Att starta ett akvarium - en nybörjaguide.

Kollaps
Det här är ett klibbigt ämne.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Smulis666
    • January 2012
    • 13

    Ursprungligen postat av hannesc
    rengöra? hur menar du då? du behöver aldrig rengöra mer än att skrapa lite rutor o byta 30% vatten 1 gång i veckan. filtret rengör den enbart när det markant tappar flöde o då spolar du bara av det värsta gojset.
    Just det jag menar... när man läser en del sidor så säger dom inget vattenbyte första månaden, en del varje vecka...
    Sen att man även ska byta vatten varje gång man lägger till nya fiskar...
    Det är så mycket olika info så man undrar vad är det bästa för fiskarna?!

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      finns olika skolor där. jag förespråkar att göra som alltid kommer göra med karet sen. 30% vattenbyt 1 gång i vecken redan från start. men mata väldigt sparsamt.

      det är inte så mycket vad som är bäst för fiskarna, (eller jo iof) utan mer att få igång bakteriekulturen på ett bra sätt o slippa nitritspikar.

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        Ursprungligen postat av Smulis666
        Just det jag menar... när man läser en del sidor så säger dom inget vattenbyte första månaden, en del varje vecka...
        Sen att man även ska byta vatten varje gång man lägger till nya fiskar...
        Det är så mycket olika info så man undrar vad är det bästa för fiskarna?!
        Rengöra? Jag missförstod det hela lite jag också. Trodde du menade hur mycket du skulle skrubba ett nytt akvarium innan du fyllde upp det.
        Det Hannes säger är troligtvis rätt.
        Sedan beror det på hur mycket fiskar, växter, etc du har i akvariet. Tänker du använda någon växtgödning och så vidare.
        Men som Hannes säger försök att komma in i rätt rutiner så fort som möjligt. Vad jag tycker du skall göra är att skaffa en dropptest för Nitrit och kanske ammonium. Då har du koll på när det börjar hända saker och ting i ditt filter. Blir det lite högt med Nitrit så byter du en rejäl mängd vatten på en gång. Men frångår inte dina rutiner i övrigt.

        Edit: Matning, tvärs I mot vad många andra säger så tycker jag du skall göra med mat som allt annat. Få in en bra rutin. Använd exempelvis 5 minuters regeln. Det vill säga ge inte mer mat än vad fiskarna äter upp på 5 minuter.
        Senast redigerad av bossep; 14 February 2012, 16:44.
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • theca72
          • March 2012
          • 2

          Hejsan.
          Ser här i din jättebraiga guide att jag gjort allt fel...jag stoppade i massor av fiskar på en gång i princip. Kommer det att bli massor med nitrit då? Startade akvariet utan en massa medel, hade bara i nåt blått som ska ta bort kemikalierna. Hade i växter o la i minimalt med foder under 3 dgr o sen i med fiskarna...har nu haft det igång knappt 2 v o har 2 scalarer, 3 platy,3 dalmatinmolly, 1mollyyngel, 4 guppy, 4 svärdbärare,10neontetror..jösses, jag hör ju själv nu när jag (idag)gick med här på zoopet o började läsa in lite...skulle gjort det FÖRE jag skaffade akvariet. Har dock beställt ett möbleakvarie på 180 liter som jag får till helgen. Frågan är om mina firrar kommer överleva sin taskiga start i mitt 54 liters? Lägg därtill till en doppvärmare som verkar trasik och höjde tempen från 23 till 29 på typ 2 dgr...o som jag nu dragit ner till typ 20 o i akvariet är det drygt 26...ändå ser jag att den ibland slår på, så jag ska ta ur den helt enkelt. Får doppvärmare med till nya akvariet i af. Vi har eget vatten o vårt ph är 7.3. är det okej? hårdhet 3,8 grader dH. Är ju mest orolig för att det ska bli nitrit pga många fiskar i ett nystartat akvarium. Jag har 3 långbladiga höga växter o en kortbladig låg växt samt en rot däri. Tänkte ju starta upp mitt nya akvarie i helgen o hälla i även bakteriekultur. Hur snabbt kan jag flytta över mina fiskar till nya akvariet? Kan jag flytta alla på en gång?Vill ju rädda dom från den förmodligen blivande dåliga miljön som det kommer bli av mitt dåligt uppstartade 54 liters...och hur tar jag bäst hand om mitt lilla mollyyngel? fick den gratis från butiken då dom hittade den i karet där jag köpte mina mollysar ifrån. den bor i ett yngelplastkar i akvariet just nu tacksam för hjälp o svar. Som nybörjare hajar man inte ett skit av det andra skriver om nitrat, nitrit, ph värden o aannat....

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            svarade i din tråd theca72

            Kommentar

            • DanielleC
              • March 2012
              • 16

              ojdå, jag har 10 st neontetror, platy o molly o svärdbärare...de 3 sista nämnda arterna är troligen dräktiga ..är det troligt att ynglen kommer bli uppätna av tetrorna? Har engelsk sandsten o lite andra grövre stenar o mkt växter så ynglena kan gömma sig, men om det nu är så att tetror är snabba o dessutom är dom ju rätt små, så kanske dom ändå kommer åt dom?
              Ursprungligen postat av Lilibet
              Okej, här kommer förslag på en omgång fiskar (främst levandefödare):

              Dag 1 Akvariet startas

              Dag 3 Köp 3 svärdbärare eller platy, 1 hane och två honor och släpp i.

              Dag 24 Köp 3-4 malar av typen Corydoras (dvärg eller vanlig) och släpp i. Corydoras vill ha finkornig sand att böka i, så det är viktigt att du har i sådan sand när du startar akvariet. Har du grus som bottenmaterila, får du välja någon annan bottenfisk/mal.

              Dag 30 Köp 3 svärdbärare(1 hane + två honor) till eller 3 guppies(1 hane + två honor) och släpp i. ELLER så väntar du tills akvariet är tre månader och köper ett stim tetror av någon sort. Tetror behöver vara 10 stycken för att trivas.

              Beroende på hur stort ditt akvarium är, och hur du vill göra, så kan du skaffa fler så småningom. Försök dock att inte blanda så många olika sorters fiskar, det blir sällan bra. Tetror ser till att så gott som inga yngel av levandefödarna klarar sig, då de är snabba simmare. De flesta tetror är litet känsligare, och akvariet behöver ha varit igång minst tre månader för att de ska trivas, så det är viktigt att vänta med att släppa i dem.

              Fler nybörjarförslag på fiskar(gärna inom annan fiskgrupp) eller kommentera mitt förslag?

              Kommentar

              • Nadine
                • August 2010
                • 98

                Superbra Artikel! Tack!

                Kommentar

                • linkhouse
                  • August 2012
                  • 39

                  Bra start guide, thanx

                  Kommentar

                  • lankan99
                    • January 2012
                    • 15

                    bra guide

                    Kommentar

                    • Anders Henningsson
                      • September 2012
                      • 5

                      Om man kramar ur ett filter man lånat ifrån en kompis som har ett fungerande kar för att få litta filtergojs, stör man inte hans ordning i bakterie floran då, eller det kanske inte gör så mycket när allt redan fungerar.

                      Kommentar

                      • Neptun
                        • March 2004
                        • 719

                        Sv: Att starta ett akvarium - en nybörjaguide.

                        Bakterierna sitter inte bara i filtret, utan även i gruset, på glasen och alla andra ytor i karet. Dessutom så får man bara ut en bråkdel av bakterierna genom att krama ur filtret. Så för din kompis gör det ingen skillnad, men ditt akvarium får en rivstart. Kom ihåg att flytta in någon fisk i samband med detta så att bakterierna får näring.
                        "Failure does not require planning"

                        Kommentar

                        • Anders Henningsson
                          • September 2012
                          • 5

                          Ursprungligen postat av Neptun
                          Bakterierna sitter inte bara i filtret, utan även i gruset, på glasen och alla andra ytor i karet. Dessutom så får man bara ut en bråkdel av bakterierna genom att krama ur filtret. Så för din kompis gör det ingen skillnad, men ditt akvarium får en rivstart. Kom ihåg att flytta in någon fisk i samband med detta så att bakterierna får näring.
                          Tackar för snabbt svar, var tvungen att fråga innan man börja rasera någon annans verk.

                          Kommentar

                          • Ken Olofsson
                            • November 2006
                            • 8014

                            man kan se det som en normal rengöring av filtret.

                            om man inte kunde krama ur det i ett kar utan att störa det, så skulle man
                            aldrig kunna rengöra filtret heller ju.

                            och då hade det varit väääääldigt jobbigt att ha kar hemma......



                            .
                            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                            Kommentar

                            • Annsa992
                              • September 2012
                              • 6

                              Superbra hjälp, artikeln. Blir dock lite förvirrad, var och skulle köpa första fiskarna idag, neontetror och hade ställt in mig på 4-5, men de i butiken tyckte att jag skulle ta ett stim på 10.. iom att det är en stimfisk och att det var av samma art.. Får se hur det går, om det blir död eller om det funkar.

                              Kommentar

                              • Neptun
                                • March 2004
                                • 719

                                Det kommer säkert gå jättebra. Mata varannan dag och håll koll på nitrit-nivån, så kommer det gå fint.
                                "Failure does not require planning"

                                Kommentar

                                Arbetssätt...