Att starta ett akvarium - en nybörjaguide.

Kollaps
Det här är ett klibbigt ämne.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • bossep
    svarade
    Ursprungligen postat av Kensa
    klassikern...............väl ingånget filter, krama ur i karet så att det blir en j-a sörja, starta pump, vifta med hand i karet en gång var 30.e minut, efter 2-3 timmar så är det klart,,,,,,



    .
    Min variant, sno 1/2 av filtermaterialet från ett inkört filter och stoppa i det i det nya! Det går lika bra med en selleri variant.

    Lämna en kommentar:


  • Ken Olofsson
    svarade
    Ursprungligen postat av bossep
    OT: Har du något bra tips på hur man får igång bakterier på ett par timmar skulle jag bli glad! Jag håller på att starta en relativt stor bioreaktor och det går förtvivlat sakta.


    klassikern...............väl ingånget filter, krama ur i karet så att det blir en j-a sörja, starta pump, vifta med hand i karet en gång var 30.e minut, efter 2-3 timmar så är det klart,,,,,,



    .

    Lämna en kommentar:


  • bossep
    svarade
    Ursprungligen postat av Kensa
    VET och kopiera är det skillnad på.


    eftersom jag är så långt ifrån kemiskt man kan komma, så får man försöka läsa på vad andra säger,
    och sedan göra ett och annat "trail and error" i eget kar.

    kan då konstatera att om man inte "fuskar" med diverse saker, så tar det 3-5 veckor med modest belastning
    innan det är i såpass hyfsad ordning på nitriten att man vågar dratta ner mer levande saker.


    att jag sedan genom ytterligare påläsning och ett par "trial and error" lyckats gå från helt tomt kar på 240
    liter, dvs ståendes i förpackning, till totalt full belastning på 5-6 timmar, är något man nog skall hålla tyst
    om för den vanliga nybörjaren........
    Det är de där magiska "trial and error" orden som betyder nått och lär man sig något av det kallas det erfarenhet! Ordet ”varför?” är ofta en bra ledstjärna.

    OT: Har du något bra tips på hur man får igång bakterier på ett par timmar skulle jag bli glad! Jag håller på att starta en relativt stor bioreaktor och det går förtvivlat sakta.

    Lämna en kommentar:


  • Ken Olofsson
    svarade
    Ursprungligen postat av bossep
    Kensa: du vet mycket väl hur det går till!



    VET och kopiera är det skillnad på.


    eftersom jag är så långt ifrån kemiskt man kan komma, så får man försöka läsa på vad andra säger,
    och sedan göra ett och annat "trail and error" i eget kar.

    kan då konstatera att om man inte "fuskar" med diverse saker, så tar det 3-5 veckor med modest belastning
    innan det är i såpass hyfsad ordning på nitriten att man vågar dratta ner mer levande saker.


    att jag sedan genom ytterligare påläsning och ett par "trial and error" lyckats gå från helt tomt kar på 240
    liter, dvs ståendes i förpackning, till totalt full belastning på 5-6 timmar, är något man nog skall hålla tyst
    om för den vanliga nybörjaren........

    Lämna en kommentar:


  • icaa
    svarade
    Bossept tack för en bra förklaring Min växter borde komma idag så kan jag plantera ner de och skaffa en kampfisk då

    Lämna en kommentar:


  • bossep
    svarade
    Hela grejen med in cykling är att kvävet skall hinna bli åtminstone Nitrat.
    I själva verket är det mycket mer som skall i ordning men kvävet är lätt att mäta och så anser man att allt rättar in sig efter det.
    Så hela kväve cykeln startar med ammonium som blir till nitrit som blir till nitrat.
    Ammonium bildas av fisk kiss och bajs. Samt matrester etc. som förmultnar. Detta gör sedan filterbakterierna om till Nitrit och lite senare även nitrat.
    Man kan lika gärna belasta akvariet med en död räka, fiskbit eller köttfärs. Men det är betydligt roligare att titta på en kampfisk som simmar runt än en död räkusling som blir luden.
    Det är en stor skillnad om man har ett akvarium med växter än ett utan. Växterna behöver kväve bland annat som näring så om man har ett väl planterat akvarium kan man starta med fler fiskar!

    Kensa: du vet mycket väl hur det går till!

    Lämna en kommentar:


  • icaa
    svarade
    En fråga till, nu fyllde jag på vatten och startade filt eheim 2208 men den låter för mycket tycker jag. Är det därför att den är precis igång efter några månader vila i torrhet?

    EDIT: helt plötsligt blev det tyst, fast den fungerar. Den behövde nog fyllas på vatten för att sluta göra ljud
    Senast redigerad av icaa; 26 October 2011, 19:17.

    Lämna en kommentar:


  • Vanish
    svarade
    Det kan ju mycket väl vara sånt någon har hört av en kompis som hört av någon annan som har läst det någonstans osv i all oändlighet. Då är det inte konstigt att saker blir förvridna. Det är precis samma inom styrketräning. Det finns så mycket myter som folk tror på att man blir galen! Och ägg ger högt kolesterol.......

    Lämna en kommentar:


  • icaa
    svarade
    Tack ännu en gång, jag är nybörjare i högsta grad men jag vet att ni kan det så jag lyssnar på Er.

    Lämna en kommentar:


  • Ken Olofsson
    svarade
    Ursprungligen postat av icaa
    Kensa jag har ett 54 liters akvarium och tänkte ha en kampfisk än så länge, sen får vi se, jag måste läsa på lite mer vem kan bo med honom. Så kan jag åka och köpa honom redan imorgon? (i fortutsättning att idag är vatten fylld och utrustning igång). Så köper jag nitrit dropptest direkt också

    Och varför har man olika skolor om cykling?


    det finns snart 7 miljarder människor, och därmed så finns det snart 7 miljarder åsikter......

    med det menar jag att det finns olika inställningar till saker som inte är direkt ja eller nej.

    vad alla som är hyfsat kunniga (inte jag då, jag bara upprepar andra) är överesn om är att
    det tar tid att cykla igång ett akvarium. vad folk roar sig med är att spela på de olika nivåerna.
    en del säger 2 veckor, en del säger 12, de flesta ligger på 3-5. De flesta säger att man skall
    börja smått typ 1-3 firrar första tiden, andra säger 1-3 st första året.

    vad som oftast sägs här på zoopet är en sorts medelväg, vilken jag försökte upprepa ovan.




    är man en riktigt inbiten flerårig erfaren akvarist som vet in absurdum vad man gör, så finns det
    sätt att cykla igång kar utan fisk, men det är inget som jag skulle ge mig på, trots att man har
    haft kar till och från sedan 1977....






    .

    Lämna en kommentar:


  • icaa
    svarade
    Kensa jag har ett 54 liters akvarium och tänkte ha en kampfisk än så länge, sen får vi se, jag måste läsa på lite mer vem kan bo med honom. Så kan jag åka och köpa honom redan imorgon? (i fortutsättning att idag är vatten fylld och utrustning igång). Så köper jag nitrit dropptest direkt också

    Och varför har man olika skolor om cykling?

    Lämna en kommentar:


  • Ken Olofsson
    svarade
    Ursprungligen postat av icaa
    Det med 3-4 veckor sa de på ett polsk forum att hela cykling ska vara igång. Men kanske för att de har ej drickbar vatten i kranen? Kan det bero på det?

    njaaaa....

    det är nog så att man skall tolka det som att cyklingen är klar efter 3-4 veckor.

    men det menas att cyklingen startas i samma stund som första firren släpps ner i karet.

    sedan räknar man 3-4 veckor EFTER det.


    så...om du drattar ner vatten i vecka 1....väntar med fisk tills vecka 4, så är karet färdigt för
    nya invånare 7-8 veckor efter vattnet kom i karet.


    tänk dock på att börja med ett FÅTAL firrar, ex till ett 100 liters, så skulle jag drattat ner
    kanske 2-3 st småttingar första dagen, sedan efter 3 veckor nästa gäng på 2-3 småttingar,
    och sedan resten efter ytterligare 3-5 veckor.

    under tiden håller man järnkoll på nitriten med ett DROPPTEST....inget annat !!




    .

    Lämna en kommentar:


  • icaa
    svarade
    Ursprungligen postat av bossep
    Höjdar kommentar!!!!! Man kan vänta en dag eller 2 om man har klor i vattnet.


    Jag vet inte varifrån det här med att vänta flera veckor kommer ifrån. Det finns i och för sig ett läge då det är bra och det är om man kickstartar med en fiskbit, räka eller köttbulle. Då bör man nog vänta att stoppa i fisk tills Nitritspiken lagt sig. Pinka in akvariet! Det kanske (borde) funkar om man slår en liten drill i akvariet!
    Det med 3-4 veckor sa de på ett polsk forum att hela cykling ska vara igång. Men kanske för att de har ej drickbar vatten i kranen? Kan det bero på det?

    Lämna en kommentar:


  • bossep
    svarade
    Ursprungligen postat av hannesc
    du har helt rätt i allt du säger bosse!

    fast det är inte DU som ska pissa i karet. fiskarna. fast iof, som du säger...om man doserar rätt så. ( kan bli knivigt :P )
    Vem testar du eller jag?
    Edit:Viskar till hannesc…..
    Jag brukar ”ympa” med slam från reningsverket (alger och bakterier) från slutpoleringen. Så där finns både stort och smått!
    Senast redigerad av bossep; 26 October 2011, 15:44.

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    du har helt rätt i allt du säger bosse!

    fast det är inte DU som ska pissa i karet. fiskarna. fast iof, som du säger...om man doserar rätt så. ( kan bli knivigt :P )

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...