Att starta ett akvarium - en nybörjaguide.

Kollaps
Det här är ett klibbigt ämne.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Plarsen
    • September 2007
    • 88

    #46
    Tack för en super tråd! Den här kommer vara till stor hjälp för mig inom kort TACKTACK!
    / Erica
    Med Vänliga Hälsningar
    Erica

    ~120 l - Guppy, Platy & Pansarmal ~ ~ 51 l - Dvärgkulfisk ~

    Kommentar

    • penny_lane
      • September 2007
      • 312

      #47
      Upp upp ;-)

      //Jenny
      ________________________________________
      //Jenny

      Kommentar

      • Guppy Girl
        • October 2007
        • 25

        #48
        Växter/kallt vatten?

        Har nyss köpt ett akvarium som förhoppningsvis ska startas upp i helgen. Har dock en fundering. Här skrivs det att man ska börja fylla på med kallt vatten för att det är mindre bakterier i det.
        I akvariebutiken rekommenderade man att vattnet ska vara runt 25 grader för att växterna inte ska få frysskador.

        Vad säger ni som kan?

        Kommentar

        • knaperstekt
          • August 2007
          • 77

          #49
          Fyll inte på med iskallt, det kan ju inte vara bra för växterna. Ta lite kallare än ljummet, kanske.

          Vid vattenbyten häller man ju inte i kallt vatten.

          Kommentar

          • toccata
            • January 2004
            • 1238

            #50
            guppy girl: ta kallt vatten från kranen, men låt det stå i hinkar i en dag, så blir det rumsvarmt (cirka 23-25 grader)

            Knaperstekt: Jo, det funkar utmärkt att hälla i kallt vatten vid vattenbyte. Men för att inte chocka fiskarna för mycket är det bättre att låta det stå och bli rumsvarmt som sagt.

            Man KAN också låta vattnet tempereras redan i kranen, många på zoopet gör det och fiskarna mår inte dåligt... MEN då rekommenderas att man kollar upp vilket kranvatten man har och om det funkar att göra så.

            Om det är gamla ledningar, brunnsvatten, eller några problem med vattenkvaliteten i kommunen så är det bättre att ta iskallt vatten för då kommer det inte lika mycket koppar med vattnet.

            Det finns tror jag även andra ämnen som kan vara skadliga för fiskarna som endast kommer i varmvattnet.... Det finns ju skäl till varför vi människor inte ska dricka varmt vatten från kranen! Jag vågar inte riskera något för jag har haft problem med vatten tidigare, så jag tar kallt vatten och låter det stå och bli rumsvarmt.
            / Ebba

            Kommentar

            • Jens A.
              • March 2007
              • 5026

              #51
              Puff.
              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

              Kommentar

              • kajmental
                • October 2007
                • 32

                #52
                Bra guide, förtjänar att ligga lite högre upp...*bump*
                Kaj
                ¸.·´¯`·.´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>
                .¸¸.·´¯`·.¸><(((º>

                Kommentar

                • toccata
                  • January 2004
                  • 1238

                  #53
                  högre!
                  / Ebba

                  Kommentar

                  • The_fish
                    • November 2007
                    • 26

                    #54
                    Wooo tack för en super bra tråd! Hjälpte verkligen!

                    Kommentar

                    • The_fish
                      • November 2007
                      • 26

                      #55
                      Ursprungligen postat av Anna_mvb
                      Kanon bra! Många svar till oss nybörjare.

                      Ni som kan mycket och, ännu viktigare, har erfarenhet, kanske kan ni tänka på liknande guide om sjukdomar?

                      Jag har läst mycket nu under sista dagarna och det är så svårt att veta vad som ska göras vid olika symptom. Höj temperatur men tänk att dina fiskar skulle ta det – hur skall man toka det?

                      Om man kunde samla alla bra tips om vattenbyte, karantän, temperatur, mediciner, filtrering, saker som är bra att ha hemma…

                      Jag förstår att det är omöjligt att ha svar på allt men det kanske skulle vara till hjälp vid första panikkänsla när man ser prickar eller stora magar hos sina fiskar.
                      Håller med.

                      Kommentar

                      • toccata
                        • January 2004
                        • 1238

                        #56
                        jag lyfter upp denna igen för nu börjar det komma många frågor som hade kunnat undvikas med denna guide.
                        / Ebba

                        Kommentar

                        • Elin.G
                          • November 2007
                          • 120

                          #57
                          Hur ska man göra när man lägger i fiskarna? När jag hade akvarium när jag var liten lade jag i fiskpåsen i akvariet och lät den ligga där en timma, sen öppnade jag och släppte ut fiskarna. Detta funkade bra de åren jag hade akvarium. Ska köpa fiskar till mitt nya akvarium imorrn. Kan jag göra på samma sätt?
                          /

                          Kommentar

                          • Dysnomia
                            • April 2004
                            • 1692

                            #58
                            Skopa in dom. Lägg först påsen oöppnad i karet (för temperaturskillnadens skull, så det blir samma temp). Ta lite av akvarievattnet ner i påsen och vänta ett tag. Ta sedan lite mer vatten ner i påsen och vänta ytterligare. Sen en gång till. Efter det kan du hiva i fiskarna.

                            Det står står på de flesta fiskpåsarna hur du ska göra.
                            Skånetös i Dalarna
                            MIN ZOON!

                            Kommentar

                            • Stoffe.B
                              • November 2007
                              • 459

                              #59
                              Jättebra Guide!! Hjäplte faktist mig igenom vissa beslut.
                              54L ---------
                              222L

                              Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

                              Kommentar

                              • Jens A.
                                • March 2007
                                • 5026

                                #60
                                Puff.
                                Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                                Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                                Kommentar

                                Arbetssätt...