Att starta ett akvarium - en nybörjaguide.

Kollaps
Det här är ett klibbigt ämne.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sultanen
    • January 2008
    • 2457

    Inte så viktigt alls, byter du inte mer än 10% så kommer temperatursänkningen i karet inte vara nämnvärd även om du använder rätt så kallt vatten. Anledningen till att man i regel brukar undvika varmvattnet är delvis pga kopparutfällning ifrån varmvattenrören
    300L Räkkar
    400L Växtakvarium
    220L Saltvatten - Under uppstart
    Intresserad av räkor? www.RedBee.se

    Kommentar

    • mrtux
      • November 2009
      • 39

      Ursprungligen postat av Sultanen
      Inte så viktigt alls, byter du inte mer än 10% så kommer temperatursänkningen i karet inte vara nämnvärd även om du använder rätt så kallt vatten. Anledningen till att man i regel brukar undvika varmvattnet är delvis pga kopparutfällning ifrån varmvattenrören
      Alltid lär man sig något nytt. Ok, då kör jag kall/ljummet hädanefter då.

      Tackar!

      /mrtux

      Kommentar

      • draft
        • December 2009
        • 86

        Starta akvarium lankar (in english):

        Nyttig lank 1

        Nyttig lank 2

        Nyttig lank 3

        Nyttig lank 4

        Nyttig lank 5

        Nyttig lank 6

        Varje film ar 5-6 min lang och tillsammans tar de upp typ allt hur man kan ga tillvaga for att starta ett sallskapsakvarium

        Kommentar

        • Systercaroline
          • December 2009
          • 26

          Å så jag önskar att jag haft denna guide innan jag startade upp veckan innan julafton... Gjorde lite tvärt om, men det verkar ha gått bra ändå (än så länge..) Skitbra!

          Hur är det med alla dessa medel man kan tillsätta, t.ex den med bakterier. Gör de någon nytta, eller är de humbugg??

          Kommentar

          • Racerman
            • January 2010
            • 80

            hittade en länk med , förhoppningsvis nåt nyttigt för nybörjare ,
            240liter Tetror, Co2, PMDD
            110liter Äppelsnäckor... thats it

            Wow. That's amazing. I'm, like, totally green with jealous rage right now.

            Kommentar

            • alexvuo
              • January 2010
              • 4

              Väldigt bra! Har nu lärt mig en hel det TACK!

              Kommentar

              • Lineli
                • February 2010
                • 565

                Mycket bra initiativ att skriva en "lathund" för nybörjare!!!!

                Kommentar

                • Asynja
                  • February 2010
                  • 622

                  Detta var ritigt trevligt att läsa för mig som aldrig haft akvarium förut. Tackar och bockar för nyttig info!
                  /Åsa

                  60L Fisksoppa, 280L kub under construction

                  Kommentar

                  • demonheart119§
                    • April 2010
                    • 4

                    hej vad kan man ha för fiskar om man har 45 liters och för att kolla om intresset finns hos dotter.. vill ju kolla först om intresset finns eller om det försvinner.

                    Kommentar

                    • Bladh
                      • February 2010
                      • 193

                      Ursprungligen postat av demonheart119§
                      hej vad kan man ha för fiskar om man har 45 liters och för att kolla om intresset finns hos dotter.. vill ju kolla först om intresset finns eller om det försvinner.
                      Guppy, guppy och guppy!

                      Kommentar

                      • Danne och Anzo
                        • May 2007
                        • 509

                        Ursprungligen postat av Systercaroline
                        Å så jag önskar att jag haft denna guide innan jag startade upp veckan innan julafton... Gjorde lite tvärt om, men det verkar ha gått bra ändå (än så länge..) Skitbra!

                        Hur är det med alla dessa medel man kan tillsätta, t.ex den med bakterier. Gör de någon nytta, eller är de humbugg??

                        Bakteriemedel är bra när du startar ett akvarium och inte har tillgång till gammalt grus eller ett gammalt filter då det hjälper till att "kick-starta" bakteriefloran i akvariet. Du kan också starta baketriekulturen genom att att bara ha ett fåtal fiskar i akvariet de första veckorna och låta bli att byta vatten. Gör du på det viset är det dock väldigt viktigt att du håller koll på vattenvärdena då man lätt kan få en nitritspik i vilket fall du behöver byta ca 1/3 av vattnet.
                        De andra medlen kan vara bra beroende på vad det är du vill uppnå.
                        600 Liters Malawi
                        129 Liter Saltvatten

                        Kommentar

                        • eric700
                          • June 2010
                          • 97

                          Ursprungligen postat av draft
                          Starta akvarium lankar (in english):

                          Nyttig lank 1

                          Nyttig lank 2

                          Nyttig lank 3

                          Nyttig lank 4

                          Nyttig lank 5

                          Nyttig lank 6

                          Varje film ar 5-6 min lang och tillsammans tar de upp typ allt hur man kan ga tillvaga for att starta ett sallskapsakvarium
                          Vilken reklamfilm Trotts det var det en matnyttig filmstund.
                          // 330liter SA

                          Kommentar

                          • RobFrazie

                            • May 2010
                            • 842

                            Jävla långt!
                            Men JÄVLA så bra!..
                            Synd att jag inte viste om denna tråden när jag var så pass nybörjare så jag skulle starta mitt första... nu har jag startat 2! men är fortfarande nybörjare då jag bara haft mina kar i några veckor och fått fråga runt om informationen..

                            Så mycket bra initiativ!
                            720L Soppa
                            200L Asien
                            Räkvas
                            65L Betta

                            Kommentar

                            • sweMezza
                              • July 2010
                              • 1

                              Tack för råd och tips. När jag själv var ung för 100 år sedan (okej, 15-20 år sen) hade jag både guppys och ciklider i ett antal olika akvarium inklusive ett odlingsakvarium med flera separata delar i plexiglas som min pappa specialbyggde åt mig... De slutade med att de små fiskarna fick göra sällskap med de större och sedan dog intresset ut till förmån för tonårsperiod, kompisar och tjejer.

                              Nu har jag i flera år sugit på att dra igång ett akvarium igen. Förankrat hemma och hela familjen tycker det vore kul. Mina barn brukar fråga mig då och då när vi ska skaffa akvariet. Alla i familjen har fått valt en art som de skulle vilja ha. Valt någorlund fritt ska jag tillägga eftersom jag blir lätt manisk när jag drar igång mina projekt. Jag snubblade givetvis över en akvariebok som beskrev olika biotoper och tyckte det lät kul. Vi får se var jag slutar...

                              Kanske läge att dra igång en tråd i projekt, presentera tankar kring fisk m.m. istället för att smutsa ned här

                              Kommentar

                              • Danne och Anzo
                                • May 2007
                                • 509

                                Kul att denna tråd fortfarande är till hjälp och viss del inspiration Kunde aldrig föreställt oss att tråden skulle leva så länge och hjälpa så många när den skrevs. Måste erkänna att vi är väldigt stolta att den fått sån genomslagskraft genom både det vi skrev och alla erfarna akvarister som hjälpt till här.
                                600 Liters Malawi
                                129 Liter Saltvatten

                                Kommentar

                                Arbetssätt...