Att starta ett akvarium - en nybörjaguide.

Kollaps
Det här är ett klibbigt ämne.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    jo det har du helt rätt i. jag förespråkar att man tar det lugnt bara. gör vanliga 30% vattenbyten 1 gång i veckan. som man alltid gör alltså. o att man matar sparsamt de första veckorna. det som är farligast är nog att pytsa i för mycket fisk på en gång. låt två tre stycken gå själva i karet i en månad. sen kan man börja introducera lite mer fisk

    Kommentar

    • Smulis666
      • January 2012
      • 13

      Ursprungligen postat av hannesc
      jo det har du helt rätt i. jag förespråkar att man tar det lugnt bara. gör vanliga 30% vattenbyten 1 gång i veckan. som man alltid gör alltså. o att man matar sparsamt de första veckorna. det som är farligast är nog att pytsa i för mycket fisk på en gång. låt två tre stycken gå själva i karet i en månad. sen kan man börja introducera lite mer fisk
      Oj... jag har några mer men haft i alla medel som rekomenderades...hoppas det inte blir något knas pg.av det.

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        hur stort är karet?

        man brukar kalla de första fiskarna för piloter. de ska liksom gå där o pinka in karet. detta för att bakteriekulturen i filtret ska koma igång så att den kan ta hand om alla skit sen.

        så hur stort är karet o hur många o vilka fiskar har du?

        Kommentar

        • Smulis666
          • January 2012
          • 13

          Ursprungligen postat av hannesc
          hur stort är karet?

          man brukar kalla de första fiskarna för piloter. de ska liksom gå där o pinka in karet. detta för att bakteriekulturen i filtret ska koma igång så att den kan ta hand om alla skit sen.

          så hur stort är karet o hur många o vilka fiskar har du?
          Ja, jag var ju efterklok och köpte först och läste sen...
          Har haft fiskar förr men då tog jag över ett stort akvarium med fiskar och allt men eftersom allt flyttades 35 mil så blev ju allt vatten nytt så som nystart och fiskarna lades ju i direkt när vattnet var tillräkligt varmt och det gick bra...
          Nu tog jag över mammas tomma akvarium på 60 liter med sten och tillbehör... Köpte bara växter och satte igång det för en vecka sen och igår köpte jag fiskar...
          *skäms* 11 stycken fick ju klartecken att det skulle gå bra med medel och att fiskarna passade ihop... Men efter att tillbringat 5 timmar läsandes vid datorn igår/idag så har jag insett hur korkat det var!!!

          Och att fiskvalet inte var tipptopp!
          2 slöjdstjärtar (1guld-1svart)
          2 Black Molly
          2 Gold Molly
          2 Indianplaty
          1 Polkadot Botia
          1 prakt Botia och en mal

          Trodde ju att det går om det är ok i affären när man får det svaret men inser när jag läser om nystart att det inte är okej...

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            man kan nog säga att det finns två skolor gällande hur man
            sköter vattenbyten vid uppstart.

            första skolan (tillhör jag) säger att att man skall byta vatten varje
            dag vid påvisad nitrit (med dropptest då...)

            andra skolan säger att man skall ge fan i att byta vatten de första
            4-8 veckorna


            jag tycker mig tolka de olika skolorna som så att om man som nybörjare
            ofta drattar ner fisk, så blir det oftast nitrit, och då får man nog byta vatten
            och dratta ner medel mot det, medans om man lusföljer alla råd, så skall
            man ta det riktigt lugnt med fisk i början, typ två små mollys de första 4 veckorna
            i ett 200 liters kar, då blir det ingetn nitrit, utan karet kan cyklas in i
            lugn och ro.


            som sagt var, olika skolor, olika tolkningar av världen, båda har nog rätt,
            och resultatet blir oftast det samma, man skall bara bestämma sig för vilken
            väg man vill gå.




            .
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • Smulis666
              • January 2012
              • 13

              Ursprungligen postat av hannesc
              hur stort är karet?

              man brukar kalla de första fiskarna för piloter. de ska liksom gå där o pinka in karet. detta för att bakteriekulturen i filtret ska koma igång så att den kan ta hand om alla skit sen.

              så hur stort är karet o hur många o vilka fiskar har du?
              Söker redan efter ett större akvarium för att kunna flytta fiskar men måste hitta ett billigt begagnat då jag lagt ner mycket redan och inte har råd att köpa ett nytt stort just nu...

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                Ursprungligen postat av Smulis666
                Ja, jag var ju efterklok och köpte först och läste sen...
                Har haft fiskar förr men då tog jag över ett stort akvarium med fiskar och allt men eftersom allt flyttades 35 mil så blev ju allt vatten nytt så som nystart och fiskarna lades ju i direkt när vattnet var tillräkligt varmt och det gick bra...
                Nu tog jag över mammas tomma akvarium på 60 liter med sten och tillbehör... Köpte bara växter och satte igång det för en vecka sen och igår köpte jag fiskar...
                *skäms* 11 stycken fick ju klartecken att det skulle gå bra med medel och att fiskarna passade ihop... Men efter att tillbringat 5 timmar läsandes vid datorn igår/idag så har jag insett hur korkat det var!!!

                Och att fiskvalet inte var tipptopp!
                2 slöjdstjärtar (1guld-1svart)
                2 Black Molly
                2 Gold Molly
                2 Indianplaty
                1 Polkadot Botia
                1 prakt Botia och en mal

                Trodde ju att det går om det är ok i affären när man får det svaret men inser när jag läser om nystart att det inte är okej...
                ta det här nu på rätt sätt, men det var nog ett av de värsta skräckexempel jag
                har sett på blanning av fisk i ett 60-liters,

                enligt mig, och nog i princip alla som har hållit på med fisk ett tag,
                så är det nog bara en av dina fiskar som faktiskt funkar i ett 60-liters
                i längden.


                hade jag varit som dig så hade jag lugnt och stilla tillbringat resten av kvällen
                med att läsa artbeskrivningarna på de fiskar du har och dra dina egna slutsatser
                om hur du bör gå vidare.


                sorry, men du har problem runt hörnet spm heter bigtime med det karet.



                .
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  tråkigt nog måste jag hålla med kensa här. de där fiskarna kan du inte ha i ett så litet kar. särksillt inte slöjstjärtarna.

                  Kommentar

                  • Smulis666
                    • January 2012
                    • 13

                    Ursprungligen postat av Kensa
                    ta det här nu på rätt sätt, men det var nog ett av de värsta skräckexempel jag
                    har sett på blanning av fisk i ett 60-liters,

                    enligt mig, och nog i princip alla som har hållit på med fisk ett tag,
                    så är det nog bara en av dina fiskar som faktiskt funkar i ett 60-liters
                    i längden.


                    hade jag varit som dig så hade jag lugnt och stilla tillbringat resten av kvällen
                    med att läsa artbeskrivningarna på de fiskar du har och dra dina egna slutsatser
                    om hur du bör gå vidare.


                    sorry, men du har problem runt hörnet spm heter bigtime med det karet.



                    .
                    Hur stort kar behöver jag då?
                    Letar efter ett större till botian och slöjdstjärtarna men platyn och mollyn blir det för litet för dom också??
                    Letar för fullt på blocket...
                    Panik!

                    Usch!

                    Kommentar

                    • bossep
                      • March 2010
                      • 4447

                      Mja,
                      Jag är nog inte lika negativ som Kensa och Hannes. Viss är det en salig blandning av fisk och alldeles för litet akvarium för dessa när de vuxit till sig. Vi är nog lite till mans väl negativa till slöjstjärtar!

                      Vad jag tycker du skall göra är att skaffa en massa växter. Vattenpest och andra enkla, billiga och snabbväxande arter går bra. Kanske också lite musselblommor som flyter på ytan.

                      Stoppa i det och skaffa en nitrit test och kolla ofta och byt vatten när det blir lite Nitrit.

                      Sedan tar du dig en titt vart i din bostad du kan få in att ordentligt akvarium. Ta också en titt i portmonnän. Köp sedan ett så stort du kan efter dina förutsättningar. Ju större ju enklare kan man nog säga.
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                      Kommentar

                      • Johanadhoc
                        • April 2011
                        • 377

                        Slöjstjärt (inte slöjdstärt :P)


                        Black molly, gold molly


                        Indianplaty funkar i 60 liter

                        Praktbotia


                        Hittade ingen arbetsbeskrivning till polkadot botia men förmodligen räcker det med 250 liter, som till praktbotia.
                        Jag tycker du ska köpa ett kar på minst 250 liter och lägga över fiskarna där.

                        Läs också på riktigt hur du gör när du startar det så att allt blir rätt.

                        Lycka till!
                        Senast redigerad av Johanadhoc; 21 January 2012, 23:15.
                        MVH//
                        Johan

                        Projekt 300 liter diskus»
                        Projekt inomhusdamm - sköldpadda»

                        Kommentar

                        • Smulis666
                          • January 2012
                          • 13

                          Ursprungligen postat av bossep
                          Mja,
                          Jag är nog inte lika negativ som Kensa och Hannes. Viss är det en salig blandning av fisk och alldeles för litet akvarium för dessa när de vuxit till sig. Vi är nog lite till mans väl negativa till slöjstjärtar!

                          Vad jag tycker du skall göra är att skaffa en massa växter. Vattenpest och andra enkla, billiga och snabbväxande arter går bra. Kanske också lite musselblommor som flyter på ytan.

                          Stoppa i det och skaffa en nitrit test och kolla ofta och byt vatten när det blir lite Nitrit.

                          Sedan tar du dig en titt vart i din bostad du kan få in att ordentligt akvarium. Ta också en titt i portmonnän. Köp sedan ett så stort du kan efter dina förutsättningar. Ju större ju enklare kan man nog säga.
                          Känns lite skönt att läsa det du skrev, började få smått panik...
                          Kollar på 150 Liters tror det är det jag kan få plats med på en stor byrå jag har... annars är det lite trångt med utrymme... kan få plats med ett hörn på 100 liter också, men tänkte börja med 150 liters utan möbel, blir ju lite snällare i plånboken :-)

                          Kommentar

                          • bossep
                            • March 2010
                            • 4447

                            Ursprungligen postat av Smulis666
                            Känns lite skönt att läsa det du skrev, började få smått panik...
                            Kollar på 150 Liters tror det är det jag kan få plats med på en stor byrå jag har... annars är det lite trångt med utrymme... kan få plats med ett hörn på 100 liter också, men tänkte börja med 150 liters utan möbel, blir ju lite snällare i plånboken :-)
                            Hur som skulle jag i så fall försöka skaffa ett nytt hem för några av fiskarna. Du får titta i artbeskrivningarna och se vilka av dina som passar i hop till det akvarie du tänkt köpa. Troligtvis finner du att praktbotia inte passar in.
                            Eller slöjstjärtarna.
                            “You can’t see the future if you don't know the history.”
                            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                            Kommentar

                            • Mathias Nilsson
                              • July 2011
                              • 6552

                              Zoopets artregister är lite lurigt när det gäller just slöjstjärten. Det anges en ganska liten volym på akvarium där.

                              Jag vet inte varför det anges 120 liter, det får någon som kan fisken förklara..
                              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                              Kommentar

                              • bossep
                                • March 2010
                                • 4447

                                Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                                Zoopets artregister är lite lurigt när det gäller just slöjstjärten. Det anges en ganska liten volym på akvarium där.

                                Jag vet inte varför det anges 120 liter, det får någon som kan fisken förklara..
                                När de växer till sig så simmar de inte så mycket och behöver kanske inte så stort utrymme.
                                Däremot äter de och glufsar i sig och motsvarande kommer ut i andra ändan så att säga. Sedan beror det ju på hur många fiskar man tänker ha. Där är det faktiskt lite lurigt med artregistret! Men det blir riktigt svårt att väga in alla aspekter. Jag använder faktiskt fiskvikt/akvarievolym/vattenyta som mina främsta kriteria. Sedan får man ta hänsyn till beteende samt lite vattenparametrar såsom temperatur och pH.
                                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                                Kommentar

                                Arbetssätt...