Att starta ett akvarium - en nybörjaguide.

Kollaps
Det här är ett klibbigt ämne.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    Tjoff!
    Tjoff!
    Tjoff!
    Tjo
    ff!
    Tjoff!
    Tjoff!
    Tjoff!

    Tjoff!
    Tjoff!
    Tjoff!
    Tjof
    f!
    Tjoff!
    Tjoff!
    Tjoff!
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

    Kommentar

    • tornet10
      • April 2008
      • 12

      omstart!

      Nu ska jag äntligen börja med mitt akvarium! Ska se o det går bättre denna ggn än andra ggn! Tror jag la i för mycket fisk för snabbt förra gången!
      Hur många fiskar och VILKA fiskar är bästa att börja med, hade varit roligt o det var några fiskar som kunde föröka sig väldigt snabbt! vilka fiskar ska man INTE börja med!
      Om jag har fattat det hela rätt så ska man alltså börja med ca 3 st så dom skaffar ngn sk bakterier eller? Vad är det för bakterier dom skaffar??
      vad ska man lägga i för medel i början, både typ Acuasafe och nitrivec? Hur länge ska man lägga i det??
      Hur länge behöver man göra nitrit och ph tester då??
      M.V.H Martin

      Kommentar

      • Millmir
        • February 2008
        • 266

        Puff!
        Mvh Calle
        -------------------------------------------------
        720 SA 170 T 54 A

        Kommentar

        • Anna_mvb
          • September 2007
          • 436

          upp igen

          Kommentar

          • Sultanen
            • January 2008
            • 2457

            Varför i hela fridens namn klistras inte den här tråden?
            300L Räkkar
            400L Växtakvarium
            220L Saltvatten - Under uppstart
            Intresserad av räkor? www.RedBee.se

            Kommentar

            • Danne och Anzo
              • May 2007
              • 509

              Ursprungligen postat av Sultanen
              Varför i hela fridens namn klistras inte den här tråden?

              Vet inte om det krävs något aktivt av mig som trådskapare för att den skall klistras? Är inte riktigt hemma på hur det fungerar.
              600 Liters Malawi
              129 Liter Saltvatten

              Kommentar

              • Sultanen
                • January 2008
                • 2457

                Be admin/Kjell så skall det nog gå, finns trådar "klistrade" som "viktigt". Den här tråden behöver alla nybörjare läsa igenom så denna tråden finns all anledning att få klistrad.
                300L Räkkar
                400L Växtakvarium
                220L Saltvatten - Under uppstart
                Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                Kommentar

                • Danne och Anzo
                  • May 2007
                  • 509

                  Har skickat ett meddelande och bett om det nu så får vi se hur det går.
                  600 Liters Malawi
                  129 Liter Saltvatten

                  Kommentar

                  • Danne och Anzo
                    • May 2007
                    • 509

                    Ursprungligen postat av tornet10
                    Nu ska jag äntligen börja med mitt akvarium! Ska se o det går bättre denna ggn än andra ggn! Tror jag la i för mycket fisk för snabbt förra gången!
                    Hur många fiskar och VILKA fiskar är bästa att börja med, hade varit roligt o det var några fiskar som kunde föröka sig väldigt snabbt! vilka fiskar ska man INTE börja med!
                    Om jag har fattat det hela rätt så ska man alltså börja med ca 3 st så dom skaffar ngn sk bakterier eller? Vad är det för bakterier dom skaffar??
                    vad ska man lägga i för medel i början, både typ Acuasafe och nitrivec? Hur länge ska man lägga i det??
                    Hur länge behöver man göra nitrit och ph tester då??
                    M.V.H Martin
                    Skulle behöva veta hur stort akvarium du har till att börja med, lättare för oss att rekomendera fisk när vi vet hur mycket yta vi talar om.

                    Du måste inte börja med just 3 fiskar men du bör ha enbart ett fåtal i akvariet de första veckorna för att den bakteriekultur som hjälper till med att bryta ner gammal mat, bajs, växtrester etc ska hinna bildas ordentligt. Nitrivec och Aquasafe fungerar säkert jättebra att börja med och när akvariet har varit igång några veckor så kommer du troligtvis inte att behöva något av dem annat än i nödfall.

                    Ph-test kan du köra precis i början och någon/några dar efter dina första vattenbyten så att du ser att ditt PH är stabilt. Efter det så räcker det med att ta ett stickprov någon gång ibland tycker jag.
                    Nitrit prover bör du ta ganska tätt precis vid uppstarten av ditt akvarium. Har för mig att det normalt sett är någon gång i 3-4 veckan efter uppstart som det är mest kritiskt men kolla ofta tills du känner dig säker på att du "har koll". Skulle du uppmäta höga värden av Nitrit så bör du omgående göra stora vattenbyten, typ 50% en gång om dan under 2-3 dar tills värdena sjunkit rejält eller helst försvunnit.

                    Lycka till!
                    Senast redigerad av Danne och Anzo; 24 April 2008, 21:29. Anledning: Stavfel
                    600 Liters Malawi
                    129 Liter Saltvatten

                    Kommentar

                    • Sultanen
                      • January 2008
                      • 2457

                      Ursprungligen postat av Danne och Anzo
                      Har skickat ett meddelande och bett om det nu så får vi se hur det går.
                      Fint
                      300L Räkkar
                      400L Växtakvarium
                      220L Saltvatten - Under uppstart
                      Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                      Kommentar

                      • Gaffel
                        • December 2007
                        • 6200

                        Rock 'n Roll!
                        Life's a bitch and then you die..
                        "I might be right handed but im always left-winged"
                        Skriv på!

                        Kommentar

                        • nile
                          • March 2008
                          • 85

                          Jag har haft mitt akvarium igång i en vecka nu, har haft i bakterierna enligt anvisningar och har köpt 3 platys. Har använt ett 5 i ett test som testar allt man behöver ha koll på, och det ser än så länge bra ut
                          Nu undrar jag när jag ska göra mitt första vattenbyte?
                          Hur mycket ska jag mata nu i början? Jag matar dom 2 ggr per dag, lite grann bara så att inget hinner falla till botten. Kan man mata för lite, så att de svälter ihjäl?

                          Kommentar

                          • Gaffel
                            • December 2007
                            • 6200

                            Mata INTE så mycket.. Mata var tredje dag nu i början, ställ fiskmaten i kylen och sätt en gul stickerlapp på med texten "ENDAST I NÖDFALL"
                            Life's a bitch and then you die..
                            "I might be right handed but im always left-winged"
                            Skriv på!

                            Kommentar

                            • Gaffel
                              • December 2007
                              • 6200

                              Hur länge har du haft i fiskar?
                              5 i ett test? vad heter testet?
                              Vattenbyten ska du undvika i början för att inte störa nitrifieringsprocessen.
                              Life's a bitch and then you die..
                              "I might be right handed but im always left-winged"
                              Skriv på!

                              Kommentar

                              • nile
                                • March 2008
                                • 85

                                Tetras 5 in 1 test strips, är en sticka som man doppar ner i vattnet och sedan läser man av på burken.

                                Jasså så sällan klarar dom sig då? Har ett plytte litet yngel som någon av mina platy honor fick första natten, trots att ingen av dom är tjocka. Försökte ha det i en yngelkasse, men det simmade ut genom de små hålen på sidorna. Hur ser man till att det får mat? Eller det kanske klarar sig iaf?

                                Jag köpte fiskarna när akvariet hade vartit igång i 4 dagar.

                                Hur lång tid ska man vänta till man gör fösta vattenbytet? Efter en månad eller 2, eller ännu längre?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...