Mitt första akvarium - journal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Grodlund
    • January 2008
    • 560

    Mitt första akvarium - journal

    Hej!
    Jag tänkte alldeles inom kort skaffa mig mitt första akvarium.
    Har tittat runt en del bland zooaffärer och varuhus och jag tror att jag har bestämt mig för ett akvariepaket hos Hornbach.

    Det är en 200 liters tank med möbel, ytterfilter, belysning värmare och pump.

    Jag har planerat att ha ett ganska tätbevuxet akvarium, järna med en del flytväxter vilket skall vara bra för de arter jag har tänkt på (mer om de alldeles strax). Jag vill järna ha en stor rot eller gammal träbit i akvariumet, järna bevuxen med mysig mossa, och såklart lite stenar som bildar grottor och andra gömställen.

    Vad gäller fiskar så kanske det kan tyckas lite tråkigt men jag gillar värkligen färgen på neon och cardinaltetror.
    Jag kommer antgligen köra på ett ganska stort stim av neontetror, runt en 20 stycken.

    Jag var sugen på att starta akvariet med tigerbarb eftersom dom skall vara mindre känsliga under cyklingen (jag tänker cykla akvariet, oavsätt vad zoo-handlaren tycker och oavsätt vilka tillsattser han tycker jag ska ösa i för att snabba upp processen) men jag har hört att de kan vara lite stygga och nafsa på mina tetror sen. Vet inte riktigt hur jag ska göra där men jag gillar även zebrafisk så om de blir en combo eller bara zebra där får vi se.

    Sen vill ja ha ett par malar som håller botten ren från alger och matrester såklart.

    Tanken är att kronan på verket skall vara en kulfisk av någon sort.
    Dvärg kulfisk eller grön kulfisk eller någon av de lite mindre arterna.

    Jag fruktar dock för att de ska vara taskiga och ha ihjäl alla andra fiskar.
    Mina funderingar är att de ska vara mindre risk för de eftersom 200 liters tanken endå är rätt stor (?).

    Jag hr kikat runt och läst och haft mig och när man söker på "dwarf puffer" på youtube så ser man många filmer där de hålls med neon eller cardinaltetror.

    någon som har mycket erfarenhet om det?
    Vill även ha en mangrovekrabba men den ska tydligen knippsa av alla växter, knippsa ihjäl tetrorna å sedan bli äten av kulfisken.... attans.

    Jag återkommer med foton under hela processen från inköp till uppstart.

    kommentera järna mina planer!
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Den största risken är nog inte att de biter sönder andra fiskar. Mina biocellatus gjorde aldrig det, iallafall. Fiskar med långa fenor funkar dock inte någon kulfisk.
    Risken är dock att du får fina små runda hål i växtbladen, när kulisarna får för sig att det kryper en snäcka på andra sidan.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Grodlund
      • January 2008
      • 560

      #3
      Filtret som ingår är ett EHEIM 2213
      Doppvärmaren är en JÄGER 150 W

      Är de billigt skräp eller är de bra grejjer?

      sen fick ja mä lite vattenberedning och mat och en håv och termometer å lite annat gottigt...

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Eheim är akvariepumparnas svar på Mercedes, och de samarbetar med Jäger. Det är bra grejor.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • Grodlund
          • January 2008
          • 560

          #5
          Ursprungligen postat av Jens A.
          Den största risken är nog inte att de biter sönder andra fiskar. Mina biocellatus gjorde aldrig det, iallafall. Fiskar med långa fenor funkar dock inte någon kulfisk.
          Tycker du att beskrivningen stämmer här Jens?


          Har du lite salt i vattnet eller har du rent sötvatten?
          Hur stor tank behöver en sånhär krabat?
          200L borde vara rätt ok va?

          Kommentar

          • Stoffe.B
            • November 2007
            • 459

            #6
            Ursprungligen postat av Jens A.
            Eheim är akvariepumparnas svar på Mercedes, och de samarbetar med Jäger. Det är bra grejor.
            Inte får man väl svära på ett forum ? Vad är bra med Mercedes ?
            54L ---------
            222L

            Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

            Kommentar

            • Gaffel
              • December 2007
              • 6200

              #7
              Jag tror nog att Jensa refererade till att EHEIM och JÄGER är utomordentliga produkter från det vackra landet i söder precis som DAIMLER och MERCEDES..

              Om du ser en stor blå Cheva cruisa omkring i Majorna så vinka till för det är jag, annars så kan jag lämna lite grodblad inne hos Stefan på Godhems Zoo, om du rengör mitt slangpaket till 2213 eller 2222'an så kan du få filtergojset utan extra kostnad..
              Life's a bitch and then you die..
              "I might be right handed but im always left-winged"
              Skriv på!

              Kommentar

              • Jens A.
                • March 2007
                • 5026

                #8
                Ursprungligen postat av Grodlund
                Tycker du att beskrivningen stämmer här Jens?


                Har du lite salt i vattnet eller har du rent sötvatten?
                Hur stor tank behöver en sånhär krabat?
                200L borde vara rätt ok va?
                Jag tycker den beskrivningen stämmer bra. Visst kan de vara lite gramse, men inte så att de jagar och äter upp andra fiskar. Men jag hade dom iofs ihop med siamesiska algätare, och de är mycket snabbare än kulisarna.

                Jag hade dom i rent sötvatten, och det funkade bra.
                Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                Kommentar

                • Grodlund
                  • January 2008
                  • 560

                  #9
                  Nu närmar sig dagen då jag skall köpa och frakta hem mitt nya akvarium.
                  Jag har planerat och funderat och läst och läst och läst.

                  Sista veckan har jag blivit mer sugen på att ha ett finkornigare bottensubstrat, kanske rent av sand?

                  Har dock för mig jag läste någonstans att det inte rekommenderas för nybörjare för att de skulle vara svårare att hålla rent - stämmer detta?

                  Jag undrar också vad för sand som passar till bla neontetror, då de enligt artbeksrivningar hälst vill ha en mörkare botten?

                  Tacksam för förslag och tips!

                  Kommentar

                  • Stew
                    • July 2004
                    • 1736

                    #10
                    Tjenamoss.

                    Jag tycke inte sand är svårare än något annat...
                    Själv föredrar jag ofta en blandning av olika storlekar sten (engelsk sjösten) och olika sorters sand. Ger en fin och naturtrogen botten. Och blir lagom mörk
                    540l Malawi
                    180l Växt / sällskapskar
                    90l odlingskar
                    50l odlingskar / karantänskar

                    Kommentar

                    • Grodlund
                      • January 2008
                      • 560

                      #11
                      Hej allihopa!
                      Snabb fråga:

                      Jag får ju med ett EHEIM 2213 ytterfilter i mitt akvariepaket.
                      Kan man med fördel ha två filter?
                      Kanske ett lite mindre innerfilter?
                      kanske två ytterfilter?
                      Blir de mindre jobb eller lika mycket eller mer?

                      Eller är det helt slöseri och onödigt?

                      planeringen fortsätter...

                      [Edit: jo förresten, Gaffel! jag bor precis mitt imot Godhems Zoo och är där ungefär varannan dag och kikar och snackar med Stefan.. om han heter så som jobbar där. Jävligt trevlig e han i alla fall ]

                      Kommentar

                      • Jens A.
                        • March 2007
                        • 5026

                        #12
                        Ursprungligen postat av Grodlund
                        Hej allihopa!
                        Snabb fråga:

                        Jag får ju med ett EHEIM 2213 ytterfilter i mitt akvariepaket.
                        Kan man med fördel ha två filter?
                        Kanske ett lite mindre innerfilter?
                        kanske två ytterfilter?
                        Blir de mindre jobb eller lika mycket eller mer?

                        Eller är det helt slöseri och onödigt?

                        planeringen fortsätter...

                        [Edit: jo förresten, Gaffel! jag bor precis mitt imot Godhems Zoo och är där ungefär varannan dag och kikar och snackar med Stefan.. om han heter så som jobbar där. Jävligt trevlig e han i alla fall ]
                        Man får egentligen aldrig för mycket filtrering, men det ytterfilter du får med räcker bra till det akvariet. Vill du ha ett innerfilter för att sätta extra fart på vattnet, så funkar det helt ok. Men du skrev att du skulle ha mycket växter, vilket låter som något djungelliknande. På sådana ställen brukar inte vattenhastigheten vara så värst hög, och du behöver då inte extra skjuts på vattnet heller.
                        Så, jag tycker att du från början nöjer dig med bara det filter du får. Vill du sätta mera fart, så köp ett till.

                        Arbetsmässigt är skillnaden mellan ytter- och innerfilter i stort att det är bökigare att rengöra ett ytterfilter, men du gör det inte särsklit ofta...kanske två gånger per år eller så.
                        Innerfilter kanske man rengör 6 gånger om året eller så, men det är lättare att hiva upp dom.

                        Men funktionsmässigt så ytterfiltret bättre - det har större filteryta och arbetar därför mera effektivt.
                        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                        Kommentar

                        • Grodlund
                          • January 2008
                          • 560

                          #13
                          Youré the man Jens
                          Har köpt akvariet och monterat möbeln nu.

                          Steg två blir att slänga ut massa skit så ja har någon plats att ställa det på...

                          Typiskt att alla texter på förbackningar och flaskor och apparater endast är på tyska!

                          Я не говорю немца
                          Senast redigerad av Grodlund; 06 February 2008, 19:45.

                          Kommentar

                          • Lisasan
                            • August 2003
                            • 32

                            #14
                            Jag hade för ett antal år sedan ett gäng dvärgkulfiskar - tetraodon travancorius (om dom nu inte bytt namn som fiskar gör ibland...). Jag trodde att små firrar = "hyfsat snälla" och "kan nog inte ställa till med så mycket skada", men ack så fel jag hade. Dessa småkulisar bet sönder och samman fiskar som var betydligt större än dom själva. Guramis, malar, endlerguppys, och andra. Jag blev tvungen att skaffa ett separat kar till bara kulisarna. Det enda sällskapet som funkade var humlefisk - det gick faktiskt bra i flera år!

                            Vidare hade jag senare en större sorts kulfisk - colomesus asellus. Rätt svår att få tag på då, nu vet jag inte, men jag tvivlar på att den är lätt att hitta. Det är en otroligt charmig fisk. Mina blev väl sisådär 6-7 cm. Jag fick enorma problem med att deras näbbliknande "tänder" växte eftersom jag inte fick tag på rätt sorts foder, så jag är förmodligen rätt ensam om att ha filat ner "tänderna" på mina fiskar. Detta gjorde jag några gånger, och det gick utmärkt, men det är inte lätt. Dock var den här sorten inte det minsta aggressiv mot andra. Jag hade dom någon form av fisksoppa där alla "överblivna" och skänkta fiskar fick gå. Detta är fiskar som är oerhört charmiga (mina var så "tama" att jag kunde klappa dom) men med tanke på problemen med tänderna är det svårt att rekommendera dom.

                            Kommentar

                            • Grodlund
                              • January 2008
                              • 560

                              #15
                              "Figure eight puffer" - va de nu kan tänkas heta på svenska (?) skall tydligen vara de fredligaste och lättaste att hålla... vad ja kan läsa mig till.

                              Har köpt Akvariet och monterat å monterat nu.
                              Har lagt mangroveroten ja köpte i en hink med vatten där den ska få vara i minst två veckor nu.

                              Har köpt 25 kilo 1-2 mm finkornig sand som ja håller på å sköljer och sköljer
                              första hinken har nästan helt klart vatten nu.

                              I morgon tänkte ja möblera om och ställa akvariet på plats, eventuellt börja fylla de med vatten och hälla i vattenberedningen.

                              Vill ni veta mer å se bilder så kan ni järna kika i min blogg:

                              Tack för alla tips och råd!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...