Att starta ett akvarium - en nybörjaguide.

Kollaps
Det här är ett klibbigt ämne.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Opi
    svarade
    Stort tack för bra info!

    Lämna en kommentar:


  • Sleaper
    svarade
    Ursprungligen postat av Sgtpancake
    Super bra guide! Var någonstans är bäst att placera akvariet? Ska det vara i total "skugga" eller funkar det ok att solen tittar in på det framåt eftermiddagen? Funkar det att placera i barnrummet (lite stimmig och stökig miljö)
    Drömläget är att endast akvariebelysningen står för ljuset. Dagsljus (som inte går att styra ) gör risken för olika alger betydligt större. Man kan försöka skärma så gott det går av så att dagsljus/solen inte lyser rätt på akvariet för att förbättra situationen något.

    Lämna en kommentar:


  • Sgtpancake
    svarade
    Super bra guide! Var någonstans är bäst att placera akvariet? Ska det vara i total "skugga" eller funkar det ok att solen tittar in på det framåt eftermiddagen? Funkar det att placera i barnrummet (lite stimmig och stökig miljö)

    Lämna en kommentar:


  • Pockie
    svarade
    Kan man starta med ett stim tetra?

    Lämna en kommentar:


  • Zoidar
    svarade
    Ursprungligen postat av Fiskburken

    Du KAN med hjälp av olika typer av vattenberedningsmedel (typ JBL Denitrol m.fl.) och genom att hålla stenkoll på nitritnivåerna med regelbundna frekventa tester korta ner det till "omedelbart" om du är otålig.

    Anledningen till att vänta är den vanliga rekommendationen är dock att det är mycket lättare (med tanke på hemska följder om det går fel) och passar därför fler människor.
    Jag har inget emot att vänta, men 2-3 veckor lät länge. Jag kollade nitrit och den är något hög. Byter vatten (20%) varje dag. Antar att jag borde väntat längre. Har grön neon tetra och koala pansarmal. De är väl inte direkt några gödselspridare?

    Väntar till normala värden innan nästa fisk...
    Senast redigerad av Zoidar; 23 January 2020, 20:52.

    Lämna en kommentar:


  • Fiskburken
    svarade
    Ursprungligen postat av Zoidar
    Jag har nu inte läst hela tråden, men låter mycket att vänta flera veckor till nästa fisk. Jag är väl lite otålig, men hur länge är minsta nödvändiga tid jag behöver vänta till nästa fisk?
    Du KAN med hjälp av olika typer av vattenberedningsmedel (typ JBL Denitrol m.fl.) och genom att hålla stenkoll på nitritnivåerna med regelbundna frekventa tester korta ner det till "omedelbart" om du är otålig.

    Anledningen till att vänta är den vanliga rekommendationen är dock att det är mycket lättare (med tanke på hemska följder om det går fel) och passar därför fler människor.

    Lämna en kommentar:


  • Zoidar
    svarade
    Jag har nu inte läst hela tråden, men låter mycket att vänta flera veckor till nästa fisk. Jag är väl lite otålig, men hur länge är minsta nödvändiga tid jag behöver vänta till nästa fisk?

    Lämna en kommentar:


  • fisheye
    svarade
    Ursprungligen postat av GJgaming0205
    ´Jag har en fråga jag startade ett 54 liters akvarium igår och det ät luft bubblor på alla glass skivor och jag undrar om dom kommer försvinna eller om jag har gjodt något fel. Hoppas någon ser och kan hjälpa! Min pump och termometer är okså täckt av luuft bubblor
    Bubblorna kommer försvinna. Inga problem.

    Lämna en kommentar:


  • GJgaming0205
    svarade
    ´Jag har en fråga jag startade ett 54 liters akvarium igår och det ät luft bubblor på alla glass skivor och jag undrar om dom kommer försvinna eller om jag har gjodt något fel. Hoppas någon ser och kan hjälpa! Min pump och termometer är okså täckt av luuft bubblor

    Lämna en kommentar:


  • NanoDaniel
    svarade
    Hej , jag har inget stort akvarium , bara en liten kub 20 l , men jag tycker mig kunna bidra med lite tips.

    Om vattnet ändrar färg eller blir disigt , få inte panik , ofta beror det på en " obalans " i akvariet , men ofta är det också bra att avvakta , oblansen kan gå över i balans.

    Det finns heller inte absoluta måsten ( ok , vatten är bra att ha i akvariet om man vill ha fisk ) utan det finns många parametrar och att har rätt inställning på alla är kanske inte rimligt.

    Alltså , som nybörjare så kommer man såklart ( ok inte alla men många i alla fall ) göra lite misstag , det behöver inte vara fatala misstag utan akvariet kan ganska ofta korrigera en del.

    Annars , akvarium är en rolig hobby , lycka till.

    Lämna en kommentar:


  • Enps
    svarade
    Har med nöje följt den här guiden och tänkte nu efter mer än 4 felfria veckor göra ett vattenbyte. Antagligen gör jag inte rent filtret än då jag hört att det inte är bra i början.

    Något den här guiden saknar är städtips. Läste någonstans att jag skulle byta 30L i veckan i mitt 100L akvarium, låter inte det lite mycket?

    Lämna en kommentar:


  • Bolaget
    svarade
    Ska precis starta 2 st akvarier och tackar ödmjukast för denna guide.

    Lämna en kommentar:


  • Sorgmanteltetran
    svarade
    Ursprungligen postat av KristianE
    Ner med allt.
    Finns ingen vits att vänta, det händer inget med vattnet fören du stoppar ner något i det.
    Okej, tack!

    Lämna en kommentar:


  • KristianE
    svarade
    Ner med allt.
    Finns ingen vits att vänta, det händer inget med vattnet fören du stoppar ner något i det.

    Lämna en kommentar:


  • Sorgmanteltetran
    svarade
    Jag måste bara fråga en sak om nybörguiden.

    Klarar sig akvarieväxterna i helt nytt vatten i ett akvarium från början. Jag har fått höra att man ska vänta med både växterna och fiskarna.
    Vad är bäst?

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...