Att starta ett akvarium - en nybörjaguide.

Kollaps
Det här är ett klibbigt ämne.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    Tråden innehåller väldigt mycket bumpningar och annat som egentligen inte hör till guiden. Tycker det är bra att man sammanställer vad som sagts i den, men då skall man göra det med tydligt hänvisning till att det var Daniel och Anzo som skapade allt från början. Äras den som äras bör!
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • GöranE
      • November 2008
      • 735

      Har försökt sammanställa tråden och på rekommendation av admin lagt upp en ny tråd under projekt, Nybörjarakvarium. Se länk nedan. Där kommer jag att lägga in alla avsnitt för att få med era kommentarer. Tanken är sedan att admin lägger upp en snyggt redigerad och utskrivbar pdf fil här på zoopet.
      Så kom igen nu och hjälp till .

      Jordätare................ inget kommer i närheten!!

      Quidquid latine dictum sit, altum videtur

      Kommentar

      • Sultanen
        • January 2008
        • 2457

        Jaha, i så fall kan jag gå med på att kristret försvinner ifrån den här tråden
        300L Räkkar
        400L Växtakvarium
        220L Saltvatten - Under uppstart
        Intresserad av räkor? www.RedBee.se

        Kommentar

        • Danne och Anzo
          • May 2007
          • 509

          Kom just tillbaks till sidan efter att ha varit 'internet-lat' några månader och måste erkänna att vi blev väldigt stolta när vi såg att guiden fortfarande är populär.

          Ps. Ledsen om vi inte svarat på mail men jag minns ärligt talat inte att vi fått några. Kan vara spamfiltret som bråkat. Alla bilder och all text är helt ok att använda. D.s
          Senast redigerad av Danne och Anzo; 13 March 2009, 17:58.
          600 Liters Malawi
          129 Liter Saltvatten

          Kommentar

          • Wictor_88
            • March 2007
            • 210

            Tjao! Har nyligen startat upp mitt 63 liters akvarium (ville ha 180 men platsen finns ej nu ) och ett par frågor har dykt upp. Ska bara tillägga att jag har haft akvarium förut men längesedan jag startade upp något.

            Tanken är att det ska vara lite amazonas tema med rödmunstetra, leopardmalar, och förhoppningsvis några små ciklider, även en skäggmal kommer med från ett tidigare kar.

            Efter att ha läst lite verkar det som om leopardmalar verkligen vill ha fin sand? Jag kör blandad sjösten nu men är osäker på om den är för grov?


            Och är det möjligt att köra några ciklider tänkte mig kanske fjärilsciklider 1 hane 2 honor, nått i den stilen.


            Bild Här under




            Mvh Victor

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              Vilken fisk är leopardmal? Är det Pseudacanthicus leopardus http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=336&SOK=1 du menar så är karet alldeles för litet...
              Är det å andra sidan en pansarmal du menar så är 6-8 st inga problem att ha i ditt kar, trots att du inte har finkornig sand som kanske är det ultimata för dessa fiskar.
              Senast redigerad av ansjo; 19 June 2009, 11:01.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Wictor_88
                • March 2007
                • 210

                Ursprungligen postat av ansjo
                Vilken fisk är leopardmal? Är det Pseudacanthicus leopardus http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=336&SOK=1 du menar så är karet alldeles för litet...
                Är det å andra sidan en pansarmal du menar så är 6-8 st inga problem att ha i ditt kar, trots att du inte har finkornig sand som kanske är det ultimata för dessa fiskar.

                Har gjort en ny tråd istället.

                Kommentar

                • Sophia_
                  • January 2009
                  • 454

                  Så tack igen nu kommer uppstarten av mitt 240l gå jättebra!
                  www.devons.se

                  Kommentar

                  • platypus
                    • September 2009
                    • 23

                    Jag har ganska nyligen startat upp mitt akvarium och efter 4 dagar släppte jag ner 5 räkor som stortrivs. Efter det väntade jag 2 dagar (alltså 6 dagar efter uppstart) släppte jag i en kampfiskhane. Jag undrar om jag nu (10 dagar efter uppstart) kan släppa i fler fiskar? T.ex. mer räkor eller en mal? Har läst att man kan släppa i 3-4 fiskar den första veckan och jag är osäker på om räkor räknas som fiskar i detta fallet, tacksam för svar!

                    Kommentar

                    • Danne och Anzo
                      • May 2007
                      • 509

                      Jag är inte bra på räkor men om jag förstått det hela rätt så är deras 'stora styrka' att hålla rent i akvariet. Om det stämmer så är räkor inte det optimala valet att köra in ett akvarium på eftersom målet är att skita ner akvariet lite gran för att få igång bakteriekulturerna som bryter ner bajs, växtrester etc.
                      Efter 10 dagar kan du nog släppa i lite mer fisk dock, det du behöver göra är att hålla koll på nitrit-nivån så den inte blir för hög (det ser du på en teststicka eller i längden att fiskarna inte mår bra och t.e.x står vid ytan och/eller flämtar). Om det skulle hända så är det bara att byta 50% av vattnet varje dag tills nivåerna är under kontroll igen.
                      Hoppas detta var till hjälp och lycka till!
                      600 Liters Malawi
                      129 Liter Saltvatten

                      Kommentar

                      • GöranE
                        • November 2008
                        • 735

                        Nu har väl Kjell och Christian haft den redigerade/sammanställda guiden sedan februari. Vet inte varför det inte hänt något? Skall påminna dom..
                        Kommer skicka dokumentet till dig Danne Anzo så du får läsa det.. Är inte vid min egen dator just nu så det blir under helgen..
                        Jordätare................ inget kommer i närheten!!

                        Quidquid latine dictum sit, altum videtur

                        Kommentar

                        • platypus
                          • September 2009
                          • 23

                          Ursprungligen postat av Danne och Anzo
                          Jag är inte bra på räkor men om jag förstått det hela rätt så är deras 'stora styrka' att hålla rent i akvariet. Om det stämmer så är räkor inte det optimala valet att köra in ett akvarium på eftersom målet är att skita ner akvariet lite gran för att få igång bakteriekulturerna som bryter ner bajs, växtrester etc.
                          Efter 10 dagar kan du nog släppa i lite mer fisk dock, det du behöver göra är att hålla koll på nitrit-nivån så den inte blir för hög (det ser du på en teststicka eller i längden att fiskarna inte mår bra och t.e.x står vid ytan och/eller flämtar). Om det skulle hända så är det bara att byta 50% av vattnet varje dag tills nivåerna är under kontroll igen.
                          Hoppas detta var till hjälp och lycka till!
                          Okej tack för hjälpen! Jo räkor kanske inte är det bästa att sätta i akvariet direkt men jag kunde inte motså dom små liven i affären

                          Juste, jag har precis startat upp ett 20 liters kar som jag hade tänkt ska vara till yngel/kampfiskhonor osv. Ska jag stoppa i en mal och ha den i från början då eller ska jag låta det bli lite sunkigt? Jag menar yngel kanske vill ha bra kvalité på vattnet.

                          Kommentar

                          • Danne och Anzo
                            • May 2007
                            • 509

                            Använd malen till att köra in karet med, låt det gå 2 veckor eller så utan vattenbyte (om det inte blir absolut nödvändigt förståss) så borde det vara inkört sedan.
                            600 Liters Malawi
                            129 Liter Saltvatten

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13110

                              Efter 1 månad skulle jag anse karet vara ganska inkört och introducera mer fisk! Den mest kritiska punkten är just runt 14 dagar!
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              • mrtux
                                • November 2009
                                • 39

                                klockrent

                                Klockren tråd. Tack för att ni har ansträngt er alla för den, nu känner jag mig tryggare då jag snart ska sätta igång mitt akvarium.

                                Kallvatten från början? Den var ny för mig... men jag köper det!

                                Vid vattenbyten då? Då måste man väl ändå har varmvatten, dvs samma temp som akvariet har. Eller?

                                Mvh
                                mrtux

                                Kommentar

                                Arbetssätt...