osv?

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Akvariet är även på tok för litet för regnbågshaj. Du får välja fiskar som kan trivas i ditt akvarium. Undvik då för stora fiskar som får akvariet att se litet och trångt ut. Finns inget tråkigare.

          Tänk även på att fiskarna måste kunna leva tillsammans och trivas i samma typ av miljö.

          Beträffande sanden så finns det faktiskt en hel del arter som ska ha fin sand för att trivas. Men i fall du är intresserad av någon av dessa arter kan du byta sand. Det är lätt gjort nu innan akvariet är igång.

          Lycka till!
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • danneregner
            • October 2006
            • 1347

            #6
            som sagt skippa slöjskärt. en haj ja.ancistrus och pansarmalar e trevliga malar. nån rot. pansarmalar behöver fin sand men ancistrus kan ha grov. lite stenar som man bygger nån grotta med och mycke växter
            Diskus

            Kommentar

            • frej
              • February 2008
              • 20

              #7
              Vad kan man ha för fiskar på 20 grader?! finns det några malar som klarar av att bo i 20?

              Kommentar

              • XenOn
                • March 2008
                • 1008

                #8
                Äh köp ett maffigt stim endlers och platys istället
                Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

                Kommentar

                • Lilibet
                  • June 2007
                  • 346

                  #9
                  Gillar du snabba fiskar, som ibland är skygga, men ibland sliter vilt i maten, så rekommenderar jag ett stim tetror. Sedan är det kul med någon fisk som lever på botten, och det behöver inte vara malar. Kanske botia?
                  Sök här på Zoopet på sötvattensfiskar. Du kan söka på speciella parametrar om du vill (t.ex. akvariets längd, storlek på fisken etc.).

                  Mycket beror också på vilken typ av fisk du vill ha? Livliga? Ögonfröjd? Roliga att titta på?


                  Ursprungligen postat av jocks
                  tjabba, jag har precis köpt mitt första akvarium någonsin, det blev ett 120 liters kar, med måtten 100x40x32
                  Jag har satt igång de idag och ska åka o köpa växter och fisk om ett par dagar.
                  som inredning just nu har jag en stor sten, ganska grovt grus och en rot.
                  fiskar som jag är sugna på är:
                  regnbågshaj
                  slöjstjärtar
                  nån eller flera malar?

                  Någon som har fler tips?

                  sanden som jag har i mitt akvarium är ganska grov, men jag har hört att man ska ha finkornig sand för att malarna ska kunna gräva ner sig
                  Den som har flest saker när han dör vinner!

                  Kommentar

                  • Lones
                    • February 2008
                    • 223

                    #10
                    om det är 100x40x32 är det 128L =D
                    170 L akvarium

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Ursprungligen postat av frej
                      Vad kan man ha för fiskar på 20 grader?! finns det några malar som klarar av att bo i 20?
                      Guldfiskar. fast akvariet är för litet för dem. Varför vill du ha just 20 grader?
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • jocks
                        • March 2008
                        • 210

                        #12
                        Haha, vad kul att någon hittade min jättegamla tråd och väckte den till liv igen!

                        Ja sedan jag startade denna tråd så har mycket hänt! jag köpte 4 st påfågelciklider, lite praktbotior och en segelfenspleco till mitt 120 liters kar! men som tur är så levde dom inte så länge i det karet! utan dom är nu i ett 720 liters kar som jag inhandlade i början utav sommaren! Har nu utökat fiskbeståndet med malawiciklider av lite olika slag! och även en ancistrus!

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #13
                          Va??? Har du regnskogsfiskar och malawiciklider i samma akvarium???? o_O
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • Gaffel
                            • December 2007
                            • 6200

                            #14
                            Snudd på djurplågeri att tvinga vackra malar och botior till umgänge med bråkstakarna från Malawi..
                            Life's a bitch and then you die..
                            "I might be right handed but im always left-winged"
                            Skriv på!

                            Kommentar

                            • jocks
                              • March 2008
                              • 210

                              #15
                              Ursprungligen postat av Gaffel
                              Snudd på djurplågeri att tvinga vackra malar och botior till umgänge med bråkstakarna från Malawi..

                              Verkligen inte, det funkar jättebra för mig, jag har 1 bråkig malawiciklid men han bråkar endast med den andra hanen av samma art, han är ALDRIG på någon annan fisk i akvariet.
                              Anklaga mig inte för djurplågeri, hade det inte funkat så hade jag inte haft dom kvar tillsammans

                              Kommentar

                              Arbetssätt...