Trunroswis nya akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • trunroswi
    • January 2008
    • 14

    Trunroswis nya akvarium

    Hej igen!
    Kan omöjligt hålla mig till ämnet i min förra tråd så jag skapar en ny så jag kan få hjälp.
    Jag har en mängd frågor som jag har svårt att leta reda på svar till helt själv.
    Det känns som jag har läst det mesta för nybörjare nu, men jag är ändå osäker.

    Jag pratade tidigare om att köpa Aquael 112 liter set,
    i den lokala affären för 1500 kr.
    Och av de svar jag fick då lät det dyrt, är det FÖR dyrt?

    Om jag ist skulle beställa på nätet och då kanska satsa på bra grejer från start,
    men ändå inte gå över 1500 kr, hur går jag tillväga?
    Känns ju som ett helt hav med märken på saker jag knappt vet vad det är.

    Som jag har förtstått det kommer jag behöva:
    Akvarium
    Frigolit som underlägg
    Pump
    Belysning
    Filter
    Doppvärmare
    Inredning (stenar/sand/rötter...)

    Sen det där med fiskarna, jag är sugen på först och främst Neontetror.
    Men behöver jag även en fisk som äter alger från början?

    Växterna har jag väldigt svårt för, har ingen aning om vad man bör ha
    och jag tycker det är svårt att "hitta rätt".

    Uppskattar all hjälp jag kan få att hitta lämliga märken på maskinerna
    och växter samt inredning och vad som kan vara lämpligt för en nybörjare i inredningväg.

    Tack på förhand.
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    1500:- ingår bänk?
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • trunroswi
      • January 2008
      • 14

      #3
      Nej, bara akvarium med det man behöver för att komma igång.

      Kommentar

      • trunroswi
        • January 2008
        • 14

        #4
        Hittade ett 250L & 264L på blocket, kan de vara bra att starta med?


        Bara 2 mil bort.
        Och ett 75-liters vilket efter lite efterforskning visar sig vara en gammal bekant som står som säljare. Alldeles runt knuten också.

        Kommentar

        • firefox75
          • April 2007
          • 1806

          #5
          Större är bättre.
          Ju större ett akvarium är desto lättare att hålla efter.
          http://www.blocket.se/vi/14483715.htm?ca=11_s ser ju ut att vara ett toppen akvarium.
          Både fiskar och all utrustning ingår.
          Filtret verkar också vettigt.

          SÄGER BARA EN SAK!!!
          KÖP!
          Frånvarande nu mera men här ibland.

          Kommentar

          • trunroswi
            • January 2008
            • 14

            #6
            Trunroswis nya akvarium

            Nu är jag sugen igen, för tredje gången.
            Suget verkar komma i början på varje år.

            Har en fråga, kan man strunta i glasakvarium och köpa en billig stor balja först? För att testa på hur det är, eller är det en dålig idé?
            Tänkte man kunde lägga pengarna på tillbehören först i stället.

            Annars behöver jag tips på en lämplig biotop att börja med, ska försöka hamna någonstans mellan 50 och 100 liter, det är ungefär vad som får plats hemma just nu, med det intresset jag har.

            Vad behöver jag skaffa och i vilken ordning? Gärna en tidslinje.

            Kommentar

            • Daniel Blom
              • June 2003
              • 1670

              #7
              Vill du komma igång billigt och enkelt räcker det med:
              1. Akvarium, förstås (en balja man inte ser in i verkar inte så kul). Ju större desto bättre, men det går att få balans även i pytteakvarier. Frigolit/liggunderlag behövs under helglasakvarier.
              2. Belysning.
              3. Bottensubstrat - jag har bara goda erfarenheter av Aquaclay, tegelrött "grus" av lera. Verkar funka fint som bostad åt nyttobakterier, och växterna trivs.
              3. Växter. Gärna enkla, snabbväxande sorter. Hornsärv sägs vara bra. Själv gillar jag javaormbunke.
              4. Några få små fiskar à la neontetror. Eller varför inte räkor?
              5. Inredning kan du plocka själv i naturen om du vet vad du gör (undvik barrträ). Det finns massor av trådar att läsa.
              Pump eller filter behövs INTE om du håller nere fiskarnas storlek och antal till ett minimum, samt låter bli de mer syrekrävande arterna - välj äppelsnäckor som algätare isf malar. Doppvärmare behövs förmodligen inte heller.
              Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
              och framgången är given.
              Samuel Clemens
              Mina bilder

              Kommentar

              • trunroswi
                • January 2008
                • 14

                #8
                Vad roligt det blev nu när jag läste ditt svar.
                Tror jag hör runt lite med mina vänner om någon har ett kar att låna ut, annars försöker jag nog hitta en billig alternativ lösning.

                Vad bör man tänka på när man skaffar belysning då?

                Kan det fungera med grus och småsten från vanlig svensk mark, tror pappa känner någon som äger en grusgrop, kanske kan få ta lite där...

                Hornsärv verkar ju precis lagom och Neontetror är något jag har funderat på sen jag blev sugen första gången, hur många växter/fiskar bör jag skaffa till 50-100 liter?

                Tror jag börjar med lite mellanstora stenar som inredning medan jag läser på om rötter.

                Just nu känns det som att planen är som följer:
                1. Hitta en lämplig behållare.
                2. Hitta ett lämpligt underlag.
                3. Hitta en lämplig belysning.
                4. Ös i lite sand/grus/småsten (tvättas först har jag läst) och inred.
                5. Häll på vatten.
                6. Vänta på rumstemperatur.
                7. Plantera växter.
                8. Vänta?
                9. Fixa fisken.
                10. Vårda.

                Synpunkter?

                Kommentar

                • DAHLBERG
                  • September 2008
                  • 1598

                  #9
                  Jag har bara belysning för att kunna se fiskarna, men jag har inte så mycket grönsaker... Är inte så stort fan av växter En ramp med 1-2 T8rör räcker oftast för de enklare växterna.

                  Du kan ta grus utifrån, men det finns billig sand på Jula. 25 kg för 49 kr tror jag. Filtersand för blästring tror jag de kallar det.

                  Växter kan du ha hur många du vill i karet, jag är dålig på att uppskatta hur mycket fisk man kan ha i ett kar på x liter.. Brukar se när det börjar vara dags att ge sig... Om inte plånboken gett upp före

                  Läsa på om rötter? Det är väl inget att läsa på om? Bruna, hårda och fina!


                  Punkt 8 kan du skippa, händer ingenting när du inte har fisk i. Alger lär komma, men du får inga bakterier som behövs för att bryta ner skadliga ämnen...

                  På punkt 9, fixa fisk, släpper du i några småfiskar som får bajsa så bakterierna kommer igång. Sen efter nån vecka kan du plutta i några fiskar till, men inte för många.

                  Ska du inte köra med filter?? :o
                  Senast redigerad av DAHLBERG; 20 January 2010, 13:14.
                  DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                  750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                  540 liter kulfisk - T. lineatus
                  120 liter salt - Koraller och fisk

                  Kommentar

                  • toccata
                    • January 2004
                    • 1238

                    #10
                    Om du är osäker och vill vara säker på att få en bra balans i akvariet skulle jag råda dig att köpa ett pump med filter. Det kan ju vara ett så kallat innerfilter som sitter i akvariet med sugproppar, eller ett ytterfilter. Men det är lättare att få en bra miljö och många nedbrytningsbakterier, om du har ett filter.

                    Det går att köra utan, men då måste man ha många växter som trivs, som kan ta upp den näring som bildas av växternas bajs. Dessutom rör ju en pump med filter om vattnet på ytan, vilket tar ner syre till akvariets alla delar.

                    Men som dahlberg skrev, när du gjort allting, planterat växter, så kan fiskarna komma i direkt, bara inte så många i början! Kanske 3-5 stycken.

                    Och pumpen ska vara på från första stund.

                    Glöm inte timer till lampan, jag har min på 10 timmar.
                    / Ebba

                    Kommentar

                    • trunroswi
                      • January 2008
                      • 14

                      #11
                      Hm... då kanske en balja med ljusramp är mindre lämpligt.
                      Om jag skall börja jaga begagnat akvarium med tillbehör, vilket pris kan vara lämpligt?
                      Tog en snabb titt på blocket och hittade ett några hundra meter från min lägenhet.
                      65L inkl. tillbehör, 600 kr, känns lite dyrt kanske.

                      Kommentar

                      • Christoffer_G
                        • September 2009
                        • 371

                        #12
                        Ursprungligen postat av trunroswi
                        Hm... då kanske en balja med ljusramp är mindre lämpligt.
                        Om jag skall börja jaga begagnat akvarium med tillbehör, vilket pris kan vara lämpligt?
                        Tog en snabb titt på blocket och hittade ett några hundra meter från min lägenhet.
                        65L inkl. tillbehör, 600 kr, känns lite dyrt kanske.

                        Va inte rädd för att pruta:P..

                        Kommentar

                        • trunroswi
                          • January 2008
                          • 14

                          #13
                          Insåg precis att jag inte har så många jordade uttag i lägenheten, bara två i köket.
                          Skall installera tvättmaskin i badrummet, kanske kan ställa ett akvarium i lagom titthöjd från toaletten?
                          En nackdel blir då att det blir väldigt litet, får nog inte gå ut mer än 30 cm från väggen. Men annars tycker jag det låter som en bra idé, behöver man inte oroa sig för vattenskador heller.

                          Kommentar

                          • Hörnsten
                            • January 2010
                            • 123

                            #14
                            Ursprungligen postat av trunroswi
                            Insåg precis att jag inte har så många jordade uttag i lägenheten, bara två i köket.
                            Om utrustningen har den platta typen av stickpropp som jag skulle tro att de flesta akvarietillbehör har så använder den inte jordstiftet i uttaget ändå. Däremot skadar det inte med en jordfelsbrytare. Den slår till om strömmen skulle ta någon annan väg än genom kabeln (t.ex. genom kroppen). Finns billiga jordfelsbrytare som sätts direkt i vägguttaget om man inte har någon i centralen.

                            Kommentar

                            • trunroswi
                              • January 2008
                              • 14

                              #15
                              Jag har svårt att hitta något billigt akvarium.

                              Hade ju funderat på att köpa en stor balja med en ljusramp till för att komma igång billigt...
                              Fungerar det med vilket lysrör som helst eller?
                              Ljusramper till akvarium är ju svindyra, kan man köpa något billigt på biltema eller liknande?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...