Att starta ett akvarium - en nybörjaguide.

Kollaps
Det här är ett klibbigt ämne.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #61
    Puff igen.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Stew
      • July 2004
      • 1736

      #62
      Riktigt bra nybörjarguide! Hejja hejja! Synd att sticky-funktionaliteten inte är igång på forumet.
      540l Malawi
      180l Växt / sällskapskar
      90l odlingskar
      50l odlingskar / karantänskar

      Kommentar

      • my1
        • November 2007
        • 55

        #63
        Vilken bra nybörjarguid. Undrar lite bara om den här flytande bakteriekulturen. Har läst att man ska använda CompleteSubstrate eller InitialSticks när man breder ett nytt akvarium. Vilken flytande bakteriekutur använder du?

        Kommentar

        • Jens A.
          • March 2007
          • 5026

          #64
          Ursprungligen postat av my1
          Vilken bra nybörjarguid. Undrar lite bara om den här flytande bakteriekulturen. Har läst att man ska använda CompleteSubstrate eller InitialSticks när man breder ett nytt akvarium. Vilken flytande bakteriekutur använder du?
          Allra bäst, tycker jag, är att använda filtergojs från ett akvarium som redan är igång. Krama bara ur det gamla filtret rätt ner i det nya, plus i vattnet. Det blir lite gojsigt ett tag, men det försvinner rätt snabbt. Det är en turbostart för nya akvarier, och kostar dessutom ingenting.

          Annars fungerar Nitrivec eller Tetra Baktozym ganska bra också, om man inte har tillgång till gammalt gojs.
          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

          Kommentar

          • matlo
            • May 2007
            • 295

            #65
            måste säga att det var mycket bra skrivet och faktan var prima!
            10/10 detta kan säkert hjälpa jätte många som precis kommit in i akvarie världen! kanske till och med dom som är veteraner ;P
            Stora ciklider i stora akvarium, finns det bättre? :P

            Kommentar

            • toccata
              • January 2004
              • 1238

              #66
              Jens A: gojs måste vara ditt favoritord, lät så roligt när det nämndes så många gånger i ditt inlägg. Typ: "Gojsa in lite gojs så blir det riktigt gojsigt!"

              Men det ÄR en bra grej att göra, så jag håller helt med.
              / Ebba

              Kommentar

              • Jens A.
                • March 2007
                • 5026

                #67
                Ursprungligen postat av toccata
                Jens A: gojs måste vara ditt favoritord, lät så roligt när det nämndes så många gånger i ditt inlägg. Typ: "Gojsa in lite gojs så blir det riktigt gojsigt!"

                Men det ÄR en bra grej att göra, så jag håller helt med.
                Hehe, gillar det ordet, ja.

                Ett annat är den mycket vetenskapliga termen "skrufs"
                Senast redigerad av Jens A.; 17 December 2007, 14:46.
                Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                Kommentar

                • Hagi
                  • December 2007
                  • 240

                  #68
                  Gammalt "filtergojs" från ett fungerande kar är ju faktiskt det bästa sättet att starta en ny burk enligt mitt eget tycke. Man får då snabbt en fungerande nitrifikation, man kan även ta lite gammalt grus, innehållande gammalt gojs av ex. någon polare som har en burk igång (om man inte själv har det), ympa in lite gammalt filter är dock det allra bästa

                  Det är den gamla "skiten" man vill ha med in i det nya karet...
                  "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

                  Kommentar

                  • toccata
                    • January 2004
                    • 1238

                    #69
                    Ja jag är fullt medveten om detta, tyckte bara ordet var roligt. Jag kallar det nog filterskit eller filtergegga. :P
                    / Ebba

                    Kommentar

                    • GMJ
                      • December 2007
                      • 1

                      #70
                      Trevlig tråd. Jag drog igång ett 54 liters akvarium för 2 veckor sedan. Jag gör dock lite annorlunda en guiden. Jag har gjort ofta delvattenbyte 25% ca 2-3 ggr 1:a veckan. Jag la in 5 neontetra och 5st guppys efter 1 dygn. Sedan efter 1 vecka la jag i 5 platys 2st skäggmal. och nu vecka 2 har jag kört 2 ggr delvattenbyte. Ena Guppyhonan var dräktig när jag köpte henna, och hon har nu fött 8st ungar. Vattnet är kristalklart och växterna har redan växt 4cm på 2veckor. Vad vill jag då mena med detta ?

                      Jo.. att om man gör täta delvattenbyten i början får man bättre balans. (25% delvattenbyten) bästa sättet mot nitrithalten. Och att man definitivt ej rör botten i onödan. Det är där balansen skall byggas (biologiska cykeln). Nu har jag ingen bra kamera men hyffsad bild på hur det ser ut just nu ser ni nedan.



                      Mvh

                      Mathias

                      Kommentar

                      • toccata
                        • January 2004
                        • 1238

                        #71
                        Det funkar säkert att göra som du gör eftersom nitritvärdena då inte hinner bli skadliga innan du tar bort en del vatten. Samtidigt kan nog processen med nyttobakterier gå långsammare om du byter vatten hela tiden. Är inte säker.. Men de flesta tycker det är ganska jobbigt att byta vatten ofta.

                        Sen får du tänka på att efter bara 2 veckor har du inte ens upplevt den kritiska perioden ännu - den börjar nu. Här står det om detta: http://www.bestfish.com/newtank3.html
                        Menar bara att man inte kan säga att det gått bra, förrän efter 1-2 månader. Har man då inte haft några problem alls är den kritiska perioden över.

                        Att inte röra botten är jättebra, men också viktigt att inte röra filtret för där sitter ju den viktigaste balansen, enligt min erfarenhet. Men jag rör varken botten eller filter om jag inte måste.

                        Kul att det gått bra för dig
                        / Ebba

                        Kommentar

                        • Lilibet
                          • June 2007
                          • 346

                          #72
                          Lyfter tråden.
                          Den som har flest saker när han dör vinner!

                          Kommentar

                          • toccata
                            • January 2004
                            • 1238

                            #73
                            Lyfter tråden.
                            / Ebba

                            Kommentar

                            • Pentti
                              • December 2007
                              • 12

                              #74
                              Bra info för oss nybörjare!

                              Har läst igenom och följer den......
                              Hoppas bara nu att mina firrar klarar sin Nitritförgiftning.....
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1736468

                              Kommentar

                              • Umbriel
                                • December 2007
                                • 62

                                #75
                                Har läst och lärt mig =)

                                /Umb
                                --- Total newbie ---

                                Kommentar

                                Arbetssätt...