Att starta ett akvarium - en nybörjaguide.

Kollaps
Det här är ett klibbigt ämne.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kiwifisk
    • November 2010
    • 2

    hej, jag har ett 60 liters och ska snart starta upp det .
    det är begagnat då jag köper alla saker av en vän. filter och grus också
    jag vill gärna ha kampfisk. eftersom de e så fina.
    men ja undrar om de är bra nybörjar fisk?
    och eftersom jag inte vill ha en massa yngel i början, så kan kan köpa 2-3 kampfiskhonor och en 10 neontetror.?
    eller en kampfiskhane och 10 neontetror och någon mer fisk som passar med kampfisken. ( neontetror ej viktigaste prioritet )
    vilka fiskar passar med kampfisk?
    hur många kampfiskhonor kan man ha i samma akvarie?

    tack på förhand!

    PS: vad är viktigt att tänka på, och köpa nu i början c:
    Senast redigerad av kiwifisk; 04 November 2010, 01:06.

    Kommentar

    • Danne och Anzo
      • May 2007
      • 509

      Kan inget om kampfiskar så den biten hoppas jag att någon annan hjälper dig med men vad som är viktigt att tänka på när du startar ett akvarium är egentligen att ta det lugnt, stressa inte med momenten bara för att du är så sugen att få igång grejerna då det bara straffar sig i längden.
      Var noga med inkörningen, bara någon enstaka fisk och supersnålt med mat de första 3-4 veckorna, mät nitrithalten varje dag och byt inget vatten om inte nitiriten blir för hög, om den blir det byter du 50% av vattnet en gång om dagen tills dess att nitriten är under kontroll igen.

      Viktigast av allt, ta det lugnt och ha kul!
      600 Liters Malawi
      129 Liter Saltvatten

      Kommentar

      • kiwifisk
        • November 2010
        • 2

        okej c:
        jo jag vill ju inte stressa sönder allting .
        men eftersom akvariet, gruset, filtret, och diverse saker är begagnade så borde det väl fungera bättre än ett splitternytt akvarie?

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          inte om det har fått stå torrt eller om filtrena har stått still en längre tid.. då är det bara att tvätta rent o starta om.

          akvaristens främsta egenskap är tålamod

          Kommentar

          • Nasso
            • November 2010
            • 719

            Kanske ska nämna något om detta i guiden? Gjorde mig förvirrad som nybörjare
            /Emil Andersson
            120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

            Kommentar

            • Snyyygischh
              • November 2010
              • 5

              hej hur ofta ska man byta vatten den första tiden? alla säger så olika, vissa säger varje dag andra säger att man ska låta det vara i någon månad innan kan göra det ?

              Kommentar

              • Danne och Anzo
                • May 2007
                • 509

                Om akvariet är helt nystartat och du inte har använt gammalt grus eller dylikt som redan innehåller en etablerad bakterieflora så bör du vänta åtminstone en månad med första vattenbytet om du inte får problem med nitrit i vattnet. Skulle du få en nitritspik vilket är lätt hänt så bör du byta ca 50% av vattnet varje dag tills nitriten är borta och sedan återgå till att vänta.

                Orsaken tilll att man gör så är att man vill hjälpa den bakterieflora som skapas av matrester, bajs, växtrester etc att etableras då den sedan hjälper till att bryta ner smutsen och därmed minskar risken för nitritproblem.

                Hoppas detta förtydligade lite.
                600 Liters Malawi
                129 Liter Saltvatten

                Kommentar

                • 022helpek
                  • November 2010
                  • 626

                  Hmm min fråga är - kan man klippa ut alla goda råd och den fina artikeln - kanske lägga upp varje del i ett eget inlägg och sedan låsa hela grejen eftersom det skulle förenkla för nybörjarna att slippa läsa alla våra glada tillrop... Skulle vilja ha ett funktionstänk - kan vi skapa en sådan här tråd med mycket bilder som har bildtext och enkla steg för dem som har något läshandikapp...
                  Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
                  Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
                  Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

                  Kommentar

                  • enano90
                    • February 2011
                    • 16

                    Tack för en bra guide för nybörjare som mig
                    Senast redigerad av enano90; 12 February 2011, 14:53.

                    Kommentar

                    • Maria822
                      • May 2010
                      • 24

                      jag fick tipset att skaffa hem ektozonsalt, aquasafe, easy balance eller ph buffert som man har i vattnet vid varje vattenbyte. och så ska man ha 2 olika foder. 50% kött och 50% grönsaker. vad jag hört säljer djuraffären dyra lysrör för 100 lappen, egentligen går det lika bra med lågenergilampa, de menade att det bara är lite skillnad på ljuset. om man har plastväxter så ska det nog gå med lågenergilampa..

                      ps. lite onödig fakta för såna som räknar kronorna... ett 55liter akvarium med doppvärmare, pump och lågenergilampa tar 27,5 watt.

                      Kommentar

                      • Miliimli
                        • March 2010
                        • 2457

                        Ursprungligen postat av Maria822
                        jag fick tipset att skaffa hem ektozonsalt, aquasafe, easy balance eller ph buffert som man har i vattnet vid varje vattenbyte. och så ska man ha 2 olika foder. 50% kött och 50% grönsaker. vad jag hört säljer djuraffären dyra lysrör för 100 lappen, egentligen går det lika bra med lågenergilampa, de menade att det bara är lite skillnad på ljuset. om man har plastväxter så ska det nog gå med lågenergilampa..

                        ps. lite onödig fakta för såna som räknar kronorna... ett 55liter akvarium med doppvärmare, pump och lågenergilampa tar 27,5 watt.
                        Salt behöver man inte ha i karet utom vid sjukdom. Vattenberedningsmedel kan vara bra att ha om man har klor och sånt i vattnet, men övrig kemikalier tycker jag är helt onödigt i ett vanligt sällskapskar. pH buffert , ja.. det beror ju på hurdant vatten du har och vilka fiskar du ska ha i vattnet, men till helt vanliga fiskar i ett sällskapskar tycker jag nog att det också är overkill.
                        Sedan lysröret, ska man ha friska och välmående växter i ett kar behöver de tillräckligt med belysning. Plastväxter tycker jag inte alls hör hemma i ett akvarie, förutom kanske i vissa fall med fiskar som går väldigt hårt åt riktiga växter.

                        Fodret kan du inte heller säga att det ska vara 50% grönt och 50% kött, det beror ju helt på vilken fisk du har! Det finns t.ex helt växtätande fiskar som dör om dom måste äta kött..

                        Kommentar

                        • Decals
                          • January 2011
                          • 101

                          Vad är en nitritspik ..?

                          Kommentar

                          • O-Jonsson
                            • October 2010
                            • 262

                            Ett tillfälle då nitrithalten i ditt akvarium skjuter i höjden

                            Kommentar

                            • Eye_In_The_Sky
                              • January 2011
                              • 38

                              Vid matning av fiskarna så skall man låta pumparna i akvariet vara på eller skall man stänga av dem för 20min? Funderade bara om bakteriekulturen i ytterfiltret störs av det?

                              Kommentar

                              • Jens A.
                                • March 2007
                                • 5026

                                Ursprungligen postat av Eye_In_The_Sky
                                Vid matning av fiskarna så skall man låta pumparna i akvariet vara på eller skall man stänga av dem för 20min? Funderade bara om bakteriekulturen i ytterfiltret störs av det?
                                Pumparna skall alltid vara på.
                                Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                                Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                                Kommentar

                                Arbetssätt...