Att starta ett akvarium - en nybörjaguide.

Kollaps
Det här är ett klibbigt ämne.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johanski
    • February 2007
    • 3044

    Ursprungligen postat av hannesc
    slöjstjärtarna får du nog lämna tillbaka.. de behöver ett dubbelt så stort kar än det du har tyvärr :/
    Har några slöjstjärtar i mitt 540, och ja, MINST ett dubbelt så stort akvarium. De äter som grisar och växer OERHÖRT snabbt med rätt storlek på akvariet. Mina har säkert tredubblat i massa (De blir ju inte så värst långa, mest massiva) på ett par månader.

    Kommentar

    • MonkanS
      • December 2011
      • 861

      Tack för goda råd. Angående slöjisarna så vet jag att de äter, skiter och växer. Men de är ju så himmelens charmiga..
      Pansarmalen.. frågade i butiken om det gick bra med en ensam. Och fick till svar att det gick utmärkt.
      Byta till större när jag nyss har satsat på det här.. nepp!

      Och så har jag en massa undringar om fltret (Tetratec), vattenbyte kontra easybalance, osv...
      Ska imorgon dag ta mig in till stan och min akvariebutik för att inhandla tester och fråga lite.
      Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

      Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

      Kommentar

      • Johanski
        • February 2007
        • 3044

        Ursprungligen postat av MonkanS
        Byta till större när jag nyss har satsat på det här.. nepp!

        .
        Då byter man till mindre fisk

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          mm men 60L är för litet för dom. tyvärr kan man inte lita på butikerna. de säger ofta vad som helt för att sälja sina grejjer. tyvärr är det så.

          här kan du läsa om slöjstjärt i Zoopets artregister


          likadant med pansarmalen. det ÄR en stimfisk och bör då gå med flera.
          (tog metallpansarmal här men det är samma för mer eller mindre alla pansarmalar)



          spelar ingen roll hur charmiga fiskarna är. kan man inte hushålla med ett ordentligt hem för dom ska man inte ha dom.


          vad är det för filter mer exakt? modell asså?

          vattenbyte gör du gärna 30% 1 gång i veckan. det är den "standarden" man brukar köra med.

          varför kan du inte fråga här istället för hos djuräffaren. här finns det massor med mer männsikor som kan svara och som har ofta mer erfarenhet än butikspersonalen.

          Kommentar

          • Majki01
            • May 2010
            • 769

            Du kan ju inte ha en pansarmal. Stackars fisk..... Och slöjfiskar... I 60 liter?? Visst att fisken är otroligt ful och redan sönder avlad och utseendet beror på missbildning... Men det är ju överdrivet elakt att hålla dom i 60 litet vatten.


            Sent from my iPhone using Tapatalk

            Kommentar

            • MonkanS
              • December 2011
              • 861

              Nu är det ju enbart ett trevligt sällskapsakvarium jag ska ha... inget annat..
              Man kan ju faktiskt fråga både här på forumet och i butiken. Sen får man väl gå en gyllene medelväg genom alla tyckanden och vad jag får fram genom att läsa in en del kunskaper. Eller hur?
              Ang vattenbyte.. alltså som förr i tiden. Jo det låter klokt tycker jag.
              Luftpumpen/filtret heter Tetratec IN400 plus. Jodå, jag har en beskrivning på den här. Men hur ofta ska man göra rent alternativt byta filtret? Det var mekaniskt filter det.. Men det biologiska. Förr hade man ju bara ett filterhus där man proppade i lagom mycket filtermassa som silade bort orenheterna i vattnet. Tekniken har nog gått framåt en del..
              Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

              Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

              Kommentar

              • Majki01
                • May 2010
                • 769

                Vänta du ett tag till... Du kommer vakna med att alla dina fiskar är borta förutom slöjisarna..

                Ett trevligt sällskaps kar blir det ju med fiskar som mår bra ,

                Men i takt med att slöj växer och känner sig tryckta så ja då försvinner resten av dina fiskar. Min granne vaknade upp häromdagen och såg st alla fiskar va borta det enda han såg va att en stjärt från han l 46 mal stack ur munnen på slöj"guldfisken".

                .... Han tryckte för mycket och fel sorts fiskar i ett litet kar.




                Sent from my iPhone using Tapatalk

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  spelar ingen roll om det är sälskapskar eller inte. man måste se till att fiskarnas behov tillfredställs. bara för att det är ett sällskapskar kan man inte tumma på vad fiskarna faktiskt behöver. då är det djurplågeri.

                  om du nu ska lära dig av vad folk säger samt vad du läst så hoppas jag du inser att 60l är waaay för litet för slöjjen. tyvärr men så är det.

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    filtret rengör du enbart när det markant tappar flöde. o det gäller mer eller mindre för alla filter.

                    Kommentar

                    • MonkanS
                      • December 2011
                      • 861

                      Ok.. tack... alltså precis som i gamla tider. Ursäkta mina undringar. Tror inte att jag ska uppehålla er längre med "nybörjar"frågor iom att gammal teknik har bytts ut mot ny. Jag nöjer mig med att läsa och tolka på egen hand. Bye...
                      Ursprungligen postat av hannesc
                      filtret rengör du enbart när det markant tappar flöde. o det gäller mer eller mindre för alla filter.
                      Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                      Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        du får jättegärna fråga! o vi svarar gärna. men ta gärna till dig informationen med. o det är inte menat på nått taskigt sätt eller så. men när en djuraffär säger att det går bra att ha slöj i 60L eller att det går bra att ha bara en pansarmal så gör dom det av
                        1.okunskap
                        eller
                        2.för att sälja sina grejjer/djur

                        detta är inget ovanligt alls. väldigt ofta man ser detta på forumet där personalen säger" jomen det går så bra så"

                        jag säger; sök i artregistret här eller på internet efter fiskar som faktiskt passar i ditt kar o läs på innan du går till affären. så du har kött på benen o inte blir "lurad". eller så tittar du på fiskarna i affären. går hem o läser på om dom o ser om de passar o sen tar ett beslut om vilka som funkar.

                        här på forumet finns folk som hållt på med akvarium i mer eller mindre hela livet o har massor med info och erfarenhet. vissa har tillomed haft egna affärer med. jag säger inte att jag är nån expert eller så. jag har råkat ut för att precis samma sak. blivit pålurad fisk som absolut inte gått ha i vissa kar etc.

                        o ber om ursäkt om jag lät kort innnan. var lite stressad o svarade fort bara.

                        Kommentar

                        • Majki01
                          • May 2010
                          • 769

                          Självklart ska du fråga,

                          Men man måste också ta åt sig av svaren och inse när man har fel och ordna "problemen" om man kan, i alla fall för djurens välmående..

                          Alla gör fel ibland..
                          Dock inte ofta man vågar erkänna det och står för det..
                          Även jag e trög på den fronten man vill ju inte inse att man har fel.
                          Men jag brukar oftast ge mig när jag har fel men kanske inte erkänna det.

                          Ja kanske verkade lite otrevlig i svaren till dig. Inte alls så menat.
                          Men för djurens skull, hade jag om jag varit du kollat över karet och lyssnat lite på oss.
                          För det är fel blandning i karet fel antal och fel sorter. En slöj stjärt kan du ha ensam i ett kar, men en pansarmal icke.


                          Sent from my iPhone using Tapatalk

                          Kommentar

                          • Smulis666
                            • January 2012
                            • 13

                            Tack för en bra beskrivelse...
                            Men jag har en liten fråga... lade ju i lite fiskar efter att ha akvariet igång en vecka med vatten, sten, växter och dylikt...
                            När jag efter övergången i påsen fått ut fiskarna i akvariet så ser jag att mina 2 black Molly var elak och "naffsade" på min slöjdstjärt hela tiden vilket oroade mig och fick mig att ringa djuraffären... då sa dom att jag skulle ge dom lite mat så lugnade de nog ner sig, vilket "dumma" jag gjorde och visst dom slutade naffsa på slöjdstjärten men efter någon timma kom jag ju på den gyllene regeln "Inte mata fiskarna första dygnet"
                            Vilket jag nu gjort!
                            Ställde jag till med något nu och om jag gjort det och fiskarna blir "dåliga" när märker jag av det?
                            Närmaste veckan eller längre tid??
                            Tacksam för svar...

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              vad är det för gyllene regel?? klart du kan mata första dynget. o du behöver inte vänta en vecka med att lägga i fisk. det kan man göra på en gång. det du ska tänka på är att mata ytterst lite nu de första veckorna.

                              Kommentar

                              • Smulis666
                                • January 2012
                                • 13

                                Ursprungligen postat av hannesc
                                vad är det för gyllene regel?? klart du kan mata första dynget. o du behöver inte vänta en vecka med att lägga i fisk. det kan man göra på en gång. det du ska tänka på är att mata ytterst lite nu de första veckorna.
                                Tack då vet jag....
                                Satt ju och lusläste på internet igår och då stod det på massor av sidor att man inte ska mata första dygnet för amoniakhalten och nitrit och allt vad det hette osv... även att man inte ska lägga i för många fiskar i början utan utöka gradvis i flera veckors tid...
                                Det värsta är att man får höra så mycket olika från olika håll.
                                Byt 10% vatten var tredje dag i början till att inte byta de första 2 månaderna...
                                Allt beroende vilka sider man läser på...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...