Mer info om Papegoj hybrid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • daemon
    • February 2007
    • 75

    Mer info om Papegoj hybrid

    Hej
    Jag har kommit över 2 st Papegoj hybrider.
    Det var illa medfarna när jag tog hem dem, men har repat sig bra efter alla sår ,trasiga fenor, svamp mm.
    Nu undrar jag om det är nån som vet lite mer om dem än vad jag kan hitta här på sidan.
    Eller har några tips om hur jag ska sköta dem på bästa sätt.
  • daemon
    • February 2007
    • 75

    #2
    Ni kan se en av Papegojorna i min profilbild

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Det finns en artbeskrivning på Zoopet http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=845
      Sedan om du söker på Papegojciklid i forumet så kommer du att få upp flera trådar där den har diskuterats
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • daemon
        • February 2007
        • 75

        #4
        Tack för svaret Kjell. : )
        Jag lär mig mer och mer att söka trådar på forumet : )

        Kommentar

        • Beolink
          • December 2014
          • 1

          #5
          Hej!
          Vi har haft papegojciklider i ett antal år och de äldsta är närmare 7 år.

          En av papegojorna har dock fått mörkgråa skuggningar på delar av kroppen och på läpparna.
          Av olika inlägg att döma så innebär det en svampinfektion?

          Rådet jag hittills fått fram är att intensiv salt bada (2dl salt till 10 liter vatten) fisken för att bota
          svampen. Är det någon som har erfarenhet av denna sjukdom och om det finns ett bättre eller snabbare
          / säkrare sätt att bota papegojan? Alternativt om det är helt fel diagnos?

          Tack på förhand!

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Svamp brukar vara vitt. Papegojciklidens föräldraart(er) är förmodligen Amphilophus labiatus/citrinellum, och de kan variera i färg, från randiga, röda, gula, och vita, och även ha svarta områden och fläckar. Vad jag förstår kan de även ändra färg efter ett tag. Ser det ut ungefär så här?

            Hehe, riktigt gammal tråd...
            Bifogade filer
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            Arbetssätt...