Att starta ett akvarium - en nybörjaguide.

Kollaps
Det här är ett klibbigt ämne.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Smulis666
    • January 2012
    • 13

    Min lilla 3 cm praktbotia som kom in i akvariet i fredags ligger på sidan vid en rot och orolig fiskmamma som jag är ringer jag djuraffären och frågar om jag kan göra något eller om den kommer dö
    Till svar får jag att dom kan ligga och vila så det var nog ingen fara!
    Hmm... Vila på sidan? Kanske den vill ha ett täcke också?
    Är jag helt dum eller vilar fiskar på sidan?

    Kommentar

    • macke_fisk
      • December 2005
      • 4442

      Botior kan ibland lägga sig ner på sidan för att vila. Inget konstigt med de ^^.
      MVH macke_fisk

      Kommentar

      • Smulis666
        • January 2012
        • 13

        Har en fundering till...
        Var nu och köpte ett 150 liters akvarium och misstog måttet på byrån den skulle stå på så nu sticker den utanför byrån med 5 cm per sida... Är det någon fara med det eller går det ha kanterna lite utanför?
        Tacksam för svar innan jag fyller upp det

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          Ursprungligen postat av Smulis666
          Har en fundering till...
          Var nu och köpte ett 150 liters akvarium och misstog måttet på byrån den skulle stå på så nu sticker den utanför byrån med 5 cm per sida... Är det någon fara med det eller går det ha kanterna lite utanför?
          Tacksam för svar innan jag fyller upp det
          är det ett ramakvarie eller ett helglas?
          Det borde gå men det vore bättre om du kunde skaffa en skiva som är lika stor eller större än akvariet. Samt en bit frigolit mellan akvariet och möbeln.
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            sedan skulle jag noooooga kolla byrån.

            det är inte många vanliga byåar som klarar 200-225 kg vilket ett kar på 150 liter kommer att väga i slutändan.


            .
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              Ursprungligen postat av Kensa
              sedan skulle jag noooooga kolla byrån.

              det är inte många vanliga byåar som klarar 200-225 kg vilket ett kar på 150 liter kommer att väga i slutändan.


              .
              Ingen dum ide! Låt 2 personer sitta på den och knuffa lite. Då skall benen sitta kvar!
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • Smulis666
                • January 2012
                • 13

                Ursprungligen postat av bossep
                är det ett ramakvarie eller ett helglas?
                Det borde gå men det vore bättre om du kunde skaffa en skiva som är lika stor eller större än akvariet. Samt en bit frigolit mellan akvariet och möbeln.
                Det är ett ramakvarium...
                Hittade en annan skåp på Ikea som det står maxvikt per låda 100 kg
                Eftersom det är 4 lådor borde den ju klara av mitt 150 liters akvarium?!

                Eller missuppfattar jag allt??
                Får nog ha mitt 60 liters akvarium på den andra byrån gjorde sig bättre där än det stora...

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  Ursprungligen postat av Smulis666
                  Det är ett ramakvarium...
                  Hittade en annan skåp på Ikea som det står maxvikt per låda 100 kg
                  Eftersom det är 4 lådor borde den ju klara av mitt 150 liters akvarium?!

                  Eller missuppfattar jag allt??
                  Får nog ha mitt 60 liters akvarium på den andra byrån gjorde sig bättre där än det stora...

                  svar nej.....är jag iaf ganska säker på.

                  om jag inte läsare helt galet så är det en så kallad "board på ram" konstruktion.

                  vilket inte tål nått alls egentligen.

                  vidare så det där med 100 kg / låda är ju sanning med modifikation.

                  belastningen kommer på helt annat ställe än när du ställer 200-225 kg uppe på möbeln.

                  känner jag dom rätt, så alla eventuella förstärkningar ligger isf i botten och på sidorna, inte på toppen.



                  men men,,,jag har haft fel förr....och jag skall nog hålla flabben om IKEA-möbler....

                  jobbade ju trots allt bara 10 år på deras utveckling i Älmhult......bommade säkert en del....


                  .
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • Smulis666
                    • January 2012
                    • 13

                    Ursprungligen postat av Kensa
                    svar nej.....är jag iaf ganska säker på.

                    om jag inte läsare helt galet så är det en så kallad "board på ram" konstruktion.

                    vilket inte tål nått alls egentligen.

                    vidare så det där med 100 kg / låda är ju sanning med modifikation.

                    belastningen kommer på helt annat ställe än när du ställer 200-225 kg uppe på möbeln.

                    känner jag dom rätt, så alla eventuella förstärkningar ligger isf i botten och på sidorna, inte på toppen.



                    men men,,,jag har haft fel förr....och jag skall nog hålla flabben om IKEA-möbler....

                    jobbade ju trots allt bara 10 år på deras utveckling i Älmhult......bommade säkert en del....


                    .
                    Har du jobbat med Ikea vet du nog mycket mer än mig... Himla svårt, måsta hitta en möbel som kan kan hålla för akvariet inte det lättaste i en håla som Nässjö med omnejd någon som har bra tipps???

                    Kommentar

                    • bossep
                      • March 2010
                      • 4447

                      Ursprungligen postat av Kensa
                      svar nej.....är jag iaf ganska säker på.

                      om jag inte läsare helt galet så är det en så kallad "board på ram" konstruktion.

                      vilket inte tål nått alls egentligen.

                      vidare så det där med 100 kg / låda är ju sanning med modifikation.

                      belastningen kommer på helt annat ställe än när du ställer 200-225 kg uppe på möbeln.

                      känner jag dom rätt, så alla eventuella förstärkningar ligger isf i botten och på sidorna, inte på toppen.



                      men men,,,jag har haft fel förr....och jag skall nog hålla flabben om IKEA-möbler....

                      jobbade ju trots allt bara 10 år på deras utveckling i Älmhult......bommade säkert en del....


                      .
                      Om det är ram med masonite på funkar det inte typ inne dörr av låg kvalitet ...jag har provat.
                      Men finns det inte möbler från Älmhult i fiberplattor och riktigt trä längre?
                      Sedan skall man akta sig för akvariemöbler på hjul.
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                      Kommentar

                      • Mathias Nilsson
                        • July 2011
                        • 6552

                        Jo det finns!

                        En smålänning här på forumet har ett 250 på en ikeabyrå..
                        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                        Kommentar

                        • Mathias Nilsson
                          • July 2011
                          • 6552

                          Bli inspirerad och hitta produkter för hemmet. Stort utbud av sängar och madrasser, soffor, garderober, matbord, förvaringssystem och köksskåp.


                          denna serien tror jag att det är

                          Nu skriker Kensa snart igen
                          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                          Kommentar

                          • Ken Olofsson
                            • November 2006
                            • 8014

                            Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                            http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80176298/

                            denna serien tror jag att det är

                            Nu skriker Kensa snart igen

                            nope det gör jag inte, denna möbel har missiva träben, massiv toppskiva,
                            har man hörnen på karet över benen (ellern iaf j-t nära) så håller det.

                            när jag skriker så är det oftast när folk får för sig att ställa kar på de billigaste
                            möblerna från det stället, dvs de som mest innehåller polsk luft (har varit på den
                            fabriken kanske 50 ggr), eller när de ställer ett kar mitt på en möbel där belastningen
                            är väldigt långt ifrån bärande ben.

                            senaste möbeln har polsk luft i ben och toppskiva, håller inte för den belastningen,
                            de där 100 kilo / låda är just på lådornas belastningspunkt. inte på toppskivan.


                            .
                            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                            Kommentar

                            • Smulis666
                              • January 2012
                              • 13

                              Hej!

                              Jag undrar när man ska rengöra ett nystartat akvarium?

                              Kommentar

                              • hannesc
                                • December 2009
                                • 13085

                                rengöra? hur menar du då? du behöver aldrig rengöra mer än att skrapa lite rutor o byta 30% vatten 1 gång i veckan. filtret rengör den enbart när det markant tappar flöde o då spolar du bara av det värsta gojset.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...