Att starta ett akvarium - en nybörjaguide.

Kollaps
Det här är ett klibbigt ämne.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • icaa
    • September 2010
    • 65

    En fråga till, nu fyllde jag på vatten och startade filt eheim 2208 men den låter för mycket tycker jag. Är det därför att den är precis igång efter några månader vila i torrhet?

    EDIT: helt plötsligt blev det tyst, fast den fungerar. Den behövde nog fyllas på vatten för att sluta göra ljud
    Senast redigerad av icaa; 26 October 2011, 20:17.

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      Hela grejen med in cykling är att kvävet skall hinna bli åtminstone Nitrat.
      I själva verket är det mycket mer som skall i ordning men kvävet är lätt att mäta och så anser man att allt rättar in sig efter det.
      Så hela kväve cykeln startar med ammonium som blir till nitrit som blir till nitrat.
      Ammonium bildas av fisk kiss och bajs. Samt matrester etc. som förmultnar. Detta gör sedan filterbakterierna om till Nitrit och lite senare även nitrat.
      Man kan lika gärna belasta akvariet med en död räka, fiskbit eller köttfärs. Men det är betydligt roligare att titta på en kampfisk som simmar runt än en död räkusling som blir luden.
      Det är en stor skillnad om man har ett akvarium med växter än ett utan. Växterna behöver kväve bland annat som näring så om man har ett väl planterat akvarium kan man starta med fler fiskar!

      Kensa: du vet mycket väl hur det går till!
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • icaa
        • September 2010
        • 65

        Bossept tack för en bra förklaring Min växter borde komma idag så kan jag plantera ner de och skaffa en kampfisk då

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          Ursprungligen postat av bossep
          Kensa: du vet mycket väl hur det går till!



          VET och kopiera är det skillnad på.


          eftersom jag är så långt ifrån kemiskt man kan komma, så får man försöka läsa på vad andra säger,
          och sedan göra ett och annat "trail and error" i eget kar.

          kan då konstatera att om man inte "fuskar" med diverse saker, så tar det 3-5 veckor med modest belastning
          innan det är i såpass hyfsad ordning på nitriten att man vågar dratta ner mer levande saker.


          att jag sedan genom ytterligare påläsning och ett par "trial and error" lyckats gå från helt tomt kar på 240
          liter, dvs ståendes i förpackning, till totalt full belastning på 5-6 timmar, är något man nog skall hålla tyst
          om för den vanliga nybörjaren........
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            Ursprungligen postat av Kensa
            VET och kopiera är det skillnad på.


            eftersom jag är så långt ifrån kemiskt man kan komma, så får man försöka läsa på vad andra säger,
            och sedan göra ett och annat "trail and error" i eget kar.

            kan då konstatera att om man inte "fuskar" med diverse saker, så tar det 3-5 veckor med modest belastning
            innan det är i såpass hyfsad ordning på nitriten att man vågar dratta ner mer levande saker.


            att jag sedan genom ytterligare påläsning och ett par "trial and error" lyckats gå från helt tomt kar på 240
            liter, dvs ståendes i förpackning, till totalt full belastning på 5-6 timmar, är något man nog skall hålla tyst
            om för den vanliga nybörjaren........
            Det är de där magiska "trial and error" orden som betyder nått och lär man sig något av det kallas det erfarenhet! Ordet ”varför?” är ofta en bra ledstjärna.

            OT: Har du något bra tips på hur man får igång bakterier på ett par timmar skulle jag bli glad! Jag håller på att starta en relativt stor bioreaktor och det går förtvivlat sakta.
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              Ursprungligen postat av bossep
              OT: Har du något bra tips på hur man får igång bakterier på ett par timmar skulle jag bli glad! Jag håller på att starta en relativt stor bioreaktor och det går förtvivlat sakta.


              klassikern...............väl ingånget filter, krama ur i karet så att det blir en j-a sörja, starta pump, vifta med hand i karet en gång var 30.e minut, efter 2-3 timmar så är det klart,,,,,,



              .
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                Ursprungligen postat av Kensa
                klassikern...............väl ingånget filter, krama ur i karet så att det blir en j-a sörja, starta pump, vifta med hand i karet en gång var 30.e minut, efter 2-3 timmar så är det klart,,,,,,



                .
                Min variant, sno 1/2 av filtermaterialet från ett inkört filter och stoppa i det i det nya! Det går lika bra med en selleri variant.
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • icaa
                  • September 2010
                  • 65

                  Tur att en sådan tråd finns här Jag har två frågor till:

                  1. när ska man byta vatten för första gång? och hur mycket %?

                  2. när ska man tillsätta näring för växter för första gång?

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    Ursprungligen postat av icaa
                    Tur att en sådan tråd finns här Jag har två frågor till:

                    1. när ska man byta vatten för första gång? och hur mycket %?

                    2. när ska man tillsätta näring för växter för första gång?
                    .



                    1)
                    Som jag har uppfattat saken, så finns det två skolor gällande detta, en av dom säger att man skall inte byta vatten
                    alls under uppstarten (3-4 veckor), enligt principen att man skall inte belasta karet med mer fisk än att det inte bildas
                    mer nitrit än vad karet ensamt klarar av att hantera, den andra skolan (där jag tillhör) anser att man bör byta vatten
                    när nitriten kommer, mängden anpassas till hur mycket nitrit som finns, men mellan 5-50% / dag, och samtidigt kan man
                    gott tillsätta bra med bakterier från flaska.

                    2)
                    När de inneboende näringsnivåerna börjar ta slut, vilket är helt individuellt från kar till kar. Mellan 1 vecka och 1 år.
                    När du tycker att bloomorna antingen inte växer längre, eller när de börjar slokna lite.




                    .
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • icaa
                      • September 2010
                      • 65

                      Ännu en gång tack jag har mätt nitrit i fredags så var den 0. Ska mäta idag.

                      Kommentar

                      • bossep
                        • March 2010
                        • 4447

                        Ursprungligen postat av icaa
                        Ännu en gång tack jag har mätt nitrit i fredags så var den 0. Ska mäta idag.
                        Vad mäter du med?
                        Vilka fiskar och hur många har du stoppat i akvariet?
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                        Kommentar

                        • icaa
                          • September 2010
                          • 65

                          Ursprungligen postat av bossep
                          Vad mäter du med?
                          Vilka fiskar och hur många har du stoppat i akvariet?
                          Sera No2 dropptest

                          En kampfisk bara

                          Kommentar

                          • MonkanS
                            • December 2011
                            • 861

                            Har inga direkta frågor.. men ändå en hel massa. Hade akvarium för typ 20 år sedan och startade för 3 veckor sedan upp ett 60-liters. Starten gick kanonbra. Har nu 6 pigga sebror, 10 smyckestenar i form av neontetra, 2 charmiga slöjisar (jo jag vet, ät- och bajsmaskiner), och en pansarmal (Malin). De trivs som fisken i vattnet.
                            Men... det har hänt så himmelens mycket på akvariefronten. Känner mig nästan som nybörjare. Jag håller just nu på att försöka läsa in mig på alla nyheter. Känner mig lite smått förvirrad...
                            Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                            Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              slöjstjärtarna får du nog lämna tillbaka.. de behöver ett dubbelt så stort kar än det du har tyvärr :/

                              Kommentar

                              • Ken Olofsson
                                • November 2006
                                • 8014

                                tyvärr kan man nog ge rådet att pansarmalen skall oxå bort, eller köpa till 4-5 st, är en stimfirre,
                                och isf byta upp sig till 80-90 liter, annars blir det för trångt.......




                                .
                                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                                Kommentar

                                Arbetssätt...